Wat is er nieuw

ontwerp bioloog

robin v

Well-known member
Lid geworden
19 januari 2020
Leeftijd
48
wij zijn eruit er komt een bioloog onder ons aquarium gezien het onze eerste bioloog is heb ik jullie advies nodig.
het gaat om het volgende

aquarium is 200x70x60 netto 740L
het wordt een gezelschapsbak met planten niet heel veel planten maar wel het nodige groen.

de bioloog die ik nu bedacht heb is 100x50x40 met 3 vakken en 1 pomp vak
de pomp wordt waarschijnlijk een jecod capaciteit weet ik nog niet wat raden jullie aan ?
maat voering van de bioloog zit in de bijlage daar zijn alle maten in mm
als ik daar alle vakken bij elkaar optel kom ik op netto 150L dat moet voldoende zijn zeker gezien ik geen zware vervuiler krijg in mijn bak
in het pomp vak komt ook een overloop naar het riool ivm automatisch verversen dus over de buffer hoef ik niet na te denken.

graag hoor ik opmerkingen en verbeter punten
gr robin

Bijlagen

14 cm is niet genoeg voor de pomp.
Neem minimaal 20 cm.

Je kan de 8000l/h nemen. Die is regelbaar van 3000 ongeveer tot 8000

Dat laatste schot bij de pomp kan je weg laten. Voor de pomp is het prima als het water van onder komt

ik had verwacht dat je aan 14cm wel genoeg zou hebben de pomp in namelijk 9 cm bij 17,5 cm maar we kunnen hem op 19,3 cm houden dan zijn alle vakken even groot.

dat is de kale maat van de pomp alleen.
Er komt nog een rooster op zie foto
IMG_20200301_152614.jpg

Echt hoor ik zou niet bezuinigen in een paar cm voor het bioloog, je kan best wat meer kwijt in je kast.
Onder de 120 cm zou ik echt niet gaan. In aanschaf maakt die paar cm helemaal niks uit.
Je gaat er spijt van krijgen.

dat is natuurlijk ook een idee, top.
en ik wil idd een pomp die je kan regelen dus die 8000l/h zou dan dus goed zijn.
maar ik zie de jecod dcs in de 7000 l/h of de 9000 l/h ?? volgens mij zijn de dcs pompen de stilste pompen van jecod.

Op de foto zie je ook nog dat ik dat laatste schot ook heb laten vervallen, dus bij mijn pomp komt het water ook van onderen, scheelt toch weer een paar cm.

het gaat mij niet om de aanschaf prijs het moet goed zijn dat is het belangrijkste.
als ik hem 120cm maak zou je dan 4 kamers houden of zou je er 5 doen ik heb geen flauw idee nog hoe de opbouw van een bioloog er exact uitziet
lijkt mij dat een extra vak altijd makkelijk is.

is die 2 cm onder de schotten wel goed ?

Die van mij is 150cm en ik heb 3 filterkamers en 1 pomp kamer.
En dat bevalt me prima.
De ruimte onder de schotten zijn bij mij ook 2 cm en dat trekt met gemak 10.000 l/h (de max van mijn pomp)
Wel heb ik er kanaaltjes onder zitten, dus filtermassa licht niet op de bodem.

zoiets wil ik ook, rooster of iets dat moet ik nog gaan bedenken

Wat jij je eerst moet gaan afvragen is wil je wel of niet een bewegend bed erin.
Dat maakt namelijk uit.
Je kan bijvoorbeeld:

vak 1 : mechanische filtering dmv matten
vak 2 : biologische filtering dmv siporax
vak 3 : biologische filtering dmv siporax of biohome of lava steentes

of

vak 1: mechanische filtering dmv matten
vak 2 : biologische filtering dmv bewegend bed
vak 3 : biologische filtering dmv siporax

Dat rooster kun je van strookjes acrylaat maken en dan 2 staande strookjes en dan alles aan elkaar kitten

Wat jij je eerst moet gaan afvragen is wil je wel of niet een bewegend bed erin.
Dat maakt namelijk uit.
Je kan bijvoorbeeld:

vak 1 : mechanische filtering dmv matten
vak 2 : biologische filtering dmv siporax
vak 3 : biologische filtering dmv siporax of biohome of lava steentes

of

vak 1: mechanische filtering dmv matten
vak 2 : biologische filtering dmv bewegend bed
vak 3 : biologische filtering dmv siporax

ik wil eigenlijk geen bewegend bed optie 1 spreekt mij wel aan

Dat rooster kun je van strookjes acrylaat maken en dan 2 staande strookjes en dan alles aan elkaar kitten

dat is idd een goede optie en dan gezien de inhoud van het vak kan je zelf de afstand tussen de stroken bepalen

en daar is versie 2 op advies van rjoemman toch maar 20 cm langer gemaakt met het idee doe het nou in 1x goed.
maten op de tekening zijn in mm

Bijlagen

Zou max 2 grote vakken maken, meer dan zat voor zo'n bioloog en dna kan je ook meer filtermateriaal kwijt omdat je minder tussenvakken hebt

Ik zie dat je trappetjes hebt gemaakt van die schotten, 36/34/32, dat is niet per se nodig.
Alle schotten, dwz die op de grond staan en die 2 cm zweven mogen allemaal dezelfde maat hebben.
Zo kan je 1 peil van waterlevel maken en heb je nergens vallend water en dus geen/minimaal CO2 verlies.

Voordat je gaat bouwen ga even bij iemand live kijken.
Heb ik ook gedaan.

Zo is de mijne geworden:
64B38A28-1E03-492E-844E-207F2B087AAA.jpeg

pijpjes zitten inmiddels op de plekwaar de gafzakken getekend staan en op die plek zijn matten gekomen.
K1 en biohome zijn ook omgedraaid inmiddels

Ik zie dat je trappetjes hebt gemaakt van die schotten, 36/34/32, dat is niet per se nodig.
Alle schotten, dwz die op de grond staan en die 2 cm zweven mogen allemaal dezelfde maat hebben.
Zo kan je 1 peil van waterlevel maken en heb je nergens vallend water en dus geen/minimaal CO2 verlies.

Ik ben het daar niet mee eens . Ik zou het verval zo laten , stroomt ie beter door , met wat kabbeling bovenaan . En als dat niet bevalt neem je gewoon meer water in je systeem .

Hier ook geen trappetjes gemaakt hoor.
Heb dezelfde pomp als die je nu wil aanschaffen.
Bioloog is 120x40x45cm en heeft 4 vakken.
Geen problemen mee als ik hem op zn max zet.
Vak 1 sponzen
Van 2 bewegend bed
Vak 3 siporax
Vak 4 is de pompkamer

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan