Wat is er nieuw

Ongelukje met goudvis

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lalena
  • Startdatum Startdatum
L

Lalena

Guest
Een van mijn goudvissen leek een zwemblaas probleem te hebben. Hij steeg erg hard als ie stopte met naar beneden zwemmen. Dus na dit te hebben aangekeken heb ik de methode van de vis in een ondiepe laag water zetten en dan na een dag 1 cm erbij....na twee dagen leek het al veel beter te gaan gelukkig.

Maar toen gebeurde er iets ergs.

Het aquarium is op de grond kapot gevallen en vervolgens greep de kat de vis. Na enige tijd hebben we de vis weer gevonden en ik heb hem snel weer in het grote aquarium gelegd. Hij zakte eerst in de waterpest maar begon na een paar minuten voorzichtig weer te zwemmen.

Hij is wat schubben kwijt en heeft een paar scheuren in zijn rugvin. Ik heb een paar druppels SH2000 erin gedaan in de hoop dat dit een infectie ofzo kan tegengaan.

Verder is het nu een paar dagen geleden en hij zwemt en eet goed, drijft ook niet meer naar boven. Maar moet ik langer doorgaan met de sh2000 of kan ik nog wat anders doen?

Kan hij inwendige verwondingen hebben die pas later tevoorschijn komen? Dit om mijn zoontje te kunnen voorbereiden dat er misschien nog wat kan gebeuren. Die heeft alles gezien en is erg overstuur en bang dat hij alsnog doodgaat.

Tja, hoe vangt een koe een haas.

Zal indirect niet gebeuren,hoor.
Niet meer door gaan met SH 2000.

Hoe groot is het bakje, en hoe vaak ververs je het water.
En wacht gewoon af,wat er gebeurt me de vis.

Ik zou stoppen met de SH 2000, in plaats daarvan zout toevoegen aan het water (de hoeveelheid hangt af van hoeveel liter je aquarium heeft). Zout heeft een goede preventieve werking tegen infecties. Als je verbetering ziet heb je kans dat de vis er misschien weer boven op komt. Kapotte vinnen willen vaak goed herstellen bij goudvissen. Of er inwendig echt iets kapot is, is van deze afstand zonder foto's en met deze beperkte informatie onmogelijk om te constateren. Ik zou het gewoon even aankijken, het is een goed teken ieder geval dat hij de afgelopen dagen heeft overleefd. 🙂

Goudvissen zijn erg sterk en genezen vaak snel van iets. Maar het is wel belangrijk dat y nu zo weinig mogelijk last heeft van stres.
Ik weet niet wat voor vissen er in het grote aquarium zitten?
Maar als het niet zo goed samen kan zou ik m in een grote curverbak houden tot je een nieuw aquarium voor m hebt.
En veel water verversen.
Ik hoop dat y het red! 🙂

Als je waterkwaliteit perfect is dan zou het vanzelf moeten helen.
Daar sta je soms van te kijken, hoe snel ze kunnen herstellen 🙂

Stoppen met SH2000.
Probeer wat extra voeding te geven en zorg dat de vis niet te veel stress heeft.
Zet bijvoorbeeld rustige muziek op en probeer niet te veel te bewegen voor het aquarium

Ik ben inderdaad gestopt met sh2000, heb na die ene keer er niets meer ingedaan. Heb wat meer voer gegeven. Zijn rugvin is alweer geheeld. Hij is alleen nu weer aan het drijven. Ik ben onlangs overgestapt op zakkend voer maar hij probeert lucht te happen en inmiddels stijgt ie weer net zo snel als voor de behandeling (exclusief het ongelukje). Misschien moet ie wennen aan zakkend voer?

Oh, hij zit in een 60 liter bak (ja te klein, dat weet ik nu) met nog twee andere goudvissen en een baby goudvis die ik zonder het door te hebben heb gekweekt.

Als goudvissen te klein behuisd zitten vergroeien ze waardoor de zwemblaas bekneld raakt en niet goed meer kan functioneren. Ik ben bang dat dit hier aan de hand is.

Hoi jones,

Dat geloof ik direct. Maar volgens mij verklaart dat niet waarom hij na de laag-water-behandeling weer goed zwom. De anderen hebben er overigens geen last van.

BlubFan zei:
Stoppen met SH2000.
Probeer wat extra voeding te geven en zorg dat de vis niet te veel stress heeft.
Zet bijvoorbeeld rustige muziek op en probeer niet te veel te bewegen voor het aquarium

Pas daar wel mee op. Bekend is dat goudvissen van klassieke muziek houden. Maar als je de verkeerde componist afspeelt kan het averechts werken omdat dat stress oplevert. Je zou dan voorzichtig moeten onderzoeken van welke componist je vis houdt.

Lalena zei:
Hoi jones,

Dat geloof ik direct. Maar volgens mij verklaart dat niet waarom hij na de laag-water-behandeling weer goed zwom. De anderen hebben er overigens geen last van.

Hoelang heeft je vis dit probleem gehad voordat je begon met behandelen? Wellicht was er nog niet echt sprake van een probleem met de zwemblaas. Was dit wel het geval en het deze methode geholpen, dan is de kans op herhaling in dit bakje erg groot.

Pas daar wel mee op. Bekend is dat goudvissen van klassieke muziek houden. Maar als je de verkeerde componist afspeelt kan het averechts werken omdat dat stress oplevert. Je zou dan voorzichtig moeten onderzoeken van welke componist je vis houdt.

Misschien moet je zelf eens een stukje proberen te zingen 😀 😉.

Ik ben ook bang dat het dan een zwemblaasprobleem zal zijn hoor.

hij had het al een tijdje...maanden....

Dus je denkt dat het aan de bak ligt dat hij zwemblaasproblemen heeft?

We hebben hem nu weer apart gezet in een bak (afgesloten kamer zodat ie rustig staat) voor een laag-water-behandeling.

Een groter aquarium kan ik niet kwijt in huis, dus als het de te kleine bak is, dan zit ik met een dilemma.

Dan kan ik misschien beter op zoek naar iemand met een vijver die hem wilt opnemen?

Nou, de vis is niet alleen hersteld van zijn verwondingen, inmiddels heb ik mijn goudvissen overgebracht naar een vijver van een fanatieke hobbiest die me regelmatig foto's stuurt. Het gaat heel goed met alle vissen, zowel het kleintje als degene met het ongelukje. Ze hebben nu veel ruimte en goede schuilplekjes. Er hangt een soort net van draden boven de tuin tegen reigers, dus ook daartegen wat bescherming.

Iedereen bedankt voor de goede adviezen. De goudvisbak wordt nu omgebouwd naar tropisch om de guppen van mijn zoon in te doen, hebben zij ook meer ruimte.

Ik had ergens op internet bij een expert op het gebied van goudvissen een tip gekregen om kort gekookte doperwten te geven (velletje er afhalen!!). Deze met de hand voeren. Daarmee houd je het darmkanaal van de vis in topconditie en kun je verstoringen herstellen. Ze moeten dus wel zacht zijn en geen velletje hebben, anders bereik je het tegenovergestelde.

Overigens gaf hij ook aan nooit bij goudvissen die gevoelig zijn voor dit soort problemen droogvoer op het water te strooien, maar deze altijd eerst in een kopje water te dompelen. Dit om het voer zacht te maken en het lucht te laten ontsnappen. Ook bij korrels is dit belangrijk, want anders kunnen ze droge stof binnenkrijgen wat voor verstoppingen zorgt.

Misschien kan een expert hier dit bevestigen? Ik houd zelf geen goudvissen, maar de truuk met het onderdompelen van droogvoer pas ik wel toe op mijn tropische aquarium.

Die,, Experts ,, zitten hier ook ,hoor.

Als ze teveel lucht gehapt hebben.

In het tropisch doe ik dat niet.

@Ferry, bedankt voor je info. Ik gaf mijn goudvissen altijd al zakkend voer om luchthappen tegen te gaan, maar toch bedankt.

Overigens heeft die ene vis sinds hij in de vijver zwemt nergens last meer van.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan