Wat is er nieuw

Onduidelijkheid bemesting

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tjaapcore
  • Startdatum Startdatum
T

Tjaapcore

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb hier wat onduidelijkheid over wat ik moet gaan bemesten.
Ik heb hier een 125 liter bak met 2x 24w t5 balken erboven (12uur/dag) verder voeg ik co2 toe (20 belletjes per minuut) en wekelijks een dubbele dosis Profito. Toch heb ik het idee dat mijn planten niet zo snel groeien als dat ze gedaan hebben. Onder andere mijn rode lotus komt niet verder dan enkele mini blaadjes. Ik denk zelf dat ik een tekort aan nitraat heb. Heb overigens vrijwel geen last van alg.

pH: 7,5
GH: 8
kH: 14
NO2: 0
NO3: 0
NH3: 0,2
�S/cm: 580

Graag advies!

Tja als je nitraat 0 is dan is dat duidelijk te weinig.
Ik heb eenzelfde bak en volg hierin de EI.
12 uur belichten is erg lang en zelf doe ik dat hier 8 a 9 uur. Maar goed je hebt geen algen dus dat is goed nieuws. Wellicht dat je bak net genoeg nitraat produceert om aan de vraag te voldoen.
Je Lotus heeft graag wat extra licht en ijzer zoals de meeste rode planten. Ik weet niet hoe hoog je Fe is maar met dubbele dosis profito zal dat wel voldoende zijn.
Je zit rond de 14mg co2 volgens de tabel.
Tja als je geen echte algen hebt zoals je zegt en de bak gezond oogt dan zou ik niet veel gaan veranderen hoor.
Het ligt er denk ik ook aan wat onder snel groeien verstaat.

Btw, als ik op de link in je post klik dan kom ik niet bij je bak uit hoor 😉.

Bedankt voor de reactie,

De Lotus was slechts als voorbeeld, ook enkele groene (normaal snelgroeiende planten) doen het slecht.
- Vallisneria giganteum (blijft laag op 1 uitloper na, gelig verkleurd)
- Amazone kikkerbeet (verkleurd bruin en vormt geen lange wortels)
de overige planten groeien wel, maar niet zo hard als ik in andere aquaria ben gewend.

Van de link onder mijn naam was me ook opgevallen.
Ik heb daarom even een foto gemaakt om een beeld te geven hoe de bak eruit ziet.
UFzO78GQ9164zCF9Aq33YNr_r6yLHRwX.jpeg

Weet je toevallig ook de po4 waarde??
En toen ik goed keek zei je eigenlijk vrijwel geen last van alg.
Welke alg heb je dan en in welke mate?? heb je daarvan ook een foto?

PO4 heb ik niet.
En zoals je op de foto kunt zien.. wat groene aanslag op de ruit (stenen ook een klein beetje), dit is echter minimaal

welk plantje is dat op de voorgrond?
ik zou toch kijken om je po4 en no3 wat hoger te krijgen

Mausalicious zei:

Glossostigma elatinoides

En ik denk inderdaad dat ik maar moet gaan bemesten.
Die bak moet ��n grote jungle worden 😀

Mausalicious zei:

Hier ben ik het mee eens want je kan beter iets over hebben dan net genoeg want dan is het risico op tekorten veel groter.
Ik denk dat je beter niet onder de 5/0,5 kan komen, zodat je niet op 0 uit gaat komen.
Je zou met testen eens kunnen uitzoeken wat je bak ongeveer verbruikt en zo nodig de voeding aanvullen om tekorten te voorkomen.

Tjaapcore zei:
Mausalicious zei:

Glossostigma elatinoides

En ik denk inderdaad dat ik maar moet gaan bemesten.
Die bak moet ��n grote jungle worden 😀

Er zijn meerdere goede methoden maar met de EI vind ik dat goed mogelijk en je kan in mijn FA kijken hoe de 80cm en de 1 meter bak het doen.
Maar jij bent degene die bepaald welke methode je wil volgen of hoe je wil bemesten natuurlijk 😉.

Inmiddels toch een fosfaat test aangeschaft en zojuist fosfaat en nitraat maar eens gemeten.

Beiden komen uit op nul, zoals verwacht.
Ik heb ook Easy Life Nitro en Fosfo aangeschaft.

Nu ben ik wat gaan zoeken, maar al snel kom ik op mol massa ed. en dit heb ik nu juist allemaal verdrongen uit mijn verstand!

Zou iemand mij daarom kunnen vertellen:
* wat geschikte waarden van zowel fosfaat als nitraat zijn.
* hoe ik met de genoemde middelen aan deze waarden ga komen.

(bak is 125 liter)

Als je de Rio hebt met co2 dan zou ik 20/2 aanhouden en zonder co2 mag dat wat lager.
Ik zou de verlichting naar 9 uur terugschroeven waardoor er minder vraag is.
Met 20/2 zit je in ieder geval niet te laag en vergeet niet dat teveel voeding geen algen geeft.

Ik hoop dat je hoge kh geen beletsel zal worden voor een goede opname van de voeding.Die is erg hoog namelijk.
Misschien kun je de kh wat verlagen met regen of osmosewater.
In jou bak kan je ook prima de EI volgen zoals die in mijn onderschrift ataat.

Wat voor bodem gebruik je? Het lijkt erg veel op een soilbodem, dat neemt fosfaat en nitraat op en geef dat langzaam af aan de planten. Vandaar dat nitraat en/of fosfaat niet meetbaar kan zijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan