Wat is er nieuw

Onderhoud rio 125

sabinesjm

Member
Lid geworden
15 december 2024
Leeftijd
43
Beste lezers,

Wij zijn "nieuw" in de aquaria wereld. Wij hebben ons toch echt goed ingelezen en informatie aan de betreffende dierenzaak gestelt. Wij hebben een RIO 125 aquarium. Deze hebben wij nu inmiddels bijna 6 maanden. Toch lopen wij continue tegen het probleem aan dat ons water wazig of zweefalg heeft.
Diverse sites geraadpleegd maar dit probleem blijft bij ons terug komen. Volgens mij doen wij alles volgens het boekje...

* verlichting max 8 uur per dag
* wekelijks kwart verversen
* filters wekelijks (de witte) vervangen en de rest volgens het schema.
* geven niet te veel voer
* bodem doen wij wekelijks "stofzuigen"
* wekelijks waarde checks en alles is goed
* veel snelgroeiende plantjes
* dagelijks en wekelijks planten voeding

Wat doen wij inhemelsnaam verkeerd?
Dit haalt wel een beetje het plezier weg.

Tips en trucs horen wij heel graag!

Wat is het visbestand? En welke planten precies? (Foto..). Wat is “het schema “? Welke waarden zijn “goed”? Je hebt neem ik aan alleen het interne filter? Of ook extern?

begin eens met het uitspoelen van je filtermedium in plaats van het telkens te vervangen.

Beste lezers,

Wij zijn "nieuw" in de aquaria wereld. Wij hebben ons toch echt goed ingelezen en informatie aan de betreffende dierenzaak gestelt. Wij hebben een RIO 125 aquarium. Deze hebben wij nu inmiddels bijna 6 maanden. Toch lopen wij continue tegen het probleem aan dat ons water wazig of zweefalg heeft.
Diverse sites geraadpleegd maar dit probleem blijft bij ons terug komen. Volgens mij doen wij alles volgens het boekje...

* verlichting max 8 uur per dag
* wekelijks kwart verversen
* filters wekelijks (de witte) vervangen en de rest volgens het schema.
* geven niet te veel voer
* bodem doen wij wekelijks "stofzuigen"
* wekelijks waarde checks en alles is goed
* veel snelgroeiende plantjes
* dagelijks en wekelijks planten voeding

Wat doen wij inhemelsnaam verkeerd?
Dit haalt wel een beetje het plezier weg.

Tips en trucs horen wij heel graag!
Jullie doen je best en het is jammer als het niet wil lukken. Waarom het niet wil lukken hangt van veel factoren af.
Helaas kan je niet elke website en dierenwinkel vertrouwen op de juiste informatie.
Deze websites zijn wel goed: https://www.tspt.nl/ https://www.azaqua.nl/blog

Een paar vragen: hoe testen jullie het water, en op welke waardes test je?
Welke planten heb je in het aquarium?
Welke verlichting gebruik je?
Welke plantenvoeding geef je?
Als je het interne filter van juwel gebruikt, hoef je de witte spons niet te vervangen. Alleen uitspoelen als het vuil is, is voldoende.

Wat is het visbestand? En welke planten precies? (Foto..). Wat is “het schema “? Welke waarden zijn “goed”? Je hebt neem ik aan alleen het interne filter? Of ook extern?
Wij hebben alleen een interne filter.

Visbestand:
*8x neonterra
*4x zebra
*2x hoogvinkarper
*2x algeneters, weet even hun naam niet.
*1x Crossocheilus reticulatus

Plantenbestand:
Waterpest, Vallisneria, lobelia cardinalis, samolus, lilaeopsis
Jullie doen je best en het is jammer als het niet wil lukken. Waarom het niet wil lukken hangt van veel factoren af.
Helaas kan je niet elke website en dierenwinkel vertrouwen op de juiste informatie.
Deze websites zijn wel goed: https://www.tspt.nl/ https://www.azaqua.nl/blog

Een paar vragen: hoe testen jullie het water, en op welke waardes test je?
Welke planten heb je in het aquarium?
Welke verlichting gebruik je?
Welke plantenvoeding geef je?
Als je het interne filter van juwel gebruikt, hoef je de witte spons niet te vervangen. Alleen uitspoelen als het vuil is, is voldoende.
Bedankt voor de informatie.
Wij gebruiken een algemene waterstrip. Daarnaast ook het water in de winkel laten testen.
De verlichting is de algemene verlichting die in de bak zit.
De witte sponsen doen we ook af en toe uitspoelen maar deze is dagelijks zo danig vies dat uitspoelen soms niet mogelijk is.
Wij geven deze voedingen:
* profito van easy-life
* easycarbo van easy-life

In ieder geval volstaat je plantenbemesting niet. Profito voegt veel meststoffen toe, maar bevatten geen nitraat en fosfaat.
Vertrouw dus niet op je teststrip en de test van je dierenwinkel. Bij een degelijke test waren deze gebreken aan het licht gekomen.
Verder hebben jullie lobelia cardinalis, samolus, lilaeopsis in het aquarium staan. Deze planten vragen nogal wat licht. ik betwijfel of de standaard Juwel verlichting dit kan bieden.
De easy carbo kan je tijdelijk gebruiken om algen te bestrijden, maar probeer het te beperken. Het is een schadelijk bestrijdingsmiddel.

Welke voedingen zou jij dan aanraden?

Ik heb ook een Juwel met standaardverlichting, en meer licht-eisende rode planten doen het niet bij mij.
Na het dimmen van de helft van één lichtbuis (2 in totaal) worden de algen eindelijk minder, en de rode tijgerlotus doet het. (Eén van de minst licht-eisende rode planten die er zijn). Verder heb ik donkerbrons gekleurde cryptocoryne als kleuraccent en bucephalandra.

Verder mag je filtersponsen niet te vaak en te veel schoonmaken. Het criterium is om pas filtermedia min of meer uitkloppen/ spoelen als de doorstroming duidelijk vermindert. Als je eens per week een spons hebt die zo vuil is, dat de doorstroming belemmerd wordt, heb je duidelijk onvoldoende filtering en zul je de bezetting behoorlijk moeten verminderen of er een flink filter bijzetten.

Volgens mij:

Helder water krijg je als je filter capaciteit voldoende is om je belasting aan te kunnen.
Aan de ene kant heb je dus de belasting die je zou kunnen verminderen en aan de andere kant je filter dat je zou kunnen uitbreiden.

Belasting:
- aantal en grootte van je vissen
- hoeveelheid voer
- stofzuiger en waterwissel
- hoeveelheid en de gezondheid van je planten.

Die eerste 3 lijk je op orde te hebben. Al moet ik zeggen dat je wel een paar soorten noemt die best groot kunnen worden. Misschien te groot voor je bak. Maar dat zal waarschijnlijk nu nog niet aan de hand zijn.
Planten:
Zoals al genoemd: om je planten gezond te houden hebben ze genoeg licht (niet teveel en niet te weinig) licht nodig, genoeg CO2 en meststoffen. Als dat niet in balans is sterven de planten af en krijg je rommel in je water. Dat kan de algen dan weer in de hand spelen.
Als je geen CO2 wilt toevoegen neem je het beste planten die met weinig licht toe kunnen en dim je de verlichting wat.

Aan de filter kant:
Je hebt twee soorten filtering. Biologisch en mechanisch. Mechanisch is het vangen van deeltjes met bijv. Watten. Vrij eenvoudig. Bij biologische filtering zorg je ervoor dat in je filter bacteriën leven die allerlei deeltjes afbreken. Zo'n bacteriekolonie heeft tijd nodig om te groeien en ruimte, en ook rust. na ca een maand heb je de eerste beestjes, maar het kan wel 6 tot 12 maanden duren voordat de kolonie echt compleet is.
Interne filters zijn meestal klein (want kost ruimte in de bak) en bieden zodoende weinig ruimte. Ook geven ze vaak niet veel stroming. Het is belangrijk dat al het water in de bak regelmatig door het filter gaat. Daar zorgt goede stroming voor.
Van jewel filter heb ik geen verstand. Het zou best kunnen dat het wel werkbaar is als je niet teveel en niet te grote vissen hebt. Een buiten filter geeft wel meer zekerheid.
In het ideale geval maak je het mechanishe deel (de watten) regelmatig schoon en laat je de rest zo lang mogelijk met rust.

Kun je daar iets mee?

Al moet ik zeggen dat je wel een paar soorten noemt die best groot kunnen worden. Misschien te groot voor je bak. Maar dat zal waarschijnlijk nu nog niet aan de hand zijn.

Welke soorten bedoel je dan precies?

Volgens mij:

Helder water krijg je als je filter capaciteit voldoende is om je belasting aan te kunnen.
Aan de ene kant heb je dus de belasting die je zou kunnen verminderen en aan de andere kant je filter dat je zou kunnen uitbreiden.

Belasting:
- hoeveelheid voer
- stofzuiger en waterwissel
- hoeveelheid en de gezondheid van je planten.

Die eerste 3 lijk je op orde te hebben. Al moet ik zeggen dat je wel een paar soorten noemt die best groot kunnen worden. Misschien te groot voor je bak. Maar dat zal waarschijnlijk nu nog niet aan de hand zijn.
Planten:
Zoals al genoemd: om je planten gezond te houden hebben ze genoeg licht (niet teveel en niet te weinig) licht nodig, genoeg CO2 en meststoffen. Als dat niet in balans is sterven de planten af en krijg je rommel in je water. Dat kan de algen dan weer in de hand spelen.
Als je geen CO2 wilt toevoegen neem je het beste planten die met weinig licht toe kunnen en dim je de verlichting wat.

Aan de filter kant:
Je hebt twee soorten filtering. Biologisch en mechanisch. Mechanisch is het vangen van deeltjes met bijv. Watten. Vrij eenvoudig. Bij biologische filtering zorg je ervoor dat in je filter bacteriën leven die allerlei deeltjes afbreken. Zo'n bacteriekolonie heeft tijd nodig om te groeien en ruimte, en ook rust. na ca een maand heb je de eerste beestjes, maar het kan wel 6 tot 12 maanden duren voordat de kolonie echt compleet is.
Interne filters zijn meestal klein (want kost ruimte in de bak) en bieden zodoende weinig ruimte. Ook geven ze vaak niet veel stroming. Het is belangrijk dat al het water in de bak regelmatig door het filter gaat. Daar zorgt goede stroming voor.
Van jewel filter heb ik geen verstand. Het zou best kunnen dat het wel werkbaar is als je niet teveel en niet te grote vissen hebt. Een buiten filter geeft wel meer zekerheid.
In het ideale geval maak je het mechanishe deel (de watten) regelmatig schoon en laat je de rest zo lang mogelijk met rust.

Kun je daar iets mee?
Hier kan ik zeker wat mee, maar een paar aanvullende vragen:
Wat ik een beetje begrijp, is Co2 toevoegen. En dan niet uit een flesje maar dan volledig Co2 systeem. Bedoel je dat?
Het licht kunnen wij helaas niet dimmen, maar misschien iets deels over heen plakken?

De bak ziet er nu zo uit. En dan krijgen we het weer goed, 2 dagen later is het weer zo. Moedeloos...

Bijlagen

• 20241216_162655.jpg
    20241216_162655.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 23
Ik heb mijn lamp afgedekt met bakpapier en een tiewrapje eromheen. Gaat prima.

Welke soorten bedoel je dan precies?
De hoogvinkarper en Crossocheilus reticulatus. Als ik zo de documentatie lees zouden die 15 tot 17 cm lang kunnen worden.

Hier kan ik zeker wat mee, maar een paar aanvullende vragen:
Wat ik een beetje begrijp, is Co2 toevoegen. En dan niet uit een flesje maar dan volledig Co2 systeem. Bedoel je dat?
Het licht kunnen wij helaas niet dimmen, maar misschien iets deels over heen plakken?

De bak ziet er nu zo uit. En dan krijgen we het weer goed, 2 dagen later is het weer zo. Moedeloos...

Oei, dat is nog meer groene waas dan ik dacht! Dat is wel een beetje voorbij mijn kennis. Ik zou in elk geval een grote waterwissel doen om het ergste even kwart te zijn.
Misschien daarvoor nog de waterwaarden meten met druppel tests en eens kijken of je iets mist. Dan kun je de gegeven tips over plantenvoeding ook beter plaatsen.

Ja, met toevoegen bedoel ik een CO2 systeem. Dat is niet essentieel. Wat wel essentieel is, is dat de boel in balans is. Meer licht doet planten harder groeien en geeft dan dus meer behoefte aan CO2 en meststoffen. Als die dan niet voorhanden zijn begint het gedoe.
De eenvoudigste manier is minder licht. Mits je planten daarmee weg kunnen. Ik ken iemand in mijn buurt die een jewel heeft. Hij had de lampen ondersteboven geplaatst. Dan schijnen de naar de kap ipv naar het water. Er komt dan wezenlijk minder licht in het water. Bakpapier kan ook. Wordt ook vaak gedaan.

Oei, ja als het die inderdaad zijn, worden ze wel erg groot voor een 80cm bak....

Licht minderen is zeker een optie, maar dan gaan roodgekleurde planten het wel erg moeilijk hebben. Je zult dus een keuze moeten maken.

Ja, vervelend is dat he? Je rekent toch op wat op wat meer ondersteuning van de winkeliers. Maar meestal hoef je het maar aan te wijzen en het gaat zo voor je in het zakje zonder vragen stellen. En zelfs als je er zelf naar vraagt krijg je soms erg optimistische antwoorden.

Oei, ja als het die inderdaad zijn, worden ze wel erg groot voor een 80cm bak....

Licht minderen is zeker een optie, maar dan gaan roodgekleurde planten het wel erg moeilijk hebben. Je zult dus een keuze moeten maken.
Rode planten staan er niet in de bak.

Met het verwisselen van 25% water doen wij meteen dan de bodem uitzuigen, dus idd het grind.

Laat dat grint maar mooi met rust. Daar zit een bacterielaag op die ook afvalstoffen weg 'eet'. je kunt natuurlijk wel duidelijke vissenpoep (of voerresten) wat op dwarrelen en dan weg zuigen/ hevelen.
Overigens kan te veel voeren ook zeer goed een oorzaak zijn van onvoldoende waterkwaliteit.

Je kan ook licht minderen door je lamp minder aan te doen. hoeveel llichturen heeft de bak nu?
komt er zonlicht op?
C02 en licht moeten in evenwicht zijn

minder voeren kan zeker een ding zijn als je filter elke week gereinigd moet worden
ik heb ook binnenfilters gehad. 1 keer in de 3 a 4 weken de helft van de sponzen uitspoelen was meestal voldoende uiteraadt wel elke week een deel van het water vervangen.

je kan het ook over een andere boeg gooien.
plaats een buitenfilter en voeg een uv-c lamp toe in het systeem.
laat die een paar dagen aan dan is de groene waas verdwenen
daarna schakel je de uv-c lamp hem een uurtje of 2 per dag in om het onder controle te houden
als je dat wilt proberen markplaats staat vol met filters je kan voor een paar tientjes zijn voorzien

Je kan ook licht minderen door je lamp minder aan te doen.
Nee, dat klopt niet. Lichtsterkte is niet hetzelfde als lichtduur!
Als je precies wilt weten hoe het zit, kan apestaartje benvo het je uit leggen.

De lichtduur is inderdaad iets anders dan de intensiteit en bij meer intensiteit is de vraag naar voeding groter dan met minder intensiteit.

belichtingsduur is wel degelijk ook een factor
laat je verlichting maar aan 4 uur langer of korter branden en kijk wat er met het evenwicht in je bak gebeurt als je verder niets aanpast

Zeker. Maar duur doet iets anders met planten dan intensiteit..

Duur zegt iets over de periode van groeien. Intensiteit iets over de mate van groeien.

Ja, ik heb het ook wel gemerkt. In de donkere periode vormt zich vaak wel een buffertje CO2. Dat wordt dan in de loop van de dag verbruikt. Met meer licht ben je daar natuurlijk sneller doorheen. Maar met langer licht raakt het uiteindelijk ook een keer op.
Maar als ik me goed herinner heeft TS de lampen 8 uur per dag aan. Veel korter dan dat lijkt me lastig. Dus een beetje dimmen met bakpapier oid lijkt me een wat fijnere weg.

Ik heb ook een Rio125 en heb hetzelfde probleem opgelost door een uvc lamp te gebruiken. Deze zijn al te koop voor minder dan 25 euro. Het is een kleine staafvormige lamp die ik op de plek van het verwarmingselement heb geplaatst. De verwarming maar even los in de bak. Na een paar dagen werd mijn aquarium helemaal helder. Daarna de lamp er weer uit gehaald. Hoewel het symptoombestrijding is , is de alg bij mij niet meer teruggekomen.

ik zou voorzichtig zijn met die lamp uvc is zeer schadelijk op je huid en in je ogen .
als je dat wilt gebruiken kies dan voor een veilige afgesloten unit
en zet die inline met een buitenfilter in een afgesloten unit zoals dezen

1734711947135.png

je hebt op Amazon ook binnenfilters met UV-C die zijn ook gesloten en ben je (symtoom) binnen een paar uur/dagen kwijt. Weet je zeker dat je niet teveel voert ? Zal zo even kijken op Amazon voor de link deze zijn niet duur

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan