Onderhoud discus aquarium


A

Aquariumgek

Guest
Hoe voeren jullie onderhoud uit op de discusbak?

Ik doe het als volgt :

Dagelijks 15 to 20 % water verversen, zweefvuil verwijderen.
Om de dag bodem schoon zuigen.
Eens per week filterwatten schoon spoelen van de EHEIM 2236.
Filtermedia doe ik niks mee om te voorkomen dat de bacterieen wegspoelen.

Vraag:
Kan je het eheim filter aansluiten op grote bak vol met filter media, de toevoer van water via deze bak laten lopen of net andersom invoer via grote bak filtermedia uit voer via eheim.

Eigenlijk zelfde toepassing als koivijver, droogopstelling.

Graag tips and tricks.
 
Ik ververs (minimaal) 3x per week 60%. Ik meet zeer regelmatig mijn waterwaarden, en wil mijn nitraat niet boven de 20/25mg hebben. (komt hier rond de 12mg uit de kraan)
Filter eheim professionel 3 2080 en jbl crystal profi 1500 doe ik eens in de zoveel maanden, met af en toe even de filterwatten vervangen zodra de stroming licht af gaat nemen. En bij de grote onderhoudsbeurt van de filters, zorg ik dat er een maand tussen zit bij beide, om de bacterie huishouding optimaal te houden.

Op je vraag weet ik geen antwoord, maar er is vast wel iemand die jou dat kan vertellen :)
 
Als je met een overloop systeem werkt en je je eheim als opvoerpomp gebruikt, zou het denk ik moeten kunnen. Dan wel de pomp na de bak met filtermateriaal zetten. Dan krijg je een soort van bioloog.
 
Ik vraag me af hoe je de bacterie cultuur in stand houd als je 3 keer per week 60 % water ververst?
 
De bacteri�n zitten voornamelijk in je filter en bodem. Dus die bacterie cultuur blijft prima in stand hoor :)
Maar je moet niet "en en" doen. Dus niet op hetzelfde moment veel water verversen en je filter een grote beurt geven, pas dan gaat je bacterie cultuur naar de knoppen ;)
 

Terug
Bovenaan