Wat is er nieuw

Onderkant aquarium rust niet volledig op bodemplaat

• Onderwerp starter Onderwerp starter BijnaBiotoop
  • Startdatum Startdatum
B

BijnaBiotoop

Guest
Hallo allemaal,

Afgelopen weken druk bezig geweest met het zelf bouwen van een kast waar het aquarium op komt te rusten. Vandaag het aquarium opgehaald en geplaatst (130x60x60, 10 mm dik glas), wat nu blijkt is dat ik geen rekening heb gehouden met een kleine afwijking in de afmetingen. Bodemplaat gekocht als 600 mm, is 599 mm en aquarium, ook gekocht als 600 mm, is 601 mm. Hierdoor steekt het aquarium (in de lengterichting) aan beide zijden 1 mm uit, in de breedte past het wel perfect.

bijnabiotoop1.jpg

Moet ik nu een nieuwe bodemplaat kopen en zagen die wel perfect aansluit of is het aquarium van zichzelf sterk genoeg om de 2 mm overhang op te vangen?

Beste bijnabiotoop
Ik denk dat die 2mm niet echt heel erg veel uitmaakt en zeker als het glas 10mm dik is. Je
hoeft je volgens mij hier geen zorgen om te maken 😀
Groetjes Tijn

Heeft je aquarium een frame rondom de glazen bodemplaat waarop de bodem dus rust? Dan zie ik geen probleem.

Zonder frame en de bodemplaat direct op de houten plaat vind ik wel riskant en zou ik een ruimere plaat gaan halen.

Nee heeft geen frame rondom, het aquarium staat direct op de bodemplaat, die aan beide kanten 1 mm tekort komt voor volledige ondersteuning.

Dan staan de randen toch nog op de plaat.
Zou er wel wat tussen leggen, glas zo op hout niet zo geslaagd.
Bij Action verkopen ze ondermatjes om op te slapen.
Kan prima onder je bak.

En wat let je,achter een latje bij te spijkeren? zelfde dikte.

Hmm...lastig! Ik zou zelf de gok wel nemen maar om iemand anders dit nu aan te raden....

Gr Robin

Wat,aanraden?

Valt er echt niet af,hoor.

Nee Bertus, hij zal er niet vanaf vallen. Zoals ik al zij zou ik de gok wel wagen. Zeker met een glasdikte van 10mm. Toch vind ik dit gevaarlijke uitspraken. Je kan de opstelling niet in real life (= in het echt Bertus)) beoordelen.

Daarom zeg ik ook, latje er achter bijspijkeren.

En dat durf ik rustig te zeggen.

ik zou het zo doen. je hebt aan beide kanten 9 mm ondersteuning. gaat het hout werken heb je een groter probleem dan wanneer je aan beide kanten een mm mist. bertus zn idee, een matje zou ik ook kiezen

Ik ga met Tijn mee.

Waar naar toe?

Bedankt voor de reacties iedereen! Een matje ertussen is idd een goed idee. Ik denk dat het eerlijk gezegd ook wel mee zal vallen met 2 mm overhang, maar voor mn gemoedsrust ga ik er toch nog een klein latje achterschroef en deze ondersteunen.

Gewoon tempex 1 cm dik onder het aquarium.
Verder is de bodemplaat sterk genoeg.
Een beetje natuurkunde gehad en je snapt het wel.
Het aquarium mag wel 5 cm oversteken.
Latje schroeven heeft geen zin want dat is net zo sterk als de schroeven zijn.
Niks dus.
Als je het latje lijmt is het iets sterker.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan