Wat is er nieuw

Onrustige vissen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tessau
  • Startdatum Startdatum
T

Tessau

Guest
Hallo!

Ik hoop dat ik dit hier goed plaats, ik weet niet zo goed waar ik het anders moet posten; mijn excuses als het verkeerd staat hier..

Ik heb sinds 7 maanden een aquarium staan van 100 liter. Hier zitten nu 10 Neon Tetra's, 4 Corydora Panda's (wilde meer toevoegen maar wil eerst de bak weer rustig hebben), en 6 Pangio Kuhlii's in.
Dit is zo'n 5 maand van een leien dakje gegaan, totdat ik een maand geleden merkte dat mijn neon tetra's veel boven in de bak hingen, en na wat inspectie kwam ik erachter dat ik (waarschijnlijk) last had van bodemrot (stinkende lucht en bellen die uit de bodem omhoog kwamen). Dus toen heb ik mijn bodem moeten vervangen. Ik had er grind in, en ben naar filterzand gegaan. Dat is een maand lang helemaal goed gegaan zonder problemen.

Maar sinds gister zijn 3 van mijn corydora's erg onrustig, ze zwemmen constant voor het glas langs met z'n 3en.. Dit deden ze voorheen ook wel heel af en toe een keer, maar niet zo constant als nu.
Ook één van de Kuhlii's vertoond af en toe wat vreemd gedrag vandaag.. Ik probeer er een filmpje van bij te voegen. Mijn andere 5 Kuhlii's en de Neon Tetra's zijn rustig.

Ik heb gisterochtend een waterwissel van zo'n 40% gedaan, en vanochtend een van ongeveer 30%. En toen ik rond 17:00 de Kuhlii zo onrustig zag heb ik nog een kleine waterwissel gedaan. Maar het gedrag word er niet minder door.

Ik heb helaas momenteel alleen strips om het water te testen, ik heb mij door een medewerker in een dierenwinkel laten vertellen dat die goed werkten (dom). Nu ik hier wat heb rond gesnuffeld zie ik dat dat niet het geval is. Dus ik heb nu wel druppeltesten besteld, maar die zijn er dus helaas nog niet. Op de strips lijkt echter niks aan de hand.

Als het goed is heb ik filmpjes bijgevoegd.
Mijn vraag is nu of jullie enig idee hebben wat dit is en wat ik nog kan doen om de vissen weer rustig te krijgen? Dagelijks waterwissels blijven doen?

Je waterwissel triggert ze juist (in combinatie met het lagedrukgebied wat boven NL ligt), uitleg: een lagedrukgebied in hun natuurlijke woonwereld betekend regen, en regen in hun natuurlijke woongebied is de start van het regenseizoen, en d estart van het regenseizoen is het signaal naar de dieren en plantenwereld om massaal voort te gaan planten.
Dus jouw vissen zijn helemaal in de paaistemming gekomen en vertonen daarom dat gedrag

Ah oke. Dat klinkt logisch! Maak ik me dus druk om niks haha. Dankjewel. 🙂. Dan zal ik de waterwissels voor nu staken en alleen wekelijks doen 🙂.

Maar ik ben wel pas met de waterwissels begonnen nadat de Corydora's met dit gedrag begonnen?

Zoals ik al zei: dat lagedrukgebied triggert ze ook, dat drukverschil voelen de vissen (hier gaan de corydorassen ook massaal eitjes plakken als er een lagedrukgebied over trekt zonder dat ik water wissel) dus waren ze al in de stemming geraakt en gaat die waterwissel dat alleen maar versterken

Oke, duidelijk! Bedankt voor de snelle uitleg 🙂.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan