Wat is er nieuw

Onderhoud extern filter. Wat is de beste manier?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Fishy303
  • Startdatum Startdatum
F

Fishy303

Guest
Stel,... ik moet ooit eens mijn externe filter openen.
Het gaat in dit geval om een JBL Greenline CrystalProfi e701.

Dan moet hij natuurlijk eerst van de stroom af, dus stekker eruit.
Dan los koppelen.

Dan heb je dat het filter vol water zit,.. dat moet eruit dus dat giet je weg,.. of bewaar je dat om het filter later weer te hervullen?

Of kun je het filter gewoon bijvullen met kraanwater en dan gelijk aansluiten op het aquarium?

Of is het beter om het filter gewoon zonder water erin weer aan te sluiten, even lucht aanzuigen ( drukknop) en dat het filter dan zelf vol loopt met aquariumwater? ( daarna pas stekker erin)
En dan het aquarium bijvullen met kraanwater.

Wat is de beste manier?

Bij mijn Eheim 2213 doe ik het, wanneer het echt noodzakelijk is, om de filter te onderhouden op de volgende manier:

- kranen dicht en loskoppelen.
- kraan open waar water het aquarium weer ingepompt wordt, hierdoor krijg je de pomp makkelijker open.
- vervolgens haal ik het filtermedium eruit en maak dit met aquarium water schoon.
- het water wat in de filter zit kan weg, of bewaard worden. je kunt het ook weg schudden en vervolgens er gewoon aquariumwater in laten lopen.

Heb je hier iets aan?

Ik doe het zoals op de laatste manier. Water wat in het filter zat weggooien (is bij mij vaak erg vies). Dan gewoon zonder water erin weer opbouwen en water uit het aquarium aanzuigen met de aanzuigknop. Daarna vul ik het water uit het aquarium bij met gewoon kraanwater.

ik zou iig niet je filter weer direct gaan vullen met kraanwater, spoel je meteen je media te schoon wat je niet wil hebben.

gewoon stekker eruit, kranen dicht. filter openen, doen wat je moet doen, filter weer dicht, kranen weer openen, zich vol laten lopen met aquawater en stekker er weer in.

Als ik de pot leeggooi dan vul ik die wel met kraanwater. dat water kan nergens heen en komt bij het aandoen wel weer in je bak en zo weer in de filter.
Dus ik denk dat je daarmee geen bacteri�n weggooid. Althans niet op die manier.

Ik gooi het water uit de pot,, door een zeef, in een bak. dan is het grover , En de garnalen eruit.
Dat doe ik in een bak met water. kan ik de garnalen scheiden.

En doe het vuile water weer in de pot, dat zijn de bacterie,,, ruik er maar aan. beerput lijkt het.
Dan de manden er weer in. sluiten, aansluiten.

jessicapilon zei:
Als ik de pot leeggooi dan vul ik die wel met kraanwater. dat water kan nergens heen en komt bij het aandoen wel weer in je bak en zo weer in de filter.
Dus ik denk dat je daarmee geen bacteri�n weggooid. Althans niet op die manier.

Doe ik ook zo 😉

RichD1011 zei:
ik zou iig niet je filter weer direct gaan vullen met kraanwater, spoel je meteen je media te schoon wat je niet wil hebben.

Vandaar ook de vraag 🙂

Ik dacht al dat dat ten koste zou gaan van de bestaande bacteri�n.

Bertus zei:
Ik gooi het water uit de pot,, door een zeef, in een bak. dan is het grover , En de garnalen eruit.
Dat doe ik in een bak met water. kan ik de garnalen scheiden.

Dat zeefje is wel een idee,.. er komen o.a. Vuurgarnalen in, dus voor het geval ze in het filter zitten is gebruik maken van een zeefje wel een goede oplossing om zo te voorkomen dat er per ongeluk garnalen verloren gaan.

Spoelen met kraanwater is wat anders maar als je klaar bent met het onderhoud en je vult met kraanwater dan komen de bacterien die eventueel los zouden laten toch weer in de bak terecht? deze zullen via de filter dan vanzelf weer in de sponzen terecht komen. Ik doe dat altijd zo en nooit geen problemen verder.

Btw, zie net dat Peter het ook zo doet 😉.

Ik heb geen universitaire opleiding gehad, daarom snap ik mogelijk iets niet.
Als je de filterbak leeg gooid, gooi je alle bacteri�n weg, deze moeten dan weer aangevuld worden door het vuile filtermateriaal.

Is het niet beter om de filterbak half te laten leeg lopen en daarmee de onderste troep te behouden en daarmee de grootte bacteri�n kolonie?
Het filtermateriaal, de blauwe sponzen, kunnen dan gewoon worden schoongespoeld.

De een gooit het weg en de ander laat het erin zover ik het heb begrepen. In hoeverre hier nu wel of niet veel bacterien inzitten is mij ook niet helemaal duidelijk. Ik denk dat verreweg het grootste deel van de bacterien in de sponzen zit. Zoals ik het bekijk zit er in dat water onderin ook heel veel grof vuil.

In mijn beleving zitten de meeste bacteri�n onder in het filter, dus in de "troep" , ik ben benieuwd wat anderen hier van vinden.

Buiten e de keramische pijpjes of bolltejes natuurlijk.

Onderin mijn filters zit ook vuil wat ik wel kwijt wil....dus kieper ik het geheel leeg.
Van de buisjes en dergelijke blijf ik af. Sponzen lichtjes uitknijpen in aquawater en alles terugplaatsen en vullen met kraanwater en aansluiten.
Ik gebruik twee potfilters op de 150 cm. Dus ��n blijft met vuil en al gewoon draaien.

Dat is ook mijn werkwijze dus :thumbs:. Vaak zit er onderin veel afvalmaterialen namelijk.

Zelf gebruik ik ook 2 filters, dus dat blijft de veiligste methode.

Ik ga het eens overwegen, of onderin het afvalmateriaal zit, zal zonder meer kloppen, doch ook juist de voeding voor de bacteri�n :juggle: .

Waar kom het. HELP. Heb een witte bak... vandaan?
Teveel bacterie weg gegooid.
Heb ik nu in de jaren 2 x gehad.
Kan er nu een filter extra bijzetten, is het zo weg.

Bertus zei:
Waar kom het. HELP. Heb een witte bak... vandaan?
Teveel bacterie weg gegooid.
Heb ik nu in de jaren 2 x gehad.
Kan er nu een filter extra bijzetten, is het zo weg.

Ja vaak als je de sponzen te goed uitspoelt wel ja.

In je bodem en sponzen moeten voldoende bacterien zitten om dat te voorkomen ( bij een ingedraaide bak).

Dat is ook de hoofdreden Bertus dat ik twee filters op mijn bak heb. Altijd ��n vol met baccies.

jessicapilon zei:
Spoelen met kraanwater is wat anders,.... * knip*

Ja, dat wist ik 🙂

Mij gaat het puur om het vullen van het filter zelf nadat hij open is geweest 🙂

Filtermedia wordt indien nodig lichtjes uitgeknepen in een emmer aquariumwater :thumbs: 🙂

TonHageraats zei:
Ik heb geen universitaire opleiding gehad, daarom snap ik mogelijk iets niet.
Als je de filterbak leeg gooid, gooi je alle bacteri�n weg, deze moeten dan weer aangevuld worden door het vuile filtermateriaal.

Is het niet beter om de filterbak half te laten leeg lopen en daarmee de onderste troep te behouden en daarmee de grootte bacteri�n kolonie?
Het filtermateriaal, de blauwe sponzen, kunnen dan gewoon worden schoongespoeld.

Het gaat mij niet eens zo zeer om het schoonspoelen, maar om hoe te hervullen met water nadat hij open is geweest.

De sponzen indien nodig knijp ik lichtjes uit in een emmer aquariumwater.

Mij lijkt het ook dat als je het filter zou vullen met kraanwater dat de bacteri�n een opdonder zouden kunnen krijgen.

Daarom ook de vraag op welke manier het filter te hervullen nadat hij open is geweest.

peterdenhaag53 zei:
Onderin mijn filters zit ook vuil wat ik wel kwijt wil....dus kieper ik het geheel leeg.
Van de buisjes en dergelijke blijf ik af. Sponzen lichtjes uitknijpen in aquawater en alles terugplaatsen en vullen met kraanwater en aansluiten.
Ik gebruik twee potfilters op de 150 cm. Dus ��n blijft met vuil en al gewoon draaien.

Ik heb ��n extern filter en mijn werkwijze zou precies hetzelfde zijn denk ik,...alleen zou ik het filter na opening �f hervullen met aquariumwater, �f gewoon via de hevelknop het aquariumwater erin pompen en dan aansluiten en het restant in het aquarium zelf bijvullen met kraanwater.

Nu rest mij wel de vraag of er dan geen wolk met zweefvuil ontstaat doordat je het water aan laat pompen indien je de hevelknop op het filter zou gebruiken ( in mijn geval de JBL Greenline CrystalProfi e701).

Fishy303, laat je niet in twijfel brengen door de discussie, alle post zijn goed.
Jou handelswijze is prima en binnen de discussie heb je genoeg info gekregen.

Misschien is dit een optie voor het topic "experts uitgedaagd" waar de experts hun zienswijze kunnen geven in deze .?.

peterdenhaag53 zei:
Zijn meerdere wegen naar Rome 😉

Klopt 🙂

Ik zoek alleen de manier die voor mij het beste werkt en ik denk dat alleen ervaring ( proberen) zal leren wat het beste werkt voor mij.

Maar zoals eerder geschreven hierboven zal het denk ik deze gaan worden:

Filter afkoppelen, stekker eruit.
Filter mee nemen naar aanrecht, open doen, afgieten ( water eruit),... doen wat er gedaan moet worden ( onderhoud, spoelen, nakijken filter etc.).
Dan filter terug zetten en vastkoppelen/vergrendelen.
Dan water oppompen vanuit aquarium met hevelknop,.. stekker erin en draaien maar.

Indien dat niet werkt, dan vul ik het filter eerst met aquariumwater voordat ik hem aansluit.

Nu dus nog even uitvinden welke manier het beste is en voor mij ook het beste werkt.

Beide werken uiteindelijk hetzelfde?

Op welke manier behoud je de meeste bacteri�n volgens jullie?

TonHageraats zei:
Misschien is dit een optie voor het topic "experts uitgedaagd" waar de experts hun zienswijze kunnen geven in deze .?.

Daar zat ik ook al aan te denken 🙂

Ik zal het meenemen hoor 😉

TonHageraats zei:
Fishy303, laat je niet in twijfel brengen door de discussie, alle post zijn goed.

Heb het nog nooit bij de hand gehad ( openen extern filter nadat hij gedraaid heeft) en een extern filter is voor mij nieuw.

Ik zoek de manier die het minste belastend is voor de bacteri�n in het filter en het beste werkt voor het geval ik het filter open zou moeten maken/ af zou moeten koppelen en dus weer zou moeten vullen met water.

Zal denk ik gewoon een kwestie zijn van wennen en proberen.

Fishy303 zei:
TonHageraats zei:

Heb het nog nooit bij de hand gehad ( openen extern filter nadat hij gedraaid heeft) en een extern filter is voor mij nieuw.

Ik zoek de manier die het minste belastend is voor de bacteri�n in het filter en het beste werkt voor het geval ik het filter open zou moeten maken/ af zou moeten koppelen en dus weer zou moeten vullen met water.

Zal denk ik gewoon een kwestie zijn van wennen en proberen.
Je hebt het goed begrepen, het allerbelangrijkste is, en daar zijn we het allen mee eens, maak nooit je filter TE goed schoon, en geef de "baccies" de gelegenheid om zich te vermeerderen!

Ik heb ook weleens met een keukenzeefje de dikste troep eruit gezeefd en het water er dus in gelaten. Dat is nog een manier dus 😀
Zoals met zoveel dingen zijn er meer wegen die naar Rome leiden 😉.

Ik heb nog even navraag gedaan bij een expert (in mijn ogen dan) en die geeft aan alles uit de filterpot wat onderin zit weg te gooien. Daar bevindt zich zeker een kweekvijver van bacterien maar niet de nitrificerende maar die het afval afbreken. Als je dat laat zitten dan krijg je dus veel ammonia die deze gaan produceren wat weer blauwalg ten gevolg kan hebben.
Dus ja er zitten veel bacteri�n onderin de filter maar niet de nitrificerende die wij graag willen hebben. Dus daarom beter je filterpot onderin ook proper houden.

Nou,dan zit hij er Faliekant naast.

Hij doet maar, ik hou mijn manier wel aan.
Nitrificerende bacterie zit ook in een flesje, om er een dopje bij te doen.

Kijk , het gele flesje van Sera.

793414_0_82_dsc_0001.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan