Ongenode Gasten. Wat is dit?


F

Frank234

Guest
Beste Allemaal,

Ik heb sinds 20 augustus een 50L bakje staan met daarin een aantal Platies en (te) veel slakken. Alles draait min of meer OK maar sinds een dag of twee zie ik dat er nieuwe bewoners zijn die ik niet uitgenodigd heb en niet herken. Lijken wel een soort mini poliepjes die op het hout in het aquarium groeien. Ze zijn hooguit een paar millimeter groot.

Herkent iemand wat dit is?
IMG_2639.jpg
 
Ja hoor , dat zijn Hydra ofwel zoetwater "anemonen". Ze kunnen voor gewone vissen en zo geen kwaad, wel voor garnalen en jonge visjes, die worden namelijk gevangen.
Er zijn middeltjes om Hydra's te doden, maar de goerami "blauwe spat" is er ook dol op,
 
Kopersulfaat gaan ze van dood, vroeger hing ik een stukje koperdraad in het water en na 2 dagen zijn ze dood.. ze zijn op zich niet schadelijk maar wel voor jongbroed.
 
Ja hoor , dat zijn Hydra ofwel zoetwater "anemonen". Ze kunnen voor gewone vissen en zo geen kwaad, wel voor garnalen en jonge visjes, die worden namelijk gevangen.
Er zijn middeltjes om Hydra's te doden, maar de goerami "blauwe spat" is er ook dol op,

Bedankt voor de reactie. Is misschien een mooi excuus om blauwe spat goeramies aan te schaffen. Ik zal eens kijken of dat kan in ons 50L bakje.
 
Zonder leesbril zie ik ze eigenlijk niet eens maar met onderhoud heb ik in het verleden ze wel ontdekt en ja dan doe ik er wel iets tegen want je kan er snel meer krijgen.

Het gaat inderdaad hard. Ik er elke dag meer.
 
Ja hoor , dat zijn Hydra ofwel zoetwater "anemonen". Ze kunnen voor gewone vissen en zo geen kwaad, wel voor garnalen en jonge visjes, die worden namelijk gevangen.
Kijk eens aan. Ik heb ze ook in mijn aquarium ontdekt een kleine week geleden. Ik was al benieuwd maar heb nog geen tijd gehad om eens op te zoeken wat het is.

Kopersulfaat gaan ze van dood, vroeger hing ik een stukje koperdraad in het water en na 2 dagen zijn ze dood.. ze zijn op zich niet schadelijk maar wel voor jongbroed.
Goed om te weten als ze dus de jonge garnaaltjes te grazen nemen. Al moet ik zeggen dat het mij stiekem wel interessant lijkt om dit te zien. Eens kijken of ik dat ergens op internet kan vinden... :c
Kun je ook een paar stuivers in de bak doen ;)
Ik zal het eens proberen!
Ik vind ze wel mooi, eigenlijk.
Ik dus stiekem ook, fascinerende dingen om naar te kijken!

Zonder leesbril zie ik ze eigenlijk niet eens maar met onderhoud heb ik in het verleden ze wel ontdekt en ja dan doe ik er wel iets tegen want je kan er snel meer krijgen.
Ik dus wel maar met een vergrootglas zie ik ze ook een stuk beter moet ik zeggen..
 
Hydra's zijn zeer bijzonder....Ze kunnen als "spore"wel 50 jaar droog overleven en als er dan per ongeluk weer eens de juiste omstandgheden optreden, nou, dan zijn ze er weer vrolijk en wel...!!
Hebben, net als alle organismen, hun taak in de wereld en zijn idd. zeer interessant. Heb vroeger enige tijd een Europese waterspin (gewoon uit een beekje) gehouden, die bouwt een klok van spinrag en ik heb zelf waargenomen, dat die ook Hydra's lust. Maar die kun je niet in warm water houden, 20*C is wel het maximum.
 

Terug
Bovenaan