Wat is er nieuw

Ontevredenheid door bruinalg

Tessahol99

Well-known member
Lid geworden
11 februari 2019
Berichten
579
Leeftijd
24
Locatie
Ede, Nederland
Hai forum,

Ik heb zoals sommige van jullie misschien wel weten, 1,5 week geleden mijn 60x30x30 bak opgestart en ingericht etc.

Nu ben ik alleen niet echt tevreden... de plantjes begonnen weg te rotten en zelfs na het verder uit elkaar planten vind ik het er niet echt possitief uitzien.

Verder heb ik enorm veel last van bruinalg...
Tegen het glas, op het hout, op de stenen, overal.
Ik wil hier natuurlijk graag vanaf maar ik weet niet goed hoe (laatste waterwissel van 50% was afgelopen woensdag) kan iemand me helpen?

Hier een paar foto’s:
F607F286-CD93-4486-8DA5-A6ED684A41CE.jpeg
67C44F01-E5E9-4B57-BCC7-30C9DBA91B32.jpeg
 
Bruinalgen horen een beetje bij de opstart en dat trekt wel weer weg Tessa. Voeg je ook plantenvoeding toe en hoelang heb je het licht aan?
 
Ik voeg profito toe na elke waterwissel, en dat doe ik wekelijks.

Het licht staat van 12:00-22:00 aan.
 
Ik denk dat je gewoon nog wat geduld moet hebben. Die bruinalg zal wel wegtrekken en wat planten betreft kun je wellicht met iets simpels beginnen. Zet er bijvoorbeeld een steen of stukje hout met java varen (Microsorum pteropus) in. Die zijn vaak goedkoop erg makkelijk en zien er vol en groen uit. Het leuke van een steen of hout is dat je de plant ook eens gemakkelijk op een andere plek kunt zetten!
 
In mijn beleving kan je aquariumplanten niet beoordelen op de eerste weken. Sommigen hebben een lastige start en gaan na een paar weken erg goed. Sommige lijken erg goed te gaan de eerste weken tot een maand, en gaan daarna ineens tegenspartelen en wegsmelten. En soms doen ze het goed vanaf het begin, maar dat is hier zelden.

Je hebt er best veel aan gedaan nu. Geef het even de tijd. Met bruinalg er op lijken plantjes vaak heel slecht, terwijl ze dat eigenlijk niet zijn. Soms nemen planten de tijd om hun wortels te maken, en doen ze het boven de grond wat minder. En vaak houden planten er niet van om steeds verplaatst te worden.

Misschien is het een optie on het gewoon een beetje te laten gaan.

En mochten deze planten het niet willen oppakken, dan wil ik je tegen verzendkosten best wat plantjes toesturen die gewend zijn aan onder water, en die het eigenlijk altijd doen.

Als je dat wil dan stuur maar een berichtje.

Maar, ik denk dat er een grote kans is dat het goedkomt.
 
dus je hebt 10 uur je licht aan. probeer eens 8 uurtjes te doen. 14.00 uur tot 22.00 uur.
en of een dimmer tussen te plaatsen als het kan
 
Ik voeg profito toe na elke waterwissel, en dat doe ik wekelijks.

Het licht staat van 12:00-22:00 aan.
Eigenlijk moet net als alles je licht ook opbouwen. De intensiteit ken ik niet maar 10 uur is om te beginnen wel best lang.
 
Ik ben begonnen met 6 uur belichting en dit heb ik pas opgebouwt na 3 weken, nu bijna 5 maanden later zit ik op 7,5 uur en dat blijkt voldoende.
Bruinalg heb ik ook even gehad maar dat ging vanzelf weer weg.
Alleen Profito is meestal ook niet voldoende, de planten hebben ook Fosfaat en Nitraat nodig en dit zit maar weinig in een bak tijdens de opstart.
Mossen doen het over het algemeen wel goed met wat minder voedingsstoffen, maar de rest van je planten hebben dit wel nodig.

Welke planten heb je er in staan, ik zie er veel van dezelfde soort maar deze soort ken ik niet,
En je hebt je wat mos in de bodem gedrukt, Flame moss toevallig? dat kun je beter ergens opbinden.
 
Ik ben in al mn bakken begonnen met de gewone duur aan verlichting van rond de 9 uur. Moet geen probleem zijn zolang er maar voldoende voeding in het water aanwezig is.
 
Heeft denk ik ook te maken met de soort planten, als alle planten emers zijn kun je beter wat rustiger opbouwen, heb je veel echte waterplanten en/of snelgroeiers dan kan het wel ja.

En wel of geen Co2 zal ook verschil maken
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
De planten die ik heb zijn:

-myriophyllum mattogrossense
-flame moss
-amazone kikkerbeet

Het licht staat 8 uur per dag aan (12:00-20:00)
 
myriophyllum mattogrossense
Niet één van de makkelijkste lees ik, althans heeft veel licht nodig en dat ontkom je ook niet aan voldoende voedingsstoffen.

De Flame moss gaat op den duur loskomen van de bodem vrees is, en dan heb je het door de hele bak zitten, je kunt het beter ergens opbinden, op een steen bvb, als het dan te lang wordt pak je het geheel er even uit, op de kop onder een zacht lopende kraan houden (dan is het meteen schoon en hangen alle draden netjes omlaag) en dan knip je het weer kort
 
Ik ben even het stuk hout aan het schoonmaken aangezien daar veel troep aan bleef hangen. Dit gaf veel afval in het aquarium natuurlijk.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    103.5 KB · Weergaven: 122
En daar komt dan de mos op?
 
A5719E80-C95F-4430-AE92-4A8BA542F20B.jpeg


Het stuk hout is weer mooi schoon, daar idd een paar van de plukjes mos op gebonden. Nu eerst F1 kijken en dan zometeen misschien de andere plukjes mos aan het hout of aan de stenen vastbinden. De paar dode plantjes die er nog inzaten verwijderd of groene topjes teruggeplant.
 
Meer drijfgroen in je bak. zo open wil dat wel. drijvend hoornblad. dat remt een hoop af, en waterpest, drijvend.
minder voeding.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: moge binnenkomers
      Terug
      Bovenaan