Wat is er nieuw

Onderhoud in Garnalenaquarium?

• Onderwerp starter Onderwerp starter yov
  • Startdatum Startdatum
Y

yov

Guest
Hallo,

Dit is misschien een domme vraag maar hoe onderhouden jullie een garnalenaquarium? Met Bv crystal red garnalen heb je (als ik het hier zo lees) ten allen tijde larfjes in je aquarium zwemmen. Dus hoe onderhoud je je bak dan? (afhevelen van de bodem, knippen van de planten en gewoon water uit je aquarium zuigen?)

Bedankt.

Precies zoals je al zegt 🙂

Daar komt nog bij de filter periodiek reinigen, niet te veel of te schoon anders raak je je bacteri�n kwijt!
Eventueel Watermeting voor de waarden in de gaten te houden.

@Ton :Ja het standaartonderhoud ken ik 😛.maar ik vraag mij af hoe je dit goed kan toepassen in deze situatie?

@Bertus; ik kan mij voorstellen dat als je geen garnaaltjes meer wegzuigt je ook maar weinig afval van de bodem af haalt? Of is dit compleet overbodig als je garnalen hebt?

Ik doe om de kop van de slang ook een stukje panty zoals Bertus beschrijft. Zo ververs ik ongeveer wekelijks 20%.
Verder kun je gewoon plantjes toppen en als je wat in de bodem zet dan eerst even met de hand over dat stukje bodem wapperen om te kijken of er kleintjes lopen.
Normaal heb je weinig of geen last van afval op de bodem en de garnalen eten deels dat ook wel weg hoor.

OK goed! dus gewoon met panty. Maar de larfjes zie je dus wel (als je heel goed kijkt dan😛)

Ja als je goed kijkt kun je ze zien maar vooral de eerste dagen is dat niet makkelijk. Ik hou de slang vaak tegen het raam aan zodat je ook goed zicht hebt op wat er onder de slang zit eventueel.
Maar met een panty kun je geen kleintjes uitvangen in ieder geval.

De kleintjes zijn vooral de eerste dagen nog kleurloos en dan is het vrij lastig.

Bodem maakte ik zo goed als nooit schoon van de garnalenbakjes want zijn juist allemaal lekkere hapjes voor ze.
Het hevelen van water voor de verversing kan je het beste met een slang doen die niet zo'n grote diameter heeft want dan stroomt het niet zo snel.
Snoeisel van planten eerst voorzichtig wat heen en weer bewegen voor je het uit de bak haalt bv.

Seabait zei:
Bodem maakte ik zo goed als nooit schoon van de garnalenbakjes want zijn juist allemaal lekkere hapjes voor ze.
Het hevelen van water voor de verversing kan je het beste met een slang doen die niet zo'n grote diameter heeft want dan stroomt het niet zo snel.
Snoeisel van planten eerst voorzichtig wat heen en weer bewegen voor je het uit de bak haalt bv.
dat heen en weer bewegen is een goeie tip! Ik ging het volgende doen: het snoeisel in een aparte emmer met afgeheveld aquarium water even "weken" en uitkloppen en dan het water er terug in (apart van de 20% te verversen water he)

Planten die ik er eventueel uithaal leg ik eerst in een emmer met wat water om nogeens extra te kunnen controleren of er niks op is achter gebleven en dan pas doe ik het weg of in een andere bak.
Afzuigen doe ik met een 9/12mm slang zodat de aanzuigen minder is dan met de normale 12/16 slang.

Ok begrepen! 😀 alvast heel erg bedankt allemaal! Nu vraag ik mij nog af of ik niet beter voor een ander garnaaltje kies. Ik vind de CR wel leuk en ik zou deze plaatsen voor zijn uitstekende kweek prestatie. (in het opzicht van gratis voer) De mede bewoners zullen zo nu en dan een klein garnaaltje mee kunnen pikken 😉 maar ik heb tal van andere prachtige garnalen gezien maar het word wel allemaal al heel erg duur als je de prijzen X10 moet gaan doen...

De cr is niet een hele snelle kweker hoor zoals bijvoorbeeld de Vuurtjes.
Via MP kun je soms vrij goedkoop aan garnalen komen maar vraag wel op welke waarde deze zijn gekweekt.
Het is dus niet zo dat de cr heel erg snel kweekt. Wil je dat dan moet je kijken voor een soort uit de Davidi familie zoals het Vuurtje of de Rilli of de Citroengarnaal.

jessicapilon zei:
De cr is niet een hele snelle kweker hoor zoals bijvoorbeeld de Vuurtjes.
Via MP kun je soms vrij goedkoop aan garnalen komen maar vraag wel op welke waarde deze zijn gekweekt.
Het is dus niet zo dat de cr heel erg snel kweekt. Wil je dat dan moet je kijken voor een soort uit de Davidi familie zoals het Vuurtje of de Rilli of de Citroengarnaal.

Oei ja ik zie net mijn fout. Het ging over de Vuurtjes natuurlijk 😉! Ja i wil het wel goed doen en dan heb ik liever dat ik direct een mooie lijn introduceer.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan