Onderlegger aan aquarium plakken


MaestroCygni

Well-known member
Lid geworden
6 mei 2015
Berichten
4,110
Leeftijd
22
Locatie
Appingedam, (Groningen)
Is het mogelijk om met dunne dubbelzijdige tape de onderlegger aan het aquarium te plakken, of creëert dit juist punten waar het aquarium eventueel zou kunnen scheuren?
 
Maakt niet echt wat uit.
Vroeger gebruikte ik van die tape met mousse op van 5-8mm pik en kleefde ik gewoon een kaderwerkje van strips op de onderste glasplaat.
Ook nooit problemen gehad.

Mijn vorig aquarium van 130cmx50cm en 60cm hoog stond gewoon op een multiplexplaat zonder iets tussen en ook dat ging prima. :)
Zie het als een extraatje. Maar een noodzaak is het zeker niet.
Als hij vlak staat, staat hij vlak. Glas heeft ook een zekere flex in zich.

Wat je wel hebt als je met strips zon kader maakt is dat je veel kans hebt dat de bak aan de tafel/kast vast gezogen zit en later wel wat lastig zal zijn los te krijgen. Maar los komt hij altijd. :)
 
Ja, natuurlijk. Ik heb er ook eentje onder mijn huidige bak. :)
Ik wou alleen maar duidelijk maken dat het allemaal niet zo nauw steekt. Die tape zal echt geen probleem vormen. ;)
 
Ik ben zeker voor een matje of een dunne plak piepschuim te vinden, als je met deze maat van bak een hoek hebt van je kast of stelling die 1 of meer mm scheelt ivm omhoog of omlaag te steken dan kan zo'n matje dit opvangen.
Steekt 1 hoek naar omhoog dan krijg je in het midden lucht tussen je bodemplaat en de kast of de stelling, hierdoor kan je bodemplaat op druk komen te staan en barsten of een siliconennaad lossen(omdat daar teveel druk komt op te staan)
Steekt 1 hoek wat naar omlaag? dan rust enkel het midden van je bodemplaat op de kast of de stelling, hierdoor krijg je een onevenwicht van je bodemplaat wat ook weer kan leiden naar een barst of het loskomen van siliconen.
Dit kan na een dag zijn, dit kan na een jaar komen, maar het kan ook zo zijn dat er nooit iets gebeurd.
Natuurlijk is het zo dat men nu zeker geen schrik moet hebben :)
maar men kan beter dat kleine extra doen dan dat de kans groter is geworden op een accidentje,
een goede nachtrust is veel waard ;)
 
Even half-off topic: Heb je zo'n onderlegger ook nodig als je bak met een onderplaat geleverd wordt? Ik laat namelijk ook een bak van 1,5 meter op maat maken, maar daar wordt (voor zover ik heb begrepen) een plaat multiplex oid onder gemaakt. Dan heb ik toch niet ook nog een onderlegger nodig?
 
Even half-off topic: Heb je zo'n onderlegger ook nodig als je bak met een onderplaat geleverd wordt? Ik laat namelijk ook een bak van 1,5 meter op maat maken, maar daar wordt (voor zover ik heb begrepen) een plaat multiplex oid onder gemaakt. Dan heb ik toch niet ook nog een onderlegger nodig?

In principe heb je dat dan niet nodig, als je er maar voor zorgt dat je onderstel volledig vlak is.
 
Ik ben zeker voor een matje of een dunne plak piepschuim te vinden, als je met deze maat van bak een hoek hebt van je kast of stelling die 1 of meer mm scheelt ivm omhoog of omlaag te steken dan kan zo'n matje dit opvangen.
Steekt 1 hoek naar omhoog dan krijg je in het midden lucht tussen je bodemplaat en de kast of de stelling, hierdoor kan je bodemplaat op druk komen te staan en barsten of een siliconennaad lossen(omdat daar teveel druk komt op te staan)
Steekt 1 hoek wat naar omlaag? dan rust enkel het midden van je bodemplaat op de kast of de stelling, hierdoor krijg je een onevenwicht van je bodemplaat wat ook weer kan leiden naar een barst of het loskomen van siliconen.
Dit kan na een dag zijn, dit kan na een jaar komen, maar het kan ook zo zijn dat er nooit iets gebeurd.
Natuurlijk is het zo dat men nu zeker geen schrik moet hebben :)
maar men kan beter dat kleine extra doen dan dat de kans groter is geworden op een accidentje,
een goede nachtrust is veel waard ;)
Je kan beter het zekere voor het onzekere nemen denk ik:)
'T ja, Nederlanders kunnen met minder woorden toe...

;););)
 
We werken juist meer, omdat we zo weinig woorden nodig hebben voor die vergaderingen. Maar dat geldt dan wel weer alleen voor de Noordelingen. ;)

Wahahahah, juist, dit is iets met wonen aan deze kant en wonen aan de overkant van het water zeker? :p
Dacht al zoiets gehoord te hebben, doet me goed dat wij Belgen niet alleen deze barrière hebben :D
 
Nog even hierop terugkomend: In plaats van een multiplex plaat heeft de bouwer een profiel om de onderkant van de bak gemaakt. Hij heeft dit gedaan omdat de bak ingebouwd wordt en hij daarom zich strak aan de 60cm hoogte wou houden. Op zich prima, maar ik vraag me nu dus af of er niet alsnog een onderlegger onder zou moeten. De bodem raaakt door het profiel de ondergrond niet en de bouwer en lfs geven aan dat het niet nodig is, maar just to be sure...
 
Ik kan het zo snel nergens vinden maar geloof dat het zelfs afgeraden wordt om iets van een onderlegger te gebruiken bij aquariums die in een frame zitten.
 
Juwel raadt het inderdaad af, of 'verbiedt' het zelfs. Ik ga er ergens ook vanuit dat dit wel goed komt, ook al is het frame natuurlijk erg dun. Maar als de bouwer zegt dat het zo kan (en gewoon garantie geeft), dan zal het wel goed zijn. Komt bij dat de ondergrond waarop de bak komt te staan mebeulpaneel met een melamine toplaag is, dus dat is wel 100% vlak.
 

Terug
Bovenaan