Wat is er nieuw

Onjuiste bemesting?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Erwin1992
  • Startdatum Startdatum
E

Erwin1992

Guest
Beste forumgenoten,

Ik zit met een probleempje. In mijn rio 125 bak groeit de javaplant niet optimaal. De bladeren worden namelijk zwart, het lijkt alsof er een soort van roet op zit. Dit heb ik al een tijdje, maar nog nooit tijd voor gehad om er iets aan te doen.

De andere planten die in de bak staan staan, waaronder de vallisneria lijken nergens last van te hebben.

Ik heb vandaag de waterwaardes even gecontroleerd, en die zijn als volgt.

Ph: 7
Kh: tegen de 5
GH: 15
No3: 10 - 15
No2: 0
Po4: 0,1/0,2
(gemeten 2u na waterwissel)

Ik geef elke week z'n 15 ml profito, en de co2 installatie staat ingesteld op 40 bellen per minuut.
De verlichting staat aan van 12:00u tot 23:00u.

Wat opvalt wanneer ik easy carbo toevoeg dat de zwarten bladeren na een tijdje verdwijnen en de plant weer fris groen blad krijgt. In het verleden stond tevens een ph controler ingesteld op de co2 installatie en die sloeg af wanneer de ph 6,8 was. Nu is deze niet meer goed (te oud geworden) en heb ik er deze tussen uitgelaten, waardoor de hele dag de co2 set aan is. De planten lijken het wel beter te doen als met controler maar het zwarte is toch nog niet helemaal weg.

Alles wijst dus in de richting van een co2 gebrek, maar kan ik de set nog opvoeren naar bijvoorbeeld 50 bellen per minuut?

xdz80m.jpg

dyhr8Ohwr7OBuELqtDCNWGzzt5Svw8oo.jpeg
 
Ik heb zelf heel weinig verstand van extra plantenvoeding geven maar ik wil aangeven dat hier o.a. de javavaren mooi fris groen is en lekker aan het uitbreiden is zonder extra voeding.
Soms is het gewoon beter om deze middeltjes niet te gebruiken om het doodsimpele feit dat het niet altijd nodig is.

In verhouding met het nitraat in je bak zou de fosfaat weer aangevuld moeten worden en zo zie je dat als je eenmaal aan het ene begint je niet zonder het andere middeltje kunt terwijl het eigenlijk overbodig is....
 
Seabait zei:
Ik heb zelf heel weinig verstand van extra plantenvoeding geven maar ik wil aangeven dat hier o.a. de javavaren mooi fris groen is en lekker aan het uitbreiden is zonder extra voeding.
Soms is het gewoon beter om deze middeltjes niet te gebruiken om het doodsimpele feit dat het niet altijd nodig is.

In verhouding met het nitraat in je bak zou de fosfaat weer aangevuld moeten worden en zo zie je dat als je eenmaal aan het ene begint je niet zonder het andere middeltje kunt terwijl het eigenlijk overbodig is....

Ik weet er ondertussen alles van Seabait, ik ben eigenlijk al m'n hele aquarium periode aan het testen.
De bladeren worden behoorlijk zwart, dus een optie om niet te doen is er ook niet. De plant zal dan namelijk af sterven 🙁
 
Ik weet niet goed hoe of ik je reactie moet lezen,hoe bedoel je ik weet er alles van precies?
Als dit letterlijk zo zou zijn kwam je hier geen vragen stellen lijkt me 😉

Ik ken je bak niet natuurlijk maar weet dat o.a. Javavaren over het algemeen 1 van de makkelijkste planten is die het zonder extra toevoegingen juist heel goed doet.
 
Seabait zei:
Ik weet niet goed hoe of ik je reactie moet lezen,hoe bedoel je ik weet er alles van precies?
Als dit letterlijk zo zou zijn kwam je hier geen vragen stellen lijkt me 😉

Ik ken je bak niet natuurlijk maar weet dat o.a. Javavaren over het algemeen 1 van de makkelijkste planten is die het zonder extra toevoegingen juist heel goed doet.
Haha ik bedoel het juist anders, dat ik continu aan het zoeken ben na verschillende methodes maar dat telkens de alg weer terug komt 🙂
 
Heb je de mogelijkheid om minder licht te geven? Dan bedoel ik niet de duur,maar de wattage.
Eventuele reflectoren verwijderen en zo.
Varens hebben weinig licht nodig. Heel weinig zelfs. Dat zijn schaduwplanten.

Licht dempen, denk richting 0,2-0,3 watt per liter zonder reflector.
Alle alg zoveelmogelijk verwijderen
En een 50% waterwissel om de boel te 'resetten'.

Dan kom je al een eind.
Carbo zal dan in principe niet nodig zijn.
Profito zo'n 5ml/100L/week naar schatting.
 
Erwin1992 zei:
Haha ik bedoel het juist anders, dat ik continu aan het zoeken ben na verschillende methodes maar dat telkens de alg weer terug komt 🙂

Haha ok op die manier ik snap het maar ik zie dat inmiddels de experts zijn aangeland dus gaat vast allemaal goedkomen!
 
Seabait zei:
Haha ok op die manier ik snap het maar ik zie dat inmiddels de experts zijn aangeland dus gaat vast allemaal goedkomen!

Wie dan wel? Ik alvast niet. 🙂
Ben gewoon een liefhebber met wat ervaring, die er ook soms naast kan zitten. 😉
 
Wortels zitten vast op het hout.
Als ik het goed begrijp geef ik dus te veel licht? Veroorzaakt dat die zwarte plekken?

Er zitten geen reflectoren op de lampen, maar ik kan de lange bladeren van de vallisneria gebruiken als natuurlijke schaduw.

Met de voeding is dus niets mis?
 
Varens zijn traag groeiende planten.
Als je die veel licht geven kunnen ze niet concurreren met de algen en krijg je dergelijke problemen.
Zelfs met de beste voeding kan je dit dan niet vermijden.

Ik zou idd zorgen voor veel schaduw met de vallisneria. Dat zal veel oplossen.

Door minder licht in de bak zal de vraag naar voeding sowieso ernstig dalen en zullen de planten beter groeien.

Dus ja, minder licht zal uw problemen voor 80-90% oplossen.
Zorg wel voor meetbare NO3. PO4 is niet zo dramatisch. Je hebt 10x meer no3 nodig dan po4 🙂
 
Seabait zei:
JurgenD zei:
Wie dan wel? Ik alvast niet. 🙂
Ben gewoon een liefhebber met wat ervaring, die er ook soms naast kan zitten. 😉

Vergeleken met mij zijn jullie experts! 😉

Iedereen heeft zijn kwaliteiten.
Zo moet je mij niets vragen over visbestanden of dergelijk 🙂
 
Ik googelde even op het probleem met de zwarte bladeren en las dat het kan komen door te hoge temperatuur en dat oude bladeren ook zwart worden.

Tekst:
Groeisnelheid : langzaam tot gemiddeld
- Standplaats : middenzone, solitair
- Lichtbehoefte : matig ( zeker geen intensief licht)
- PH/DH: zacht tot middelhard/zwak zuur
- Temperatuur : tussen 20� en 28�C ( zie bijzonderheden)
- Vermeerdering : via adventieve plantjes
- Bijzonderheden : moet worden vastgemaakt op steen, hout of ander decoratiemateriaal. Niet in het grind planten!! Houden van een goede waterbeweging. Bij hogere temperaturen treden vaker de karakteristieke zwarte vlekken op, dan bij lagere temperatuur. De javavaren bevat chemische stoffen, wat de vissen ervan weerhoudt er van te eten. Onmisbaar in een garnalenbiotoop. Oudere bladeren ( die er zwart uitzien) nu en dan verwijderen
 
Haha ik bedoel het juist anders, dat ik continu aan het zoeken ben na verschillende methodes maar dat telkens de alg weer terug komt 🙂

Komt omdat je basis nog steeds verkeerd is ..
 
jessicapilon zei:
Ik googelde even op het probleem met de zwarte bladeren en las dat het kan komen door te hoge temperatuur en dat oude bladeren ook zwart worden.

Tekst:
Groeisnelheid : langzaam tot gemiddeld
- Standplaats : middenzone, solitair
- Lichtbehoefte : matig ( zeker geen intensief licht)
- PH/DH: zacht tot middelhard/zwak zuur
- Temperatuur : tussen 20� en 28�C ( zie bijzonderheden)
- Vermeerdering : via adventieve plantjes
- Bijzonderheden : moet worden vastgemaakt op steen, hout of ander decoratiemateriaal. Niet in het grind planten!! Houden van een goede waterbeweging. Bij hogere temperaturen treden vaker de karakteristieke zwarte vlekken op, dan bij lagere temperatuur. De javavaren bevat chemische stoffen, wat de vissen ervan weerhoudt er van te eten. Onmisbaar in een garnalenbiotoop. Oudere bladeren ( die er zwart uitzien) nu en dan verwijderen
Vreemd temp is gewoon 25 graden.
 
@Tom zei:
Haha ik bedoel het juist anders, dat ik continu aan het zoeken ben na verschillende methodes maar dat telkens de alg weer terug komt 🙂

Komt omdat je basis nog steeds verkeerd is ..
ja, maar de vraag is natuurlijk wat is er verkeerd
 
Ik heb nog eens even zitten google maar het heeft ook wel wat weg van kiezelalg, iemand die dat kan bevestigen (of liever ontkrachtten)
 
Als het verdwijnt door het gebruik van Easycarbo wijst het hoogst waarschijnlijk idd op een algensoort.
Welk filter gebruik? je want rondstroming is ook een hele belangrijke factor in een bak natuurlijk.
 
Er zit een tetra tec 600 filter op de bak, de stroming is vrij redelijk. De planten wapperen best lekker.
 
Kun je je antwoorden iets meer onderbouwen Tom? Wat levert mij die aanpassing van de belichtingsduur op volgens jou? 🙂
 
De onderbouwing kun je terug vinden op deze pagina ..
Link naar stukje op blog

Op zich is het natuurlijk wel lastig om goede tips te geven,
zonder dat je bv aangeeft welk merk testen je gebruikt..
Als je een totaal overzicht van de bak kunt laten zien,
hebben we er eigenlijk nog veeeeel meer aan..

Het licht is voor de planten net zo belangrijk, als,
het is voor het slagen van jouw theaterhobby.. ( T8 VS T5 bv )
 
Ik ben het eens met Tom.
Al zou ik voorrang geven aan minder fel licht en niet zozeer de duur er van.(als dat mogelijk is natuurlijk)
 
Ik heb zo net nieuwe testen uitgevoerd.
Ik gebruik de druppeltest van sera voor de KH en P04.
Verder de strippentest van JBl voor de overige waardes:

KH: 3
PH: 6,8
No3: 10 - 15
No2: 0
Po4: 0,8 - 1
GH: 5 - 10


Wat betreft de verlichting. In het aquarium zit de 'standaard' verlichting van een rio 125. Dit betreffen 2x T5 tl lampen van 28 watt per stuk. De lampen die er in zitten zijn de standaard day light en warm white.

Eme4IHBxLZcGn9xeIccBKt1o8AmSNy1l.jpeg

Eme4IHBxLZcGn9xeIccBKt1o8AmSNy1l.jpeg


De foto's zijn even uit de losse hand geschoten. Aanstaande donderdag komen er nog wat planten bij, vandaar dat het links wat kaal is.
 
Op m'n nieuwe plantjes ?
Ik heb btw bewijzen van test de CO2 iets verhoogt, omdat ik denk dat het probleem daar ligt.
 
@Tom zei:
Erwin1992 zei:
.... ja, maar de vraag is natuurlijk wat is er verkeerd ..

Je zou eens kunnen beginnen met stapsgewijs de verlichting terug naar 9 uur..

:thumbs: :thumbs:
Goede tip van Tom. Op deze manier zal er minder voeding worden verbruikt dan bij 11 uur.
Het zal denk ik geen kiezelalg zijn want dat wrijf je heel gemakkelijk van het blad af namelijk.
 
Als de verlichting langer brand verbruiken de planten toch meer CO2 ? Maar aangezien dat kunstmatig wordt toegevoegd is daar toch geen te kort aan ?
 
Inderdaad maar wel wanneer de kh en ph verhouding s avonds goed is, toch ?
 
Ik dacht dat je met jou ph/kh rond de 15 mg co2 zit. Dit kan dus wel heel goed te weinig zijn hoor.
Ik heb bv een gehalte van rond de 30mg/L. Hoe hoog het moet zijn hangt af van meerdere factoren.
 
Juist vandaar dat ik gisteren mijn co2 niveau al heb bijgesteld. Maar ik kan eens proberen de verlichtingsduur aan te passen. Kijken wat dat geeft.
 
Zo plantjes staan erin 🙂
Op het eerst gezicht doen ze het best goed, ik heb er zojuist ook een co2 continu test ingehangen van JBL. Deze geeft de groene waarde aan, oftwel mijn co2 is normaal voor de kh. Eventueel kan ik de co2 waarde dus nog wat verhogen?

En moet ik nu ook meer profito geven?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan