Onderplaat aquarium


RichD1011

Well-known member
Lid geworden
3 december 2015
Berichten
9,539
Leeftijd
29
Locatie
Driebergen
Je hebt bakken waarbij het aquarium een "zwevende" bodem heeft.

Je hebt bakken waarbij er een beschermlaag/mat tussen de bak en onderplaat licht.

Je hebt bakken waarbij het aquarium direct op een onderplaat word verlijmd (doorgaans beton-/multiplex), zonder tussenkomt van enige vorm van een beschermlaag (rubber/tempex)

Nu brengt mij dit 2 vragen:

- hoe word eigenlijk berekend hoe dik een onderplaat moet zijn? ik hoor hier heel snel roepen "Pak 18mm betonplex" maar is dit ook wel nodig? mijn 230x70x70 staat op 15mm betonplex, de 160x50x50 op 15mm multiplex.

- Iemand enig idee hoe het verlijmen van een aquarium direct op een onderplaat in zijn werk gaat?
 
Denk dat het deels met de constructie van de bak zelf te maken heeft of het “zwevend” is of niet.
Maar qua onderlegger is het denk ik ook meer een stuk gemoedsrust wat je koopt.
Als je een stalen frame onder de bak hebt, die waterpas staat en zuiver recht is kan je af zonder tussenlaag.
Maar de kleinste afwijking kan dan al rampzalig wezen.
En daar komt dan dus die plaat om de hoek kijken die alle oneffenheden vanuit het meubel opvangt zodat de bak als het ware drukpunt vrij is.

Denk dat de 18mm betonplex veel word aangeraden omdat dit de dikste plaat is die veel aangeboden word in de lokale bouwmarkten en daarmee de grootste marge bied voor uitsteeksels in het meubel die in de bak kunnen drukken.
 

Terug
Bovenaan