Wat is er nieuw

ontbrekend gebreksverschijnsel?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bascardi
  • Startdatum Startdatum
B

Bascardi

Guest
Goedenavond AF-leden,

Ik heb advies nodig. dus als iemand mij kan helpen graag.
Ik heb veel gezocht maar ik heb geen verklaring voor wat er met mijn aquariumplanten aan de hand is.

lijst na lijst met gebreksverschijnselen doorgenomen ( te vinden op Aquariumbemesting enz) deze dekt aardig de lading dus daar houd ik het bij.

even de waterwaarden: 04-01-2015
no3 = 20 mg/l
po4 = 1,5 mg/l
ph = 6,8...7,0
gh = 7
kh = 8
fe = 0,5 mg/l
co2 continuetest = 20mg/l

Bak : JUWEL RIO180 (bruto 180l netto 160l)
licht aan: van 15:00 tot 23:00
Juwel T5 45W; Day & Colour. beiden hebben een reflector erboven.

Pomp: JBL Crystalprofi E1500, standaard sponzen maar MET Siporax.

JBL proflora m602
CO2-set gaat tegelijk aan met verlichting, langere tijd stabiel 20mg/l
1-2 bellen per seconde, type difusor: TAYFUN.

substraat: Voedingsbodem van DENERLE (genoeg)
snufje LATERIET en LEEM, 4600 gram Waterplant Soil Black.
en dan Daar weer overheen een flinke zak koppelstone split.
ja ik weet het, de bodem is redelijk experimenteel 🙂
als het ook allemaal zo blijft werken als ik me toen bedacht zou het mooi zijn.

voor het eerst water erin op 31-10-2014
ingedraaid? dik anderhalve maand, veeel snelgroeiers geplaatst.
gelijk begonnen met aquarium bemesten (voorzichtig) EasyCarbo, Profito
na 3 weken en nitrietpiek 1e waterwissel @ 50%
2 weken later nog een keer 50%
alles rustig afgewacht zonder visjes erin.

vissenbestand: 1 Koppeltje Goud Gourami's
15 vuurneons
+- 150 slakjes daar moet ik ook nog wat aan doen.

Algen historie: nou eigenlijk zo goed als niks dus, ik heb wat bruine aanslag gehad op mijn stenen, en achterwand. de voorruit heeft wel wat groenig gezien. tis heel eventjes nog spannend geweest met een wat grijzige laag op de bodem maar dat is weg getrokken. ik mag van geluk spreken weer dat het daar allemaal bij gebleven is. qua alg.

dagelijkse toevoegingen: daar ben ik zeker mee aan het experimentern:
maar er gaat zoiezo in: Profito dagelijkse voorgeschreven dosis ( en dan ietsjes meer)
CSM+B 5ml op maandag en donderdag
KNO3 houd ik op peil met stockoplossing zo tussen de 10 en 25 mg/l
KH2PO4 houd ik op peil met stockoplossing tussen de 1 en 2 mg/l
FE voegde ik ook toe maar die is aan de hoge kant dus dat laat ik.

MAar alles goed en wel, sommige van mijn planten hebben een gebreksverschijnsel wat ik in geen enkel lijstje tegenkom.

ik kan een beschrijving geven van hoe dat er dan uitziet maar fotos zijn toch altijd net wat duidelijker:
zien jullie die zwarte verkleuring aan de rand en de punt van het blad? mijn vraag aan jullie is wat dat nou toch is en wat ik er aan kan doen om het een gewoon groen blad te laten zijn.
772298bsascardi_0_82_20150104_195126.jpg

531432bsascardi_0_82_20150104_195143.jpg

3e foto laat zien dat er midden op het blad een witte verkleuring zit.
ook is de bladrand gekreukt.
943366bsascardi_0_82_20150104_195210.jpg

989549bsascardi_0_82_20150104_195241.jpg

sorry voor de gekantelde fotos's maar tgeeft een aardig beeld van wat er mis is.

waarom is dat blad zo zwart verkleurt?
waarom is dat blad zo wit verkleurt? en gekreukt?

de meeste planten doen het goed maar dit wil ik ook opgelost hebben
graag hoor ik van jullie, alle advies is welkom.
de allerbeste groetjes.

nog even het totaal plaatje
749891bsascardi_0_82_20150104_195410.jpg

Komt je stroming overal (en i.h.b. bij de planten die problemen hebben) even goed?

ik zit ook aan de stroming te denken want de voeding lijkt goed in orde verder.
Volgens mij hebben de meeste planten voor bij het glas de alg.
Bewegen deze blaadjes ook een beetje door de stroming??

Kun je die bruin/rode alg van de laatste foto er ook makkelijk af wrijven??

@john, dit geen blauwalg.

Lijkt mij beginnend baardalg.

Ik dacht ook niet aan blauwalg hoor 😉 .
Baardalg klopt want je ziet op die lange bladeren al echt kleine algjes zitten.
Alleen op dat ene blad vond ik de rood/bruine kleur van dien aard dat ik dacht dat dit nog bruinalg was omdat hier eerder last van is geweest in de bak.

Maar op vele blaadjes herken je wel duidelijk de baardalgjes al zijn ze nog vrij kort hier. Doel op foto 1 en 2 vooral.

Excuses, ik dacht weinig stroming plus makkelijk afveegbaar is blauwalg.

Haartjes zie ik niet maar ik zit op m'n tablet. Maar het groeit zo aan de randjes van het blad, dat doet baardalg vaak. Daarnaast lijkt de kleur en de dichtheid erg op Baardalg.

Helaas heb ik geen idee wat baardalg veroorzaakt, sorry.

Maakt niet uit hoor 😉.
Baardalg kan door een co2 tekort komen maar ook best door elk ander voedingstekort.
Dus ik denk aan de stroming omdat de voeding als ik het zo lees op orde is.

Volgens mij zie ik wel kleine haartjes op de randen ontstaan, maar ja mn ogen zijn ook niet meer wat het geweest is :O.

Bij mij kwam baardalg vooral voor bij de planten die juist in de stroming stonden. Staan deze planten ook in de stroming? Dan zou je de stroming eens anders kunnen proberen te zetten.

SaskiaP zei:
Bij mij kwam baardalg vooral voor bij de planten die juist in de stroming stonden. Staan deze planten ook in de stroming? Dan zou je de stroming eens anders kunnen proberen te zetten.

Als je tekorten hebt dan maakt het niet uit dat er een goede stroming is want dan ontbreekt de voeding.
Sommige algen houden wel van wat stroming als ik het goed heb maar dan moet er wel een tekort zijn denk ik.
Volgens mij geeft alleen stroming niet snel algen.
In beide bakken hier bewegen de planten behoorlijk door de stroming maar ik heb daardoor geen algen.
Maar ja iedere bak is weer anders natuurlijk.

Heerlijk om weer terug te zijn op het aquaforum,

dank jullie wel voor het meedenken, ik heb even gewacht met het gelijk terug reageren om eens te zien wat er voor reacties zouden komen.

er komen 2 punten toch boven drijven namelijk.

--de uitstroom, komen de voedingsstoffen wel overal?

--baardalg, beginnend?

punt 1 was een goed punt, wat betreft de stroming.
over punt 1 kan ik het volgende melden; de uitstroom is bij mij een afgesneden stuk slang 16mm
dat is vanaf het begin al zo geweest. dus totaal geen verdeling van de uitstroom door de gehele bak.
ik deed dat bewust om de circulatie door de pomp zo vrij mogelijk te houden. geen weerstand door die uitstroom.
actie: ik heb nu, vanavond gelijk de pijp met de gaatjes weer opgezocht en in de bak geplaatst.
dat om de voedingsstoffen overal bij de planten te krijgen.
echter: de plant op foto 1 (de bovenste) heeft al die tijd vol in de stroming gestaan. dus die zwarte randen kwamen daar niet omdat de voedingsstoffen er niet bij zouden komen. t moet dus wat anders zijn.

punt 2, baardalg: we zullen zien, ik heb zelf ( in mn vorige bak) dus wel baardalg gehad, en dat liegt er niet om.
dat begon bij mij toen als wat grijzig fluis op de bladeren en enkele dagen later overduidelijk baardalg. een pogostemon sooort was toen het slachtoffer.
de haartjes van de baardalg kan niemand zien, want die zie ik hier zelf niet eens. maar ik geef toe de kleur lijkt op beginnende baardalg.

mijn anubias soortje staat al zeker 2 weken er zo bij, en ik zie dat de bruin/zwarte aanslag minder word.
en volgens mij gaat anubias vrij snel er aan onderdoor als er baardalg op komt te zitten.

zouden jullie dit mee willen nemen in jullie overdenkingen? misschien kunnen jullie door deze extra info ook wat factoren uitsluiten.

graag hoor ik nog meer ideen, gedachten, en ervaringen.!

beste AF- leden,

die witte strepen op het blad is mij ook nog een heel groot raadsel 🙂
dat hoort ook gewoon groen te zijn. (foto 3)

heeft er iemand daar al ideeen over?

groeten bastiaan

Ik zou de bladeren met Het ergste baardalg weghalen.

Dat witte staat niet zo duidelijk op de foto, is het pigment verlies? Komt het op veel bladeren voor? Van 1 plant of van meerdere?

Fijn om te horen dat je het weer fijn vindt op het AF.
Ik denk dat je dan nu ik alles zo lees de oorzaak wel bij de stroming moet zoeken en dat zal met een spraybar vast verbeteren..
Ik zie op de bovenste foto op het bovenste blad wat alg vertoond toch haartjes maar dat zal misschien komen door de foto of....??

Maakt verder ook niet veel uit denk ik.
Het is wel belangrijk om dus een goede stroming te hebben en dat verbeter je nu zeker in mijn opinie.
Ik zou zoals Tukje ook zegt alle bladeren met echt alg verwijderen en dan even afwachten wat de nieuwe bladeren gaan doen.

Je hebt 2x45W begrijp ik op 160 liter netto??
Dat is dan in ieder geval 0,5W/L.
Met een kh van 8 en een ph van 6.8 zit je op 37mg co2 en bij een ph van 7 is dat 23mg.
Volgens mijn tabel is dat dus meer dan de 20mg die je noemt.

Misschien de co2 een uur voor het aangaan van de lampen starten zodat er voldoende co2 is als de planten het nodig hebben als de verlichting aangaat.
Een uur voordat de verlichting uitgaat kun je de co2 al wel weer uitschakelen.
Succes en ik hoor graag hoe het verder gaat.

Misschien dat die witte plekken ook verbeteren nu de stroming wordt aangepast.

Goedenavond AF-leden,

de bruine aanslag op de bladeren is gelukkig geen alg. en is nu haast verdwenen.
ik kon het er af wrijven met mijn vingers, wat het goedje is geweest is me nog niet duidelijk geworden.

na het nuttige advies om mijn uitstroom te controleren. heb ik de spraybar weer volledig geinstaleerd.
en wat opvalt is dat mijn snelgroeiende achtergrondplanten (die met die witte strepen/beschadigingen) na het plaatsen van de spraybar zomaar ineens weer de hoogte in zijn gaan groeien.

de planten groeien echt naar de stroming/uitstroom toe! waarschijnlijk omdat ze daar toch meer voorzien worden van voedingsstoffen.

eerst kwamen mn planten echt over de bodem naar de voorruit gekropen, maar nu de spraybar juist geplaatst is (dus over bijna heel de lengte van de bak diagonaal) en recht naar beneden spuit, groeit het weer goed en recht omhoog.

ik had dat niet verwacht.
weer wat geleerd.

oh en die witte verkleuringen van het blad?
slakken vreten het bovenste laagje van het blad op!
wat dus weer vervormingen gaat geven.
ik heb het zelf zien gebeuren dat een slak een blad opvrat.
dus dat weet ik ook weer.

groeten, bastiaan

Slakken gaan pas van een blad eten als dat blad niet meer gezond is... ze ruimen de rommel op.
Hiermee heb je dus nog niet de oorzaak gevonden. Er is iets mis met het blad, waarna de slakken de aangetaste delen gaan afschrapen.

Is dat geen wit laagje??
Dat bruine is denk ik de opstartalg geweest wat eigenlijk geen alg is en dat wrijf je zo weg namelijk.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan