Wat is er nieuw

Onderhoudsvrij filtermateriaal

• Onderwerp starter Onderwerp starter Raytheman
  • Startdatum Startdatum
R

Raytheman

Guest
Dat bestaat natuurlijk niet, maar wat zou ik t langst in de potfilter kunnen laten? Siporax? Lavasteentjes? Gaat om brakwater

Siporax hoef je enkel af en toe wat te spoelen itt sponzen die sneller dichtslibben.

Siporax heeft ook meer oppervlak van lavastenen.
Las hier een goede indicatie daarvoor. Hoe lichter het biologisch filtermateriaal, hoe meer poreuzer, hoe meer oppervlak voor de bacteriën. Klinkt logisch.

Siporax is keramisch en dat bevat veel gangetjes zeg maar waar de bacterien goed in kunnen huizen. Dat is ook de reden dat dit vaak wordt aanbevolen in een filter.

Siporax heeft ook meer oppervlak van lavastenen.
Las hier een goede indicatie daarvoor. Hoe lichter het biologisch filtermateriaal, hoe meer poreuzer, hoe meer oppervlak voor de bacteriën. Klinkt logisch.

Ik zag eens een test op youtube voor de verschillende soorten filtermedia, allemaal als siporax. Ze deden dan een test welke soort de meeste gekleurde vloeistof absorbeerde en meer van dat soort dingen.

Nadat ik dat zag heb ik eigenlijk alleen nog maar siporax gebruikt. Het scoorde veel beter dan de lookalikes en andere soorten media als staafjes.

denk erom dat er een groot verschil zit tussen buisjes van gesinterd glas en buisjes van klei!
gesinterd glas = siporax
klei = bijvoorbeeld Eheim Mech.

Siporax is dan ook niet het goedkoopste substraat.

Opstarten brakwater aquarium. Wordt er gegeven.

Gaat alle over brakwater.

O ja, je hebt helemaal gelijk en ik zie het nu pas staan in de eerste post:sorry:.

Het gaat om licht brakwater; 1005.
Ik ga voor de siporax in combinatie met hamburgermatten voor het grovere vuil. Het zijn namelijk nogal rommelige eters zo met zn vijven..

Elke neem je dan? en dan 5 tegelijk????

Weet je dat zeker?

Ik heb 2 biocellatus en 3 nigrividis. Ik heb ze al jaren zonder problemen in 190 literbak, maar met een intern filter. Heb nu een eheim pro3 gehad zonder filtermateriaal. Vandaar..

HMF (of mooier nog de HMHF, dat is de hoekvariant) is opzich al een uitstekend filtratiemiddel.
alleen voor het fijne vuil niet altijd even geschikt.

als je de intake van je externe filter achter een HMF/HMHF zet kan je het filter vol rammen met SIporax en als laatste nog een laagje witte watten voor het fijnste vuil, de HMF/HMHF is namelijk al je grove vuilfilter.

bij onderhoud hoef je dan alleen ff de witte watten te vervangen en kan je de rest lekker in je filter laten zitten.

Hij gaat voor Siporax met Hamburgermatten. Want hij heeft vijf rommelige eters, lees ik hierboven.
Dat vermoede ik al.
Maar 5 kogelvissen bij elkaar., Dat dat goed gaat.....

"als laatste nog een laagje witte watten voor het fijnste vuil"
Waar precies bedoel je? De intake komt inderdaad achter de hamburgermat.

En 5 kogels bij elkaar gaat prima. Er staat zoveel papagaai-napraat onzin op internet. Zal je vertellen dat de mijne in die jaren zelfs nog nooit een slak hebben gezien. Wel alle varianten diepvriesvoer...

De Prietpraat, heb ik van een Kogel Expert, die verschillende heeft.
Zal haar even opzoeken.En slakken, zijn goed voor hun tanden, dat ze slijten.

Of knip jij ze zelf bij? af.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de link. Supermooie foto's. Veel lurkers zie ik! Tanden heb ik nog nooit geknipt

"als laatste nog een laagje witte watten voor het fijnste vuil"
Waar precies bedoel je? De intake komt inderdaad achter de hamburgermat.

als allerlaatste in het filter, dus al laatste deel in het filter waar het water doorheen gaat voor het weer terug de bak in word gestuwd.

Ok, bedankt. straks even naar Hornbach

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan