Onervaren aquariaan

Pascal1993

Well-known member
Lid geworden
5 januari 2022
Berichten
55
Leeftijd
30
Beste forumleden.

Een week geleden hebben we besloten ons 60l aquarium te vervangen door een Juwel Trigon 350 aquarium.

Komende van de 60 liter bak met (makkelijke) plantjes als waterpest etc. kunnen we wel stellen dat ik qua planten een absolute beginner ben.

De hobby bleek echter zo leuk dat we een groter aquarium willen en dit ook mooier in willen richten, vol met planten etc.

Nou ben ik er na flink wat leesvoer wel achter dat ik bij een goed beplant aquarium niet wegkom zonder CO2 set.

Alleen zie ik door de bomen het bos niet meer.

Hoe pak ik dit aan?
Wat heb ik allemaal nodig?
Hoe voorkom ik dat we (na aanschaf aquarium etc.) persoonlijk failliet gaan? 😂

Etc, etc, etc.

We proberen e.e.a. rustig op te bouwen en investeringen en veranderingen kunnen ook in enkele maanden, maar we willen het wel goed doen en liefst ook wel snel al redelijk wat plantjes etc. toevoegen om voor de vissen een fijn thuis te creëren.

Dank voor de adviezen alvast!
 
Ik denk dat je wel een beplante bak kan hebben zonder co2. Het ligt een beetje aan de planten. Bijv anubias, javavarens, saggitariusgras, valniseveria, lotussoorten, javamos, levermos, cryptos gaan bij mij allemaal prima zonder co2.

ik zou gewoon lekker beginnen met een pomp en heater, en een zandbodem. nadenken over welke vissen je wilt en afhankelijk van dat de bak inrichten.
 
Hoi Nekko,

Dank voor je antwoord, ik ga me eens in de genoemde soorten verdiepen.

Wat de vissen betreft bestaat het eerste deel uit het bestand van het 60l gezelschapsaquarium, namelijk:

10x kardinaal tetra
10x hockeystick barbeel
3x dwerggoerami cobalt
2x Helena slak
1x Japanico garnaal (de rest heeft in de loop der jaren het lootje gelegd).

Voor de bodem willen we er waarschijnlijk nog Corydoras bij, voor de rest weten we het nog niet zo goed.

Als bodem gebruik ik graag Dennerle Scapers Soil.
 
Overigens zul je bij de soorten die Nekko suggereert je (standaard Juwel) licht moeten dimmen.
Ik heb een Juwel met standaard verlichting, 8 uur aan en daar staan de volgende planten met redelijk succes:
Nymphoides taiwan
Nymphea minuta
cardamine lyrata
Hygrophila siamenses & corymbosa
echinodorus bleheri
cryptocoryne
sterrenkruid
pogostemon octopus (als je 'm niet kunt vinden, dan zou ik de officiele naam op voor je)
javavaren windelov
bucelancephadra
Ceratopteris siliquosa
limnobium sessiflora

Limnobium laeviigatum doet het normaal gesproken ook,maar daar heb ik wat te veel stroming voor.
 
Dankje Lysia,

Moet even kijken hoe ik dat ga regelen. Heb namelijk de bak tweedehands gekocht met Helialux Spectrum verlichting en controller. Moet even zoeken hoe dat werkt via de telefoon, heb nu een standaard profiel aanstaan maar die geeft voor 10 uur licht ofzo.
 
Oh, dan heb je waarschijnlijk een stuk beter licht dan de verlichting van de standaard Juwel verlichting.
 
Dat denk ik dan, geen idee eigenlijk. De opties voor zonsop en zonsondergang en het blauwe licht dat ‘s nachts aan blijft als zijnde maanlicht is wel gaaf.

Uiteindelijk wil ik ook wel CO2 gaan toevoegen maar ik vind het nogal een investering, na deze grote investering die ik al gedaan heb.

De vriendin vind de vissen en het aquarium top, maar het zijn geen zuinige bedragen telkens en om er nou ruzie om te krijgen! 😂
 
Je kan ook eens op Marktplaats kijken voor een co2 set maar vraag in dat geval wel tot wanneer de fles is gekeurd. Zelf heb ik er ook 2 vandaan en dat scheelt veel geld.
 
Had al even gespiekt, zeker een optie, mits ik vertrouwen heb dat de set dan goed is. Helaas hier in de buurt op het moment niet veel te vinden.

Maar wat heb ik allemaal nodig? Ik lees bijvoorbeeld al drie verschillende opties om de co2 in het water te krijgen, namelijk een defuser, een atomizer en een reactor, lees vanalles over bellentellers, PH checkers, magneetventielen, drukregelaars etc.

Zie door alle bomen het bos even niet meer
 
Als je Dennerle Scapers Soil icm CO2 wilt gaan gebruiken is de plantenkeuze enorm.
Maar je moeten weten wat je wilt. Ga eens op zoek naar een afbeelding die je kan gaan gebruiken als referentie. Ik bedoel wat is jouw voorstelling van een mooie beplante bak?
Als jij geen concreet idee hebt van wat je wilt dan gaat het vaak resulteren in veel veranderen en aanpassen, tesaam met veel irritatie en teleurstelling.
 
Hoi Cornelius,

Ik zou iets als onderstaande foto’s mooi vinden. Misschien iets minder “vol” de voorkant van het aquarium mag misschien iets opener (en het aquarium is een hoek aquarium wat het misschien iets meer uitdaging maakt). Maar qua afwisseling, kleur, en grote zou ik zoiets mooi vinden.

En gezien ik, zeker qua planten, een redelijke beginner ben, ben ik bang dat het toch (voor een deel) trial en error en ervaring opdoen wordt.
 

Bijlagen

  • IMG_3783.jpeg
    IMG_3783.jpeg
    133.1 KB · Weergaven: 50
  • IMG_3789.jpeg
    IMG_3789.jpeg
    69 KB · Weergaven: 49
Dat zijn inderdaad prachtige bakken, maar dat heeft een heel andere aanpak nodig dan een standaard aquarium.
Techniek moet er wel op afgestemd zijn.
De linkerbak is een kleurrijke Nature Scape en de rechterbak is een voorbeeld van een Dutch Scape aka Hollandse Plantenbak

Ik denk dat de linkerbak eenvoudiger te realiseren is dan de rechter. Met de juiste spullen - techniek- kom je een heel eind
n gezien ik, zeker qua planten, een redelijke beginner ben, ben ik bang dat het toch (voor een deel) trial en error en ervaring opdoen wordt.
Wellicht is deze ontdekking en de daarbij komende ontwikkeling en ervaring de leukste uitdaging van deze hobby. Gelukkig hebben we hier op het forum leden die die weg al hebben bewandeld en je goed van advies kunnen voorzien.


edit: even verder gekeken:

Je trigion heeft een MultiLux LED 100 en MultiLex LED 55 geven totaal 23 lumen per liter. Je hebt minstens het dubbele nodig
Het filter geeft 1000 liter per uur op een 350 literbak: je hebt 3x zoveel nodig. Sorry, je huidige bak is dus totaal ongeschikt voor wat je voor ogen hebt.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Cornelius,

Ik kan niet meer dan het met je eens zijn voor wat betreft de uitdaging.

Het aantal mogelijkheden en oplossingen is haast oneindig en daarin voelt het soms een beetje alsof ik (om in context te blijven 😂) verzuip.

Ik probeer dan ook zoveel mogelijk te zoeken en lezen op het forum om mezelf van kennis te voorzien. Maar kon er met betrekking op dit onderwerp nog niet echt duidelijkheid in scheppen voor mezelf.

Dank voor het antwoord 👍🏻
 
Dat zijn inderdaad prachtige bakken, maar dat heeft een heel andere aanpak nodig dan een standaard aquarium.
Techniek moet er wel op afgestemd zijn.
De linkerbak is een kleurrijke Nature Scape en de rechterbak is een voorbeeld van een Dutch Scape aka Hollandse Plantenbak

Ik denk dat de linkerbak eenvoudiger te realiseren is dan de rechter. Met de juiste spullen - techniek- kom je een heel eind

Wellicht is deze ontdekking en de daarbij komende ontwikkeling en ervaring de leukste uitdaging van deze hobby. Gelukkig hebben we hier op het forum leden die die weg al hebben bewandeld en je goed van advies kunnen voorzien.


edit: even verder gekeken:

Je trigion heeft een MultiLux LED 100 en MultiLex LED 55 geven totaal 23 lumen per liter. Je hebt minstens het dubbele nodig
Het filter geeft 1000 liter per uur op een 350 literbak: je hebt 3x zoveel nodig. Sorry, je huidige bak is dus totaal ongeschikt voor wat je voor ogen hebt.
Het is op zich goed mogelijk andere verlichting er in te hangen. Denk aan de daytime matrix etc. Maar dan zijn je lampen wel een stukkie duurder dan je bak :) Filter is op te lossen met een extern filter, wat "wij" (lees de meeste forummers) iedereen zouden aanraden,
 
edit: even verder gekeken:

Je trigion heeft een MultiLux LED 100 en MultiLex LED 55 geven totaal 23 lumen per liter. Je hebt minstens het dubbele nodig
Het filter geeft 1000 liter per uur op een 350 literbak: je hebt 3x zoveel nodig. Sorry, je huidige bak is dus totaal ongeschikt voor wat je voor ogen hebt.

@Cornelius,

Dat is idd de standaard verlichting op de bak. Ik heb de bak echter tweedehands gekocht met 2 zo goed als nieuwe Juwel Helialux Spectrum LED lampen in plaats van de MiltiLux LED lampen.

Wat de filter betreft, de originele binnenfilter zit er nog in inderdaad, maar het is in de toekomst wel de bedoeling deze te vervangen voor een extern filter zoals @cemedia voorstelt.

Aan beiden: begrijp ik goed dat ik, bij zo’n extern filter, moet denken aan een filter van 3000l/uur?

Denk dat de juiste conclusie is om het langzaam aan te passen, het budget laat het niet toe alles in eens te doen namelijk.

Helemaal niet erg ook want dan krijg ik ook de tijd om alles goed te doorgronden en begrijpen voor ik de volgende stap zet.

Voor mij even handig om te weten wat de goede volgorde dan is. Uit de reacties kijk ik te begrijpen dat:

1. Extern filter met het juiste volume per uur
2. CO2 installatie geschikt voor het aquarium volume.
3 De planten etc. toepassen als de bak hiervoor geschikt is door bovenstaande.

Heb ik zo een beetje een juist “stappenplan”?

Hartelijk dank in elk geval, ik ben weer een stukje wijzer.
 
Ik zou denk ik -afhankelijk van de bezetting- dat filter als laatste doen. Verlichting + Co2 (en micro's / makro's) zijn m.i. echt cruciaal voor een planten bak. verspeiding van voorgenoemde kan ook met een goedkoop stromingspompje gebeuren.
Of de lamp geschikt is doe ik geen uitspraken over, ik ken de lamp verder niet. Een bak zonder co2 is ook goed mogelijk, maar dan goed kijken naar wat je er in zet en accepteren dat de kleurenpracht wat minder zou zijn ;).

Dus:
co2 aanpassen aan verlichting
filter

sowieso planten aanpassen naargelang bovenstaande is aangepast,
 
@cemedia

Wat bedoel je met micro’s en Makro’s in onderstaande citaat?
Ik zou denk ik -afhankelijk van de bezetting- dat filter als laatste doen. Verlichting + Co2 (en micro's / makro's) zijn m.i. echt cruciaal voor een planten bak.

De rest is me redelijk duidelijk.
Ik denk dat ik, zonder CO2 en met een extra stromingspompje, wel een redelijke basis kan opzetten mits ik de juiste en geschikte planten kies. Kleur toevoegen (ben er bij bijvoorbeeld rood al wel achter dat ijzer nodig is en CO2 eigenlijk ook niet kan ontbreken, kan dan later wel als ik de investering voor CO2 weer kan doen.

Wat ik me nog wel afvraag, wat kan ik het beste toevoegen aan plantenvoeding?

Onze speciaalzaak raad bijvoorbeeld met name HS Aqua aan. Maar daarvan heb je de flora scape all in one, de floracell, de floracarbo etc. De een met “vloeibaar CO2” (weet dat dat eigenlijk iets anders is, maar weet de naam even niet), de ander zonder etc. Dan zijn er nog allerlei tabletten met toevoegingen etc.
 
Veel forummers werken met de losse poeders van aquariumbemesting.nl.
Dan kun je de makro's: NO3, PO4, K en de micro's: sporenelementen en mineralen individueel toevoegen en op die manier erg goed sturen. Bovendien zijn die poeders eenvoudig zelf aan te maken en een stuk goedkoper dan 'kant&klaar' oplossingen. Daar zijn ook mixen voor voedingstabletten voor bij de wortels.
Lees eens de achtergrondinformatie van aquariumbemesting.nl. Daar staat ook een beschrijving van verschillende manieren om de doses te bepalen die je in je bak kiepert.
Als je dat gedaan hebt, zit je nog voller met vragen, maar dat kunnen we dan gaan ontwarren.

Vloeibaar CO2 is een chemisch, irriterende stof: glutaaraldehyde, dat algen om zeep helpt. Ik zou het gebruik daarvan vermijden, hoewel de meningen daarover verschillen in welke mate het nu precies giftig is.

Verder is een (veel) goedkopere manier om CO2 te verhogen (er is altijd van nature vanuit de lucht CO2 aanwezig!!) gebruik maken van bio-CO2. Daar krijg je het niet zo hoog mee als met flessen, maar er zijn toch erg mooie resultaten mee te behalen. Misschien een idee om daar mee te beginnen en dan na een paar jaar overschakelen (als je dat dan nog steeds wilt) op een 'officieel' CO2 systeem.
Er zijn een aantal mensen op het forum die je daar veel meer over kunnen vertellen dan ik, of je kunt in het forum zoeken op bioCo2 of omgekeerde bakjesmethode. Dan moet je wel wat resultaten krijgen.
 
Het is duidelijk dat je basis nog niet weet. Helemaal niet erg, want zo leert men, maar het lijkt me beter als je de lat wat lager gaat plaatsen.

Ga nog geen grote inversteringen doen; sttart je Trigion gewoon op, begin eenvoudig met een layout van stenen en wat hout, makkelijke plantjes. Ga oefenen met snoeien, bemesting en observeer je planten.
Dit is de beste manier om ervaring op te doen en ga daar vanuit de lat telkens een stukje hoger plaatsen. Ga leren werken met CO2, ga meer soorten planten gebruiken. Ga oefenen, ontdekken en ervaring op doen.
 
@Cornelius

Zoals ik in het begin al zei, op wat absolute basis kennis na ben ik een leek op het gebied van wat planten nodig hebben. De conclusie dat we makkelijker moeten beginnen had ik daarom op basis van bovenstaande info zojuist ook zelf getrokken 😉.

Het is dat je bij de speciaalzaak de mooie bakken ziet staan en ze je vertellen dat het allemaal niet zo moeilijk is. Tuurlijk snap ik dat ze willen verkopen maar mensen opzadelen met onvolledig of zelf onjuist advies is jammer.

We gaan in alle rust de waterval aan informatie maar eens tot ons nemen en stapje voor stapje verder opbouwen.

Dank voor alle uitleg in elk geval, ook aan alle anderen.
 
Op youtube heeft Nickey Aquaria goede filmpjes met uitleg over verschillende aspecten van het aquarium houden. Aan te raden!
 
Dat is niet zo netjes van die medewerker als hij/zij je vertelt dat een plantenscape niet zo moeilijk is. Dat is een beetje jokken.
 
@Pascal1993 , het is ook voor jezelf wat uitproberen met planten. Sommige gaan goed, sommige minder, sommige niet. Een belangrijke basis is sowieso dat de planten er als vers uitzien bij het planten.

Op tropica.com vindt je easy, medium en difficult planten. Weinig eisende --> veeleisende.
 
Terug
Bovenaan