Onderlegmat rio 125


John1985

Well-known member
Lid geworden
30 april 2018
Berichten
243
Leeftijd
39
Ik heb een rio 125 die op een houten dressoir komt te staan met een vlakke houten bovenblad.

Is het noodzakelijk om hier een rubberen mat onder te leggen?

Wat doen jullie?
 
Inderdaad, Juwel zegt geen onderlegmatten te gebruiken.
 
De bak staat niet gelijk op de kast door een frame waar hij in staat dus dan helpt het ook niets denk ik.
 
De bak staat niet gelijk op de kast door een frame waar hij in staat dus dan helpt het ook niets denk ik.
Nee het kan zelfs schadelijk zijn.
Het kunstof frame is een spuit-giet deel met de aanspuiting in het midden op de dwarsligger, hierdoor zit er altijd een bobbeltje.
Met een onderlegger (mits dik genoeg) zou je dus theoretisch gezien dat bobbeltje in je glas kunnen drukken wat een drukpunt geeft en dus een barst zou kunnen veroorzaken.

Althans dat is mijn theorie waarom gruwel het afraad
 
Ik heb zo maar een paar ardenner breukstenen in mijn bak (geen zware steenconstructies). Zal ik hierom piepschuim in mijn bak leggen? Ik wil een aantal stenen bovenop het zand en mijn enige gravende beoogde vis is zijn apistogramma cacatuoides. Ik zie ze echter niet een steen zo ver uitgraven (cm of 5) dat deze in de buurt van de bodem glasplaat komt. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Wat zouden jullie doen?
 
Dat graven ze met gemak uit, heel simpel doordat ze telkens zand opzuigen om hun kieuwen te zeven en al en dan donderd alles om, beter is het om het op het glas te leggen, dan valt het niet om
 
Direct op het glas leggen?? Als ik dat doe zie ik de stenen bijna niet meer en vallen ze voor een groot deel weg onder debodem als ik de bak vul met zand :p.
En ik wil eigenlijk ook niet het risico lopen dat ik piepschuim krijg te zien. Ik heb grotjes gemaakt van kleine stukjes Ardennen steen, licht van gewicht, alles zit aan elkaar verlijmd. Voor de rest heb ik 1 of 2 individuele stenen (2 kilo), moeten die echt allemaal individueel bodemcontact maken?
 
Je kan bovenop de tempex nog een grindfolie mat leggen, als ze dan gaan graven (graven apistogramma's echt zoveel?) krijg je grind te zien ipv tempex.

Zoals ik al zei, kan me niet voorstellen dat apistogramma's zoveel zand verzetten, buiten dat kunnen de stenen niet gaan rollen als je geen stapels maakt (of hebt verlijmd in jouw geval) dus zie er niet zo'n gevaar in om ze direct op het zand te plaatsen.

Als je hele grote stapels gaat maken is het wel zeer verstandig om te doen :)

Ardenner breuksteen kan de hardheid en daarmee ook de PH van de bak beïnvloeden, dus houd daar rekening mee.
 
Als je ze stapelt en niet verlijmd is het een onnodig risico die je neemt dat de boel gaat kantelen, er is weinig voor nodig om een steen die op zand ligt, te laten kantelen, daar hoeven ze echt geen 5 cm diep voor te graven.
 
Ik zal niet stapelen zonder verlijmen! Ik leg geen stenen los op elkaar zeg maar. Dus dat neem ik zeker ter harte. Ik veranker ze alleen niet met de bodem. Ik zorg er ook voor dat ik geen zware stenen inzet. De zwaarste kan ik voor de zekerheid nog vastkitten aan de achterwand.
 
Maar voor de zekerheid wel iets op de bodem dus? Of is dat overdreven voor een paar steentjes? Ik zie de cacatuoides ook geen 5 cm overbruggen..vandaar de vraag.
 

Terug
Bovenaan