Wat is er nieuw

Onduidelijkheid osmose instructies

• Onderwerp starter Onderwerp starter RonG
  • Startdatum Startdatum
R

RonG

Guest
Ik heb een Derle osmose set gekocht in de aanbieding bij zoo plus, echter kennis van hebben ze daar niet..
Afijn ik zit waarsch weer veelste moeilijk te denken maar snap dit gedeelte (de volgorde niet helemaal).

Staat 2 x achter elkaar dat ik het spoelventiel moet openen (in begin/de eerste keer gebruik..), en iets eerder staat weer dat i dicht moet staan.
Wat word er nu bedoeld bij dat ena laatste stipje bij punt 3? (het betreft overgens een Dennerle Osmose Professional 190).
Het staat een beetje onderaan bij het ena laatste stipje bij punt 3:
315hm47.jpg

Er staat 2 x achter elkaar openen in wat bedoelen ze daar mee?
Hij moet toch gewoon eerst 2 uur achter elkaar gewoon met kraantje open aan om de zooi eruit te spoelen?

Ach staat er gewoon, haal weer eens wat door elkaar...
Eerste 2 uur ventiel dicht met kraan open, daarna ventiel 15 min open en klaar.

Nou ja dan maar even een andere vraag, hoe hou ik die membraam nat, of gebeurd dat vanzelf door het resterende water wat er nog in zit?

Je opent eerst de WATERKRAAN, laat het systeem 2 uur lopen en dan gooi je je spoelventiel open om het systeem door te spoelen?

Ik zie die 2e keer het spoelventiel openen ik niet staan hoor. Er staat zelfs nog dat het ventiel dicht moet zijn enkele puntjes erboven

Ja daar was ik inmiddels achter idd, maakt het veel uit dat i eerst 45 min dicht heeft gedraaid en daarna 45 min open?
Is inmiddels goed nu maar ben koning in over dingen heen lezen helaas, staat er idd duidelijk bij, ik denk vaak (helaas zit dat er in) veelste moeilijk...

Ik heb de slangen hoger hangen dan het osmoseapparaat en zo kan het water er niet uitlopen en blijft het water erin staan.

Oke bedankt voor je tip, dus nog iets lager hangen en als je klaar bent ventiel dicht 15 min uitspoelen met kraan aan, vervolgens kraan dicht en dan ben je dus klaar en blijft de membraam nat? En dat ik dat foutje heb gemaakt zal ook niet superveel uit maken, of zit er nu conservatie middel in zitten?
wio8xj.jpg

Verder een beetje aquadur van JBL en dat mineral salt (XD) er bij en maar eens kijken of die KH omlaag gaat.
Ging de vorige keer goed maar dat kostte me aardig wat knaken aan demiwater, en zo heel duur was i niet.

30 sec spoelen is lang genoeg. Zo spoel je de verontreinigingen van membraan af. Langer spoelen is onzin en kost je onnodig water.

Oke bedankt voor de tip. Dan moeten er 2 dopjes op dan voorkomt dat dat het membraam uitdroogt voor zover ik dat goed begrijp.
Maar de opbrengst valt wel tegen zeg, weet dat het bij hogere temp sneller en beter gaat maar dat is geen optie. Ja creatief in de badkamer maar laat ik daar verder maar vanaf blijven. 5 ltr jerrycan na 2 uur nog niet vol. Vraag me af hoeveel ltrs er echt in de afvoerbuis gaan.

Ik weet niet wat voor merk Dennerle als membraan gebruikt. Ga maar uit van een verhouding van 1 liter osmosewater op 4 liter afvalwater. Met technische aanpassingen kun je een verhouding van ca 1:1 krijgen (beter membraan, boosterpomp, geschakelde membranen).

O niet verzonden...
Maar bedankt voor de tip. Dan moeten er 2 dopjes op dan voorkomt dat dat het membraam uitdroogt voor zover ik dat goed begrijp.
De opbrengst valt wel tegen zeg, weet dat het bij hogere temp sneller en beter gaat maar dat is geen optie. Ja creatief in de badkamer maar laat ik daar verder maar vanaf blijven.

Hier is het ook minder dan men aangeeft hoor maar die cijfers zijn onder de ideale omstandigheden natuurlijk. Als je hem regelmatig gebruikt droogt hij niet snel uit hoor. Ik had voorheen bij de oude de slangen altijd onder het apparaat en gebruikte deze 3x per maand denk ik en dat wilde prima.
Maar voor alle zekerheid kun je beter voorzorgsmaatregelen nemen natuurlijk.

Ja hou maar op, had een dure jerrycan gekocht, en keek af en toe maar dat ging tergent langzaam. Tot mijn hele hok blank stond vanwege een beveiliging in de jerrycan..
Maar staat dat i minstens 80 liter moet kunnen maken per dag, ik doe al 12 uur om een jerycan van 20 ltr te vullen nog niet vol.
Ook de gh en kh gaan niet echt omlaag na 25 ltr (zat wel een beetje van die minerallen zooi in.
Nu paar puur toevoegen

Bij normale omstandigheden (dus met de waskraan zou je zeggen omdat het meest voor de hand licht) 80 ltr, bij perfecte druk en temp 190 ltr.
Ga een kijken naar een snel koppeling voor in de douche, is ook de perfect plek. Al hangt i nu ook perfect schiet alleen niet op, wel heel erg veel water verspilling.

Doorgaans hou je van de 4 verbruikte liters 1 liter osmose over.
Gelukkig is leidingwater niet heel duur.

Ohh oke dus moet het niet zo zien dat als je je kraan vol open zet dat dat ook in de goot verdwijnt?
Bedoel dus dat het osmose apparaat de boel enorm vertraagt en ik niet zoveel water kwijt ben als ik dacht/er direckt uit de kraan komt.

Ohh oke dus moet het niet zo zien dat als je je kraan vol open zet dat dat ook in de goot verdwijnt?
Bedoel dus dat het osmose apparaat de boel enorm vertraagt en ik niet zoveel water kwijt ben als ik dacht/er direckt uit de kraan komt.
Dat zie je toch als je het afval en osmosewater opvangt in bijvoorbeeld 2 emmers. Dan zie je toch wat je opbrengst en afval is per tijdseenheid.
Een kraan zal ongeveer 8 liter per minuut geven, dit is omgerekend 11.520 liter per 24 uur (480 liter per uur). Als hiervan 3/4 afvalwater is had mijn water nota er heel anders uitgezien.

Of te wel het osmose apparaat vertraagd de boel dus.
Maar heb hier alleen 1 flinke en 3 kleine jerry cans, dus meten wat er aan afval uit komt gaat lastig worden.
Maar die osmose slang loopt heeel traag en die andere springt af en toe als i los komt alle kanten op en is zeker geen 1 op 4 verhouding.
Maar heb van de buurman 2 emmers geleend dus ik ga het zien zo.

Maar heb hier alleen 1 flinke en 3 kleine jerry cans, dus meten wat er aan afval uit komt gaat lastig worden.

Ik gebruik hiervoor 2 gelijke glazen en laat in elk glas bv 20 seconden (of langer bij een groot glas) het water lopen. Dan meet ik hoeveel osmose in het ene glas zit en hoeveel afvalwater in het andere. Zo kun je dat redelijk goed berekenen denk ik.

Ja hou maar op, had een dure jerrycan gekocht, en keek af en toe maar dat ging tergent langzaam. Tot mijn hele hok blank stond vanwege een beveiliging in de jerrycan..
Maar staat dat i minstens 80 liter moet kunnen maken per dag, ik doe al 12 uur om een jerycan van 20 ltr te vullen nog niet vol.
Ook de gh en kh gaan niet echt omlaag na 25 ltr (zat wel een beetje van die minerallen zooi in.
Nu paar puur toevoegen

Ik doe 2 uur over 10 liter water hier thuis.

De opbrengst van een Osmosetoestel is erg afhankelijk van 2 zaken, dat is de waterdruk en de watertemperatuur. Hoe hoger de waterdruk, des te beter de opbrengst van het membraan. Niet voor niets zijn er boosterpompen. Hoe kouder het water is hoe lager de opbrengst. Let op, de max watertemperatuur is ca 35 graden Celcius, anders gaat je membraan kapot. Aangezien de waterdruk redelijk constant is zul je zien dat in de zomer de opbrengst een stuk hoger zal zijn.

Ja dat is ook de enige verklaring die ik ervoor kan vinden, want het rest water spuit er uit terwijl die andere druppelt.
Heb hem om 4 uur aangezet en heb ca 8 ltr.
Ben benieuwd wat het allemaal gaat kosten, heb hem ook al 3 x vergeten uit te zetten...

Nou het spuit er toch wel behoorlijk uit.
Emmer 10 ltr onder 2 min vol, 10 ltr osmose duurt ca 3 uur..

Nou het spuit er toch wel behoorlijk uit.
Emmer 10 ltr onder 2 min vol, 10 ltr osmose duurt ca 3 uur..
Heb je de spoelkraan dan wel dicht staan? Als deze open staat heb je geen tegendruk van je stroombegrenzer en zal het water van de afvalslang idd eruit spuiten en slang van osmosewater druppelen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan