Wat is er nieuw

onderhouds arm aquarium

jan fokke

Well-known member
Lid geworden
11 augustus 2011
Leeftijd
42
Ik wil mischien mijn aqualantis fusion 70 zo inrichten dat het zo min mogelijk onderhoud nodig heeft.
Wie heeft hier tips voor hoe ik dit het beste kan realiseren.
Door ziekte ben ik straks niet meer in staat om het aquarium iedere week zijn onderhoud te geven.

Ik zou dan beginnen met makkelijke planten en weinig licht. Volgens mij voed je wel co2 toe toch?
Met weinig licht is de vraag naar voeding in elk geval kleiner.

ja voeg co2 toe verlichting heb ik op 20 lumen ongeveer afgesteld

Ja met 20 lumen denk ik dat je nog wel extra voeding moet toevoegen want dat heb ik ook in de Fusion ongeveer.
Ik zag in je topic ook al wat algen denk ik dus ik zou zelf gelet op je situatie het licht wat dimmen.

Wat doe je concreet aan onderhoud elke week?

Even als idee (ok, is wel een beetje grotere bak, maar toch) ik doe per week:
2 scheutjes N
2 scheutjes P
2 scheutjes micro's
En natuurlijk elke dag de vissen voeren.

Eens per 2 weken:
grote ww (80?%)

eens per 4 weken (ongeveer)
oude vallisneriaslierten en andere dode bladjes eruit.
Eens per half jaar kleikorrels in de bodem.
Instroommedium van binnenfilter schoonmaken (En de enige reden dat dat zo vaak moet, is omdat ik (helaas) eendenkroos in mijn bak heb.

En dan indien nodig maak ik nieuwe oplossingen aan van plantenvoeding, maar ook altijd met een reservefles op voorraad. Dan is ook de hoeveel tijd die ik daaraan kwijt ben, zeer beperkt. (eens per 3 maanden schat ik).
Ohja en ramen schoonmaken ook gemiddeld eens per 3 maanden, bij invallend zonlicht wat vaker, maar inde zomer juist minder vaak.

Deze bak is 2m bij 40cm x 50cm, ruime hoeveelheid vis, ruime hoeveelheid planten, geen Co2, ergens tussen 15 en 20 lumen per liter. (Dat is niet erg nauwkeurig aan te geven, omdat de vallisneria's het licht ook dimmen.)
Kamertemperatuur en ietsje hoger door de warmte van de lampen.
Zand/fijngrindbodem, 2 Eheim8l, 1 x binnenfilter die als skimmer gebruikt wordt.Beplanting: vallisneria gigantea (misschien iets minder geschikt voor kleinere bak, maar er zijn ook kleinere soorten), limnobium laevigatum, eendenkroos (zucht), cryptocorynes en javavaren.

Als er nog iets is, wat ik nog niet vermeld heb, dan hoor ik het wel.

nitraat fosfaat en planten voeding gebeurt allemaal al automotisch. co 2 wordt ook via ph toegedient.
Op dit moment doe ik nog iedere week een waterwissel van 50% maar dit zal in de toekosmt gaan veranderen naar minder vaak.
en waar nodig het een en ander snoeien
en dan ook mindervaak mogelik om met mijn handen in het aquarium te mogen zitten doordat mij imuunsysteem wordt onderdrukt en dus niet te veel in aanraking mag komen met bacterien.
Vandaag ook een spraybar geplaatst zodat er een beetje verspriding komt van de nutrienten in het aquarium.

Je zou ook kunnen overwegen om over te gaan op alleen garnalen.
Wat anubias, bucephalandra en mos erbij dan heb je vrijwel geen snoeiwerk en daarnaast iedere 2 weken een 10% waterwissel.
Je hebt dan ook geen co2 nodig en minimale bemesting.

Kortom het in mijn ogen het meest onderhoudsarme wat je kunt doen.
Je hoeft dan ook bijna niet in de bak te wroeten.

nog 1 tip: er zijn lange schoonmaakhandschoenen verkrijgbaar die tot aan de oksel komen.

Nee alleen garnalen in dit aquarium vind ik niet heel erg leuk.
Ja die handschoenen is ook wel een idee om te kijken of dat een mogelijkheid is

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan