Wat is er nieuw

Onderhoud

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lieke92
  • Startdatum Startdatum
L

Lieke92

Guest
Goedeavond,

hoevaak verversen jullie ongeveer je water? En doen jullie het onderhoud. Ik vroeg mij namelijk af of ik het goed doe.

Ik heb een 180 liter bak en ververs wekelijks ongeveer 50 liter. En als mijn bodem vervuild is zuig ik de bovenste laag af. Daarbij voeg ik dan flora grow van colombo bij. 1 pompje per 5 ml dus 10 pompjes. En biotopol van JBL. Dagelijks voeg ik vloeibare co2 bij Namelijk flora grow carbo van colombo 1 pompje per 50 liter. Ik voeg dan altijd 4 pompjes toen.

ik heb een filter die standaart in de juwel rio 180 zit. Namelijk de bioflow. Met daarin filterwatten, actieve kool, nitrax, grove filter sponzen, phorax en fijne filtersponzen. De Sponzen spoel ik 1x in de week lichtjes uit ongeveer 3 dagen na mijn water verversing.

verder heb ik er led buizen DAY en NATURE van juwel deze staan van 15.30 tot 20.30 aan.

Ik heb bodem en drijf plantjes. Deze groeien ook erg hard en snoei eens in de 2 weken en verwijder dan ook de “teveel” drijf planten.

vis bestand:
4 maan vissen
5 mollies
2 borstel neuzen
5 danios
En japonica garnalen.

de bak draait al sinds december 2018. Ik heb verder geen problemen maar vroeg mij Af of ik het juiste doe. Alvast bedankt

Ik ververs 50% per keer en dat gemiddeld (heb 2x een stelling van 6 bakken op een bioloog) 1x p/w (momenteel ververs ik slechts 2 bakken per keer maar dat 3x p/w en kom ik dus nog steeds op 6 bakken 1xp/w gemiddeld)
Je actieve kool kun je er beter uithalen en vervangen voor bijv. siporax, actieve kool filtert namelijk ook je plantenvoeding en andere goede stofjes uit het water. Actieve kool word alleen gebruikt als je medicatie heb gebruikt in je bak of als er een gifstofje in je bak is gekomen, en dna nog word het maar max 24 uur gebruikt

Over dat kool helemaal eens met wat hierboven staat.

Kool is over gesproken, mee eens. Het uitspoelen van die spons is denk ik niet wekelijks nodig. Bij een bioflow filter doe ik dit zelf ongeveer 1x in de maand en vind dat al veel! Het liefst doe je dat als de flow van je filter merkbaar minder is geworden. Een vieze spons filtert meer dan een schone spons.

Voor de rest ziet het onderhoudsschema er prima uit.

Daarnaast raakt kool op den duur uitgewerkt.

Je zegt je hebt kool wat standaard in de Juwel filter zit?
Je bedoelt zo'n zwarte spons, die is met 3 weken uitgewerkt.
Eigenlijk is dat geen actieve kool, actieve kool zijn losse korrels net als Norit.
En veel krachtiger dan die waardeloze sponzen.

Daarnaast raakt kool op den duur uitgewerkt.

Je zegt je hebt kool wat standaard in de Juwel filter zit?
Je bedoelt zo'n zwarte spons, die is met 3 weken uitgewerkt.
Eigenlijk is dat geen actieve kool, actieve kool zijn losse korrels net als Norit.
En veel krachtiger dan die waardeloze sponzen.

ja klopt zo’n zwarte spons van juwel. Wat raad jij aan ipv? Of zelfs niks?

Siporax zoals hierboven al staat.
Mits je de ruimte hebt.

Het zal een flinke verbouwing voor je zijn maar ik heb mijn bioflow ingericht als volgt:

Van boven naar beneden
1x Grof blauwe spons
1x Medium blauwe spons
1x Medium blauwe spons
1x Pluk filterwatten (ipv die juwel witte dingen)
--- Nu zitten we op de helft--
2x filterzakjes met sera siporax. Ik denk 1.5L in totaal.

Het zal een flinke verbouwing voor je zijn maar ik heb mijn bioflow ingericht als volgt:

Van boven naar beneden
1x Grof blauwe spons
1x Medium blauwe spons
1x Medium blauwe spons
1x Pluk filterwatten (ipv die juwel witte dingen)
--- Nu zitten we op de helft--
2x filterzakjes met sera siporax. Ik denk 1.5L in totaal.
En de flow richting in je filter is van waar naar waar?

En de flow richting in je filter is van waar naar waar?
Boven naar beneden.

Zo dus:
Screenshot_15.png

Ik neem aan van boven naar beneden, waarom start je dan niet met je filterwatten?
Nu lopen je sponzen vol ?
Precies! Dat is ook het doel. Waarom met fijn beginnen zodat die na een aantal dagen al verstopt zit als je het vuil kan spreiden? Daarom eerst grof waar het grote vuil blijft hangen, dan medium waar het medium vuil blijft hangen en als laatste de fijne watten voor het polijsten. Zo spreid je het vuil en hoef je minder vaak schoon te maken.

Juwel stopt dat witte padje alleen bovenop zodat je snel nieuwe moet kopen.

Helder.

Apart dat maar een deel van de flow door de siporax gaat en een deel bypassed

Ja, Juwel noemt dat het slow-flow gedeelte waar je normaal je biologische media van Juwel stops zoals cirax etc. De flow is in het onderste gedeelte dus inderdaad lager.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan