Wat is er nieuw

Onderhoud

Shoto

Well-known member
Lid geworden
10 september 2019
Leeftijd
43
Website
www.instagram.com
Beste allemaal,
Sinds enige tijd draait de garnalenbak (20L Dennerle) op volle toeren. De garnalen planten zich voort in hoog tempo. Nu kom ik wel bij een dilemma. De bak moet nodig eens schoongemaakt worden.
Water verversen doe ik al wel (heel voorzichtig), maar de ramen moeten eens schoongemaakt worden en ook de bodem kan wel een kleine stofzuigbeurt gebruiken. Aangezien er veel kleine garnalen in zitten (minstens 30) en er weer garnalen eitjes hebben wil ik graag wat praktische tips:
1. hoe maak ik de bak schoon, zonder de garnalen te pletten / op te zuigen
2. hoe vaak moet ik het water verversen van de bak? (nu die ik dat iedere 4/5 dagen, maar ergens las ik dat eens in de 2 weken 20% het beste was.
3. Hebben jullie overige tips voor het onderhoud van de (kleine)(garnalenbak? want ik vergeet geheid dingen te vragen.

Ik ververs wekelijks 10% en af en toe doe ik de ramen met een sponsje. Aan de bodem kom ik verder nooit en daar breken de bacterien alles af als het goed is en de garnalen zullen het meeste wel opruimen. Met kleintjes "stofzuigen" is haast onmogelijk.

Als je enkel garnalen hebt en die voert in een schaaltje ofzo ga je amper tot nooit aan je bodem moeten komen.
Als ik de bodem doe van een kweekbakje met jonge visjes, laat ik het afvalwater in een emmer lopen (dus met een gewone hevelklok) en vis ik nadien de opgezogen jongen terug uit. (natuurlijk probeer ik zo voorzichtig mogelijk te zijn)

Teveel vuil op de bodem is vaak teveel voeren, ramen voorzichtig met een sponsje en onderin met een pasje o.i.d.
Verversen is verschillend sommige doen het wekelijks een 10% en anderen om de week 20%, kan allebei wat mij betreft.
Waterverversen met een slangetje en daar een sponsje op dan zuig je geen kleintjes mee, planten snoeien, eerst even wat met de plant wapperen dat ze weg kunnen springen.
Verder rustig werken dan gaat er weinig mis, even een kwestie van handigheid in krijgen.

Wij hebben in alle bakken garnalen.

Algemene waterwissels doen we met een pomp uit het interne juwel filter, met een klein stukje spons op de inlaat.

Onderhoud aan de bodem doen we met een slang met breder stuk aan de onderkant (hevelklok? Ik kende het woord niet) naar een brede emmer, waar we met een garnalennetje de garnaaltjes uitvissen en terugzetten. We gebruiken een slang/klok zonder pompsysteem waarin de garnalen vast kunnen komen te zitten.

Planten en stukken plant die we verwijderen houden we enkele tellen boven water alvorens ze nog eens volledig in het water te dompelen. De garnalen zijn dan in paniek van de lucht en schieten onmiddellijk weg wanneer je dompelt. De meesten althans. Wij laten ook stukken plant daarna nog een tijdje in een emmertje staan met aquariumwater, waarna we nog een laatste check doen op garnaaltjes.

Ik heb in de wasbak het uiteinde van de slang in een klein netje liggen. Als ze dan toch opgezogen worden blijven ze wel in het netje hangen. Ook emmers giet ik leeg door een netje. En tja, soms mis je er een en dat is dan heel jammer..
Inderdaad zoals hierboven genoemd zou ik 1 keer in de 2 weken verversen. Garnalen vervuilen niet veel. Kan je aanraden om op een schaaltje te gaan voeren, scheelt veel troep in de bodem.

Bedankt voor alle info weer. 😀. Net even de bak bekeken. Wéér nieuwe garnalen erbij. Dus dan wacht ik nog een weekje. Daarnaast wordt de alg op het glas minder. Ik vermoed dat daar flink gegraast wordt door de garnalen vriendjes.

Hier en ook bij veel anderen werkt een schaaltje niet echt want ze nemen dan het voer mee en gaan elders zitten waardoor je toch het eten door de bak heen krijgt.

Net de garnalen bak heel voorzichtig schoongemaakt. De ruiten met een tandenborstel. Alle plantjes voorzichtig geknipt en nog een paar keer ondergedompeld, zodat alle garnalen er af konden. Water afgeheveld met m'n vinger op de slang voor als een kleine garnaal opgezogen dreigde te worden. Bedankt voor de tips.

Top Soho, en je zal zien als je het een paar keer hebt gedaan je steeds meer vertrouwen krijgt in je eigen handelen.

Bedankt ton, wordt ook steeds leuker . Een paar weken geleden zag ik het niet meer zitten. Ook door alle domme dingen die we zelf deden op advies van de lfs. Rustig blijven en een beetje prutsen 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan