Wat is er nieuw

Onderhoudsarm aquarium

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Umapa
  • Startdatum Startdatum
U

Umapa

Guest
Ik heb sinds 6 weken een aquarium opgestart. Ik voeg geen co2 toe. Het licht staat op 8 uur per dag, 2 maal 18w. Ik voeg profito toe, de helft van de voorgeschreven dosering. Planten, cryptocorine, valisneria, echinodorus en waterpest.
Weinig licht, weinig voedingsstoffen, langzame groei planten. Hiermee wil ik dus algengroei tegengaan. En slechts eenmaal per maand een waterwissel doen. En de kosten beperken natuurlijk. Onderhoudsarm dus.
Heeft iemand ervaring met deze wijze en bereid zijn ervaringen te delen?
 
Met weinig licht, CO2 en voeding zullen je planten inderdaad niet zo hard gaan. Maar of dit nou algen tegengaat.... Meestal helpen snel groeiende planten hier juist bij. Weinig licht kan wel een factor zijn die tegen algen werkt, maar wellicht is het voor je plezier aan je bak beter als je een florerend plantenbestand hebt.

In hoeverre je uit gaat komen met eenmaal per maand een waterwissel zal toch afhangen van je bak. Als je er nog 20 vissen in hangt dan betwijfel ik of je hiermee uit gaat komen. Die produceren allemaal afvalstoffen namelijk. Even gesteld dat het bacteriebestand op orde is zal dit allemaal in nitraat omgezet worden. Als je planten niets doen zal dat nitraat ook in je bak blijven en toch tot hoogten stijgen waar je uiteindelijk iets mee zal moeten. Waarschijnlijk wel vaker dan eens per maand.

Maar er is waarschijnlijk maar 1 manier om erachter te komen of het kan (daar iedere bak uniek is); en dat is doen.... en meten natuurlijk...

Wat zijn je waterwaarden nu?

Succes!!
 
Wat voor bak heb je dan?? Is dat een Record 800??
Bij weinig licht zullen de planten minder groeien en is er dus minder vraag naar voeding. Het licht bepaald (mede) de snelheid waarop je planten zullen groeien. Bij weinig licht dus weinig groei.
Je zal dan minder voeding nodig hebben zoals ik al zei. uitsluiten van algen dat durf ik niet te zeggen want als je helemaal geen fosfaat in je bak zou hebben dan kun je best nog wel algen ontwikkelen. Datzelfde geldt voor als je geen co2 voldoende hebt of niet voldoende sporenelementen.
Maar de kans op tekorten is bij minder licht.
 
Zelf werk ik ook met beperkt licht, en makkelijke planten, voornamelijk omdat ik geen zin heb in co2 en het toevoegen van allerhande voeding.

De methode van-alles-weinig kan m.i. absoluut. Dan heb je inderdaad geen CO2 nodig, en hoef je minder voeding toe te voegen. Daarmee bespaar je het een en ander, en dat is een voordeel.

Het tegengaan van alg zal je denk ik veel minder succes boeken. Bij alg draait het om de balans; die moet goed zijn bij van-alles-veel, maar ook bij van-alles-weinig.

Waarom wil je maar 1 keer per maand waterwisselen, en heb je dan ook een heel lage bezetting? Ik vind 1 keer per maand echt te weinig hoor. Ik zal op zijn minst 1 keer in de twee weken wisselen. Natuurlijk kun je wel minder per keer wisselen dan wanneer je EI-achtige praktijken hanteert.
 
@Alexej
Ik heb 10 visjes op 100 liter zitten, een lage bezetting dus. Ik heb me over deze onderhoudsarme methode goed ingelezen. Soms wordt een kleine waterwissel eens in de maand geadviseerd, een enkele keer zelfs eens in de 3 maanden, wat ik echt te weinig vind.
Als reden wordt aangegeven dat iedere keer dat je ververst, het co2 gehalte een tijdelijke boost krijgt en zo de balans in de bak wordt verstoord.
 
Er van uit gaande dat dat geen 10 arowana's zijn is dat een lage bezetting ja 🙂

Ik zou denken dat je de schommelingen in waarden juist beter in de hand hebt bij vaker wisselen, maar dan minder per keer.
 
Bij onderhoudsarm zou ik eerder denken aan een plantloze bak waar algen nauwelijks een bezwaar zijn...

Eigenlijk wel beschouwd is een aquarium sowieso best wel onderhoudsarm. In vergelijk met vele andere hobby�s/huisdieren.
 
AquaCafe
Help Users
      Ice78: Ja hoop file duurder erg lang
      Terug
      Bovenaan