Wat is er nieuw

Onderstroming

• Onderwerp starter Onderwerp starter JDS
  • Startdatum Startdatum
J

JDS

Guest
Hallo beste mensen Ik heb een vraag.

Ik heb een Rio 180 en een Eheim 2215 filter.
Het filter doet wat hij moet doen maar ik had iets gehoord over onderstroming.

Nu is mijn vraag het advies wat ik kreeg was om een Eheim 600 circulatiepompje te kopen en die tegen de stroming in van de uitblaas van mijn potfilter te laten blazen .

Ik zal dus mijn Eheim 2215 als oppervlakte stroming gebruiken en de Eheim 600 als onderstroming.

Is dit een goed iedee om te doen.

Bedankt voor het meedenken

Normaal heb je automatisch een onderstroom als je een bovenstroom hebt.
Zal dit proberen uit te leggen, 🙂

Bij bv. een bak van 80cm lengte,
je zorgt dat je pomp/potfilter zwaar genoeg is, je plaatst bv. je uitstroom links bovenaan zodat je naar rechts uitblaast.
Doordat de stroming tegen je bovenrechterkant slaat zal deze op die plaats naar beneden gaan, hij slaat tegen de bodem en gaat weer omhoog, dit blijft zo duren tot hij weer helemaal links zit.
Dus de stroom gaat bovenaan in rechte lijn, maar eenmaal op zijn verste punt komt hij spiraalgewiijs(naar beneden, naar omhoog, naar beneden, naar omhoog enz.)weer naar de linkerkant.
Wel is het zo dat je een paar plaatsen kunt hebben(en zeer waarschijnlijk)waar je "dode" plekken krijgt(dus een stukje stilstand waar geen stroming is)daar komt dan je meeste kleine troep ook bijeen liggen(wat het weer gemakkelijk maakt om dit op te zuigen en te verwijderen)
je zal dit een tijdje moeten uitzoeken om deze plekken minimaal te hebben.

Ik heb wel.een dooie plek in mijn bak.

Al mijn planten zijn prachtig groen en rood. Alleen bij 2 plantje's komt er een licht algen laagje op. En van die plantje bewegen de blaadjes ook niet. waaroor (ik denk) er een dooie hoek is.

Vandaar dat ik die tip kreeg.

Ik zal nog eens gaan kijken of ik de uitblaas. kan aanpassen om die hoek toch te bereiken.

@luc bedankt voor de.tip

Zal dit proberen uit te leggen, 🙂

Ik had het niet beter kunnen doen hoor😉. Ik denk ook dat de 2215 best het moet kunnen doen op een bak van 1 meter. Teveel stroming is ook niet nodig en je leest vaak dat het goed is als de plantjes een klein beetje bewegen in de stroming. Nooit tegen elkaar in laten blazen zoals je dat omschrijft want dan botst het op een bepaald punt en dan is een goede circulatie weg.

Nooit tegen elkaar in laten blazen zoals je dat omschrijft want dan botst het op een bepaald punt en dan is een goede circulatie weg.

Het zal ook niet de bedoeling zijn om ze recht tegen elkaar in te laten blazen maar meer de uitblaas van mijn filter als opprevlakte stroming en van de circulatiepomp halverwege de bak en licht schuin naar beneden gericht zodat ook de dode hoek bereikt wordt. Want die zit onder de uitblaas van mij filter.

Zolang beide stromingen maar niet "botsen"😉

Even een update

Met het filter wilde het niet zo lukken
Dus ik heb toch een circulatiepompje gekocht. Een Eheim compact 600. Deze is regelbaar van 150 tot 600 liter per uur en heb hem.op 450L/ph staan .
ik heb de pomp halverwege mijn bak geplaatst met een standaard uitstroombuis van een Eheim filter en als koppeling een stukje slang. nu blaast hij over de gehele breedte van de bak uit. Ook net als een de uitblaas van een Eheim filter.

En ik moet zeggen dat ik er erg tevreden mee ben.
Mijn plantjes groeien sneller , waarschijnlijk doordat de voesingstoffen beter door het hele aquarium gaan , en ik heb minder last van aanslag op de blaadjes van de plantjes. hout en stenen.

Mijn TijgerLotus is in een week tijd zeker 2cm groter en de bladeren van andere oplantjes zijn voller en mooier van kleur.

Ik wil nog iedereen bedanken voor de reacties.

Laatst bewerkt door een moderator:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan