Wat is er nieuw

Ongewenste gast

willem666

Well-known member
Lid geworden
18 oktober 2015
Er zit een larve van een waterjuffer (denk ik tenminste) in mijn aquarium. Er zwemmen ook microdevario kubotai en een handvol japonica's in de bak. Zou de larve een bedreiging zijn voor de vissen of de garnalen? Het is een zeer slank beest maar heeft toch al de lengte van de kubotais� Ik zag het eerder per toeval, het is zeer moeilijk om het te vinden, laat staan te vangen, de bak zit vol planten en het is een goed gecamoufleerd beestje�
Heeft iemand dit al gehad? moet ik me zorgen maken of eet het gewoon mee van het visvoer tot het uitkomt?

Ik zou hem toch proberen te verwijderen uit de bak. Het zijn echte rovers en kunnen nog wel eens een garnaal pakken.

Dat vreesde ik ook al eigenlijk. 🙁
Wordt wel een uitdaging om die te pakken te krijgen, misschien proberen met een slang opzuigen want met een netje wordt het chaos in de bak en schat ik mijn kansen niet zo hoog in. Als iemand tips heeft hoe hem te pakken te krijgen laat maar komen!
Gelukkig is het geen libel, die blijven echt lang larve en zijn nog agressiever�
Ok, ik heb een projectje blijkbaar, ik verklaar de oorlog!

Hou je drijfgroen in de gaten, tegen de tijd dat de waterjuffer tevoorschijn komt is dat op/rond het drijfgroen.. dan kun je ze makkelijk pakken.
Ook zag ik ze met enige regelmaat onderin de filterpot, dus als je die hebt..

Bedankt om mee te denken!
Ik heb hier net veel geluk gehad, de kleine rakker naar de voorruit kunnen jagen en daar met eerste poging zat hij in het net!
Zit nu in een glaasje water, ik twijfel nog om hem in een ander leeg bakje los te laten, dood doen is beetje jammer maar misschien overleeft hij niet op visvoer?
Andere optie is een meertje in de buurt maar hij komt uit een verwarmde bak dus dat gaat hem ook geen deugd doen�
Ik twijfel nog even, maar problem solved alvast!

willem666 zei:
Bedankt om mee te denken!
Ik heb hier net veel geluk gehad, de kleine rakker naar de voorruit kunnen jagen en daar met eerste poging zat hij in het net!
Zit nu in een glaasje water, ik twijfel nog om hem in een ander leeg bakje los te laten, dood doen is beetje jammer maar misschien overleeft hij niet op visvoer?
Andere optie is een meertje in de buurt maar hij komt uit een verwarmde bak dus dat gaat hem ook geen deugd doen�
Ik twijfel nog even, maar problem solved alvast!

Het is nu ook niet erg koud-koud, misschien zou ie het wel overleven. Wie weet komt het dier wel uit een subtropische zone, waar ie wat koude is gewend?

M.i. lijkt me het nooit slim om een mogelijke exoot in onze biotopen vrij te laten.

"Ach eentje kan geen kwaad", zal je wel denken. Maar dat kan dus wel.

Doden is gewoon de beste optie.

Mja, je hebt een punt maar het lijkt me geen exoot hoor, denk dat het er al een tweetal maand moet inzitten, toen heb ik de laatste keer plantjes gekocht, lobelia's , waarschijnlijk met een eitje in.
Als ik het zo zie denk ik dat het inderdaad een lokale waterjuffer is, alleszins, ik heb hier een ingedraaid (pico) bakje van 1,4 liter, met plantjes en zelfs verwarming, het zit daar nu in, kan ik het nog wat observeren en wat voederen met levend voer, als ze ooit uitkomt kan ik dan nog zien als ik ze laat vliegen 😉

Da's nog beter eh. Even afwachten tot je zeker weet wat het is. Daarna kan je hem mss. vermalen tot vissenvoer. lol

Coulibaly zei:
Da's nog beter eh. Even afwachten tot je zeker weet wat het is. Daarna kan je hem mss. vermalen tot vissenvoer. lol

Nou lekker zeg, je kan hem anders ook op een broodje doen 😀 😉.

jessicapilon zei:
Coulibaly zei:

Nou lekker zeg, je kan hem anders ook op een broodje doen 😀 😉.

Dan wel met een likje mayonaise graag. 🙂

kerstomaat-libel lijkt me ook een winner
mayonaise----uiteraard!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan