Ongelukje met de 300L tank!

N

Nathalie71

Guest
Weer mijn geluk! :rolleyes: Prachtige 2 jaar jonge 300L bak (150cm, Juwel, wit)) bak op de kop kunnen tikken voor een prikkie, perfect in orde, geen enkel krasje of scheurtje, en erg netjes (gewoon wat normale kalkaanslag). Ik blij als een kind toen de man hem gisteren leverde, ik had hier zo naar uitgekeken, tot plots het noodlot toesloeg toen ie hem VOORZICHTIG uit z'n bestelwagen schoof. En dan bedoel ik echt voorzichtig. Aquarium begon plots zijwaarts te schuiven - enkele centimeters - en knalde met z'n zijkant tegen de metalen trekhaak van de wagen. Het geluid dat ik hoorde vertelde me meteen dat er glasbreuk was. :cry: Geen scheur of grote barst, maar wel alsof er een kogeltje in het venster is belandt dat doorloopt in de kit (luchtbel). Het is duidelijk dat ie in deze staat NIET kan gebruikt worden (zie foto).

Nu, het is niet m'n eerste "krak", is niet m'n eerste tweedehands bak met een probleem, maar dat was steeds bij kleinere, oudere verwaarloosde bakjes. Zo heb ik een 15 jaar oude 60L bak geheel uit elkaar gehaald en als nieuw hersteld, zonder enig probleem. Is nu een leuk Zuid Amerikaans biotoopje. Maar deze 300L bak is toch van een ander kaliber. Momenteel ben ik alle zwarte kit aan de binnenkant aan het verwijderen (een werkje van VEEL geduld en soms wat gevloek), om daarna die metalen bekasting bovenaan VOORZICHTIG los te peuteren (hier is heel veel silicone gebruikt geweest). Gelukkig is dat niet in 1 geheel rondom rond en kan je elk deel apart verwijderen per glasvlak, met wat geduld. Maar het blijft wel een :poop: job die veel voorzichtigheid zal eisen.

Ik heb deze oplossing in het hoofd: het glas met de schade eruit halen en gewoon omdraaien, zodat de "kogelschade" aan de bovenkant komt te zitten. Het zit namelijk net aan de rand (totale grootte schade +-2cm) en zou dus volledig uit het zicht onttrokken worden. Dit stukje dan eerst met Gorilla Glue (speciaal voor glas) verzadigen en dan - met een strip glas van dezelfde dikte - afdekken met behulp van hoogwaardige en uitermate sterke silicone (JBL Aquasil lijkt me hier de beste oplossing?) en zodoende meer bescherming geven tegen druk/buiging. Vlak eronder komt dan de brede brace (glas) alsook de lange strip glas die teveel buiging in het glas tegenwerkt (beiden origineel van de bak, maar moeten dus ook losgepeuterd worden om verwisseld te kunnen worden << hiervoor gebruik ik sterke visdraad trouwens, werkt als een tierelier).

Eerst had ik er aan gedacht om gewoon een strip glas erover te kleven (uiteraard eerst ALLE silicone verwijderen, wat ik nu dus al aan het doen ben), maar gezien de plek waar de schade zich bevindt is dit in mijn ogen geen oplossing. De strip zou dan namelijk slechts een deel van de schade bedekken/verstevigen, terwijl de rest zich in/tussen de naad van de bodem en het frontaal glas bevindt.

Wat denken jullie? Een nieuw glas is geen optie, dit zou me meer kosten dan wat ik betaald heb voor de bak en bijbehorende spullen (Tetra XE 1200 Plus, 2 jaar oud, 5 GROTE stukken kienhout, rotspartijen, Fluval (?) LED verlichting, 2 splinternieuwe voederautomaten, en een bananendoos vol spulletjes zoals nieuwe filters, actieve kool, enz >> 75 euro, geleverd aan huis). En hier groeien ze niet bepaald aan de bomen, als je snapt wat ik bedoel.

IMG_1415.JPG


IMG_1417.JPG

IMG_1416.JPG
 
Tja, je kunt het altijd proberen. Met een beetje geluk kun je de breuk stabiel genoeg krijgen en scheurt hij niet door. Een zwakke plek zal het altijd blijven maar aan de bovenkant is dan de minst slechte plek om hem te hebben.
Beste oplossing is de bak / glas vervangen 300 liter is een hoop dweilen maar als daar de middelen voor ontbreken is het het proberen waard.
 
A bak is geen juwel bak of er is al mee gerommeld
B ga 300 liter water is een hele plas zou zelf het risico niet nemen en als je het wel doet zeker even de polis voorwaarden van de inboedel verzekering controleren.
 
A bak is geen juwel bak of er is al mee gerommeld
B ga 300 liter water is een hele plas zou zelf het risico niet nemen en als je het wel doet zeker even de polis voorwaarden van de inboedel verzekering controleren.

A) Foutje van mijnentwege. Is inderdaad geen Juwel - was net naar Juwel aquariums aan het kijken terwijl ik het typte, vandaar de naamwisseling. :LOL:. Is dus een Aquatlantis, geen Juwel. Mea culpe.

B) Onze verzekering dekt dergelijke waterschade, heb hier vorig jaar al navraag over gedaan wat eigenlijk wel en niet gedekt is nadat we stormschade hadden opgelopen, no worries. (y) Zou moeten goed zitten op dat gebied.

Ik ga nog wat verder pulken aan de siliconen en er nog een nachtje of twee over slapen. En eens kijken of ik geen interessante deal kan sluiten met de glashandel. :cool:
 
Jammer!

Naar mijn weten kun je 1 paneel niet zomaar loshalen en vervangen want de 'seal' rand binnenin kun je dan niet aansluiten. Kit hecht niet aan al gedroogd kit en daar krijg je dan een lek. Je zal dus de sealrand aan de binnenkant van alle panelen moeten schrapen en het hele aquarium dus opnieuw sealen. Ik denk dat je dat ook al aan het doen ben maar even voor de zekerheid. Het is even een dagje werk maar wellicht wel leerzaam en nuttig, dus waarom niet :)
Succes er mee..
 
Jammer!

Naar mijn weten kun je 1 paneel niet zomaar loshalen en vervangen want de 'seal' rand binnenin kun je dan niet aansluiten. Kit hecht niet aan al gedroogd kit en daar krijg je dan een lek. Je zal dus de sealrand aan de binnenkant van alle panelen moeten schrapen en het hele aquarium dus opnieuw sealen. Ik denk dat je dat ook al aan het doen ben maar even voor de zekerheid. Het is even een dagje werk maar wellicht wel leerzaam en nuttig, dus waarom niet :)
Succes er mee..


Ow weet ik hoor, was dit idd al aan het doen. :thumbs: Wordt een behoorlijk priel- en opkuiswerk (zelfs het miniemste siliconerestje moet eraf, hè), en zal wat tijd in beslag nemen vermits ik niet meteen het juiste/makkelijke materiaal voorhanden heb (heb het ondertussen wel al besteld). Maar ben dat prielen en prutsen ondertussen al gewoon geworden door de jaren heen. :ROFLMAO: Ik doe gewoon rustig verder zoals ik nu bezig ben (scheermesjes) tot m'n bestelling binnen is. Is niet m'n eerste herstelwerk aan aquariums trouwens, zoals ik reeds vermelde, maar niet in dit formaat waar zoveel druk op het glas komt te staan. Vandaar dat ik wat raad nodig had, snap je. Deze keer vertrouwde ik het boeltje niet echt.

Net eventjes contact opgenomen met de glashandel, en prima deal gekregen: 28,5 eurootjes voor zulk een glasplaat. Met die prijs kan ik absoluut leven. 2-3 jaar geleden had ik een veel kleinere en dunnere plaat nodig (4mm toen, voor een klein terrariumpje) en toen lag ik al aan die prijs voor dat onnozel stukje glas. Ik krijg het vermoeden dat ze toen flink gemist hebben in hun prijs, maar soit. Dus staat m'n besluit vast: het paneel wordt gewoon vervangen. Voila. Ben ik dan ook een stuk geruster dat er geen ongelukken gebeuren (aka wakker worden in een zwembad en nabij een erg boze levenspartner LOL). En het "kogeltjesglas" kan prima dienen als afdekking voor bijv. een kleine DIY serre van bakstenen. ;) Of als ik een andere (kleinere) aquarium moet herstellen: versnijden op maat en hupla. Ik heb ondertussen al een kleine verzameling van dat spul liggen (van eerdere herstellingen).
 
Verstandig. Voor dat geld kun je het risico dat een behoorlijk vissenbestand op de vloer ligt ook niet lopen.
 
Misschien eens Aquaria van Wolferen contacten voor een stukje glas want bij glashandels :eek:
 
leuk project, ik zou ook voor een nieuwe plaat gaan zeker voor de prijs die je noemt.
En laats duwde ik een kwart gevulde emmer om en vond dat al een enorme plas om te dweilen, laat staan 300l
 
Misschien eens Aquaria van Wolferen contacten voor een stukje glas want bij glashandels :eek:

Ik woon in België, Bredene. Dus niet echt een optie voor me. ;)
 
Ik heb hier een 450l bak met verschillende zulkse beschadigingen. Staat al jaren gewoon te draaien.
Zolang het glas niet gebarsten is en er enkel een schilfer van af is, kan het weinig kwaad.
 
Ik heb hier een 450l bak met verschillende zulkse beschadigingen. Staat al jaren gewoon te draaien.
Zolang het glas niet gebarsten is en er enkel een schilfer van af is, kan het weinig kwaad.

Het is helaas meer dan een schilfer, het is doorgebarsten tot in de kitrand. Er is duidelijk een luchtbel zichtbaar daar, dus niet meer te vertrouwen.

Wel nog een vraagje. Voor kleinere aquariums gebruik ik steeds Soudal Aquarium Silicone (transparant). Is deze ook te vertrouwen voor een 150cm lange 300L bak? De Soudal kost een stuk minder (net geen 10 euro) dan die die ik op het oog had, nl. JBL Aquasil (kost bijna 20 euro per 310ml :oops:). Enig idee?
 
Ik ken die Soudal kit niet dus daar kan ik niet over oordelen. Zelf gebruik ik voor groot en klein altijd Zwaluw kit van den brave


Die is ook niet al te duur, ik geloof zo'n 8 a 9 euro per 310ml en werkt bij mij altijd prima.
 
Ik ken die Soudal kit niet dus daar kan ik niet over oordelen. Zelf gebruik ik voor groot en klein altijd Zwaluw kit van den brave


Die is ook niet al te duur, ik geloof zo'n 8 a 9 euro per 310ml en werkt bij mij altijd prima.


Geen optie voor me, dit moet verstuurd worden naar België en dan worden er bijna 10 euro verzendkosten aangerekend (ongeacht de totaalprijs). ;) Toch bedankt om eventjes mee te zoeken!
 
Het is helaas meer dan een schilfer, het is doorgebarsten tot in de kitrand. Er is duidelijk een luchtbel zichtbaar daar, dus niet meer te vertrouwen.

Wel nog een vraagje. Voor kleinere aquariums gebruik ik steeds Soudal Aquarium Silicone (transparant). Is deze ook te vertrouwen voor een 150cm lange 300L bak? De Soudal kost een stuk minder (net geen 10 euro) dan die die ik op het oog had, nl. JBL Aquasil (kost bijna 20 euro per 310ml :oops:). Enig idee?
Ik zou niet bezuinigen op goede kit spul..
 
Geen optie voor me, dit moet verstuurd worden naar België en dan worden er bijna 10 euro verzendkosten aangerekend (ongeacht de totaalprijs). ;) Toch bedankt om eventjes mee te zoeken!
Die link was eigenlijk alleen als voorbeeld, kit is een beetje onzinnig om online te kopen i.v.m. de verzendkosten. Die kit is hier in elke goede hardware zaak wel te koop. Geen idee hoe dat in Belgie is maar sowieso zou ik gewoon een doe-het-zelf / hardware zaak binnenstappen en naar goede aquariukit vragen.
 
Terug
Bovenaan