Ontzettend lang veel last van alg. Wat is dit en wat doe ik er tegen?

C

Chanelmaria1992

Guest
Hallo, mijn naam is Chantal en ik ben hier om het probleem van mijn moeders aquarium (hopelijk) te kunnen oplossen.

Ze heeft nu ongeveer 1 jaar een aquarium van ferplast. Hoogte 50cm lengte 80cm en diepte 35cm. Ik geloof 100liter.

Aan het begin ging het goed maar na een tijdje begon er alg op het raam en op de planten te groeien en nu zitten er ook soort pluisjes op de planten.

De temperatuur is 26 graden. De rest van de vragen voeg ik later toe, moet ik mijn moeder eerst even vragen.

taIly_MJqR0psjcrXbC2UlaqZ6v0joD4.jpeg

Groene alg op de bladeren

taIly_MJqR0psjcrXbC2UlaqZ6v0joD4.jpeg

Soort van paars/zwarte pluisjes op de bladeren

taIly_MJqR0psjcrXbC2UlaqZ6v0joD4.jpeg

De steen is ��n en al alg

taIly_MJqR0psjcrXbC2UlaqZ6v0joD4.jpeg

Het hele aquarium





Maar zouden jullie misschien weten hoe dit kan? En wat er aan gedaan kan worden?

- Hoe vaak ververs je het water en hoeveel per keer?
- Maak je gebruik van (vloeibare) plantenvoeding en hoeveel voeg je toe?
- Voeg je CO2 toe aan het water?
- Heb je een voedingsbodem? En hoe oud is deze?
- Hoeveel verlichting hangt er boven je aquarium? Hoe lang staat deze per dag aan?
- En hoe oud zijn de lampen?
- Om welke algen gaat het (indien bekend)?
- Welke planten staan er in je aquarium? En hoeveel?
- Hoe lang heb je dit probleem al?
- Wat heb je zelf al gedaan om het probleem op te lossen?
 
Je krijgt toch even een wedervraag...of twee.
Hoe lang brand het licht en voegen jullie ook plantenvoeding toe?
De stenen verander je weinig aan en daarnaast geeft het natuurlijk een hele natuurlijke uitstraling in de bak.
 
De vragen van Immironnie zijn goed en als je die beantwoord dan kunnen we misschien wat meer zeggen.
Ken je de waterwaarden ook van de bak??
Ik zie meerdere algen dus denk dat er wel het een en ander ontbreekt voor de planten.

Is die groene buis achterin een spraybar voor de uitstroom??
 
Alvast bedankt voor jullie reacties. Ik kom hier zo snel mogelijk weer op terug!
 
Ik zie ook dat de bak redelijk vol is qua visbestand.
Ik zou even je water laten testen om een beter beeld te krijgen wat er mis is aan je chemie.
Baardalg heeft waarschijnlijk te maken met te lage CO2 waardes.
Te weinig planten voeding en of te lang licht. Of direct zonlicht in het aquarium.
Als je uitstroom van je filter te zwak is kan dit ook voor problemen met alg zorgen.
Ga niet aan de gang met anti algen middeltjes de bak is uit balans het kan best even duren om alles weer goed te krijgen.
 
Zolang we geen waarden kennen is het denk ik gissen.
Bezetting lijkt me mee te vallen voor een 80cm bak maar we wachten verdere info maar even af.
 
Ik zie zo al een fosfaat tekort en co2 tekort en ijzer tekort.
 
easy carbo toevoegen, dat heeft bij mij in het verleden wel geholpen.
 
Gummiebeer zei:
Ik zie zo al een fosfaat tekort en co2 tekort en ijzer tekort.

Klopt, bij mij heeft plantenvoeding voor rode planten (met extra ijzer) goed geholpen, al 8 maanden geen alg gezien en mn rode planten zijn nu echt mooi rood
 
De TS laat weinig meer horen jammer genoeg.
Er zijn inderdaad meerdere algen te zien dus ik vermoed dat men niks toevoegt en er een flink tekort is aan alles.
Maar ja, zolang de TS geen info geeft is het gissen natuurlijk ;)
 
Ik zou het eerder een overschot aan licht noemen, dat klinkt al wat vriendelijker want het is maar ��n probleem. En ook nog makkelijker op te lossen! ;)

~ Ivo
 
Dat zou kunnen Ivo, maar ik lees nergens hoelang dat aan is boven de bak ;).

Zelfs met weinig lichturen boven een 80cm met T5 kun je algen krijgen als er waarden 0 zijn ;).
 
Terug
Bovenaan