1. !!Een bezoek aan onderstaande sponsors houdt deze deze snelle server in stand. Dank voor uw support!!

Onverklaarbare sterfte maanvissen (Peru altum)

Discussie in 'Discus & Maanvissen' gestart door StefaanF, 11 jan 2017.

View Users: View Users
  1. mkatoen

mkatoen

Lid geworden:
    13 dec 2015
    Prachtige bak! Sterkte verder!

2. hanmar

hanmar

Lid geworden:
    18 aug 2011
    Hoi ben benieuwd hoe het er nu voor staat,in ieder geval succes er mee.Jammer van je mooie vissen.
    Dat gebeurd helaas wel eens als je dieren houdt.Ik heb zelf enkele maanden 11 vogels in mijn voliere verloren.

grt hans

3. Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    Ik heb deze week een aantal keren via pb contact gehad met de topicstarter. Hij heeft de overgebleven vissen laten onderzoeken bij een dierenarts. Er zijn geen externe problemen gevonden, wat dat betreft zijn ze gezond. Hij heeft medicatie meegekregen om de worm te bestrijden. De oorzaak van de sterfte zou een kruisbesmetting kunnen zijn ( bacteriën) , de worm kan meegelift zijn met levend voer, appelslakken of een paar vissen die in de afgelopen tijd zijn toegevoegd.

Hobbygroet Jos Hut

4. TS
    StefaanF

StefaanF

Lid geworden:
    26 mrt 2012
    Van de worm heb ik waarschijnlijk al veel langer last zonder die ooit op te merken.
    Kan effectief al jarenlang met vissen meegedragen zijn.
    Hier enkele slachtoffers van deze week:
    http://prntscr.com/euusah
    Enkele van de minstens 10 wormen die uit een apistogramma man komen, ongeveer 6mm lang !!!

Gelukkig nog geen vissen/slakken/garnalen overleden!
    Alle cichliden lijken geïnfecteerd te zijn, en ook de goerami's.
    Maar bij de ancistrussen, bijlzalmen, kardinalen en pristella's heb ik nog niets gezien.
    Ik ben er wel vast van overtuigd dat nog niet alle wormen verwijderd zijn, en zal nog een paar kuren met mogelijk andere producten moeten doen vrees ik.
    De dokter had me aangeraden levamisole enkel in het voeder te doen, maar veel wormen komen enkel piepen en komen niet volledig los.
    Dus ik ben stilaan op zoek naar een ander product waar ik mee kan starten na deze kuur.

5. coenb

coenb

Lid geworden:
    3 mrt 2009
    Had je deze al probeert? http://www.manaus-aquarium.de/NL/levamicil.php

6. sschot

sschot

Lid geworden:
    8 okt 2015
    mijn post is "verloren" gegaan..... maar ik heb goede resultaten behaald met Colombo Dactycid in het verleden. Hiermee heb ik mijn maanvissen en andere vissen destijds helemaal schoon gekregen.....

7. coenb

coenb

Lid geworden:
    3 mrt 2009
    En heb je al een behandeling gestart?? Welke en wat is het resultaat?

8. TS
    StefaanF

StefaanF

Lid geworden:
    26 mrt 2012
    Ik heb 2 weekends geleden een behandeling met levamisole gedaan, en voorbije weekend dactycid. Tot het voorbije weekend heb ik ook muggenlarven gedrenkt in levamisole gegeven. Ik heb er wel een aantal wormen zien uitkomen door beide behandelingen maar niet zeker of ik ze allemaal kwijt ben. Volgend weekend start ik terug een levamisole behandeling.

Loaches vindt dit leuk.
  9. Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    Goed bezig!

Hobbygroet Jos Hut

10. coenb

coenb

Lid geworden:
    3 mrt 2009
    Dat is geen behandeling, maar eerder een oorlog..... hopelijk gaat het werken!

11. TS
    StefaanF

StefaanF

Lid geworden:
    26 mrt 2012
    Update:

Weer met levamisole behandeld, en nog zijn niet alle wormen weg denk ik.
    Heb er nog 1 zien zitten bij een van mijn vissen die er veel last van had, maar als er nog 1 zit, zitten er nog meer.
    Bacteriepopulatie lijkt ook volledig gecrasht.
    Ammonium geen problemen mee, maar heb een serieuze nitrietpiek die ik aan het overwinnen ben.
    Mogelijk zijn die producten dus schadelijk voor de bacteriepopulatie?

Dus even stilletjesaan doen en alles terug op adem laten komen en goed waterwisselen.
    Over een week kijk ik wel terug of ik nog een behandeling kan wagen.

12. coenb

coenb

Lid geworden:
    3 mrt 2009
    Oef wat een traject! Veel succes... ik weet dat dit het gevoel voor de hobby danig kan aantasten.
    "Keep your head up"

Loaches vindt dit leuk.
  13. TS
    StefaanF

StefaanF

Lid geworden:
    26 mrt 2012
    Ik moet wel zeggen, ondanks die nitrietpiek die nog altijd niet weg is zien mijn vissen er beter uit dan een maand geleden. De maanvissen zijn echt een genot om naar te kijken. Ze zijn de laatste week veel minder gestresst en zijn de helft van de tijd tegen elkaar aan het stoeien. Dus hobby opgeven, zeker niet! Ben al plannen aan het maken om na de verbouwing over 2 jaar een nog groter aquarium te zetten met nieuwe peru altums erin. En ik denk er eigenlijk geen 2 keer over na dat ik dan terug bij Jos Hut ga aankloppen voor manen, als hij ze tegen dan nog aan mij wil verkopen uiteraard. Echt prachtbeesten!

K zit wel met 1 apistogramma vrouwtje dat een 'denneappel' buik heeft momenteel. Vermoedelijk verzwakt door al die behandelingen. Gaat de laatste dagen wel iets beter. In elk geval iets om op te volgen.

Loaches vindt dit leuk.
  14. Loaches

Loaches

Lid geworden:
    14 jul 2016
    Wat fijn dat het weer wat beter lijkt te gaan!
    Goed blijven verversen met nitriet
    Misschien kun je nog wat vitaminen toevoegen aan het voedsel voor optimaal herstel.

15. TS
    StefaanF

StefaanF

Lid geworden:
    26 mrt 2012
    Apistogramma vrouwtje is terug gezond, en bij de andere vissen ook niets dan goed op te merken. Nitrietpiek is eindelijk volledig verdwenen. De maanvissen zijn helemaal omgeslagen naar bijna agressieve eters. Ze plakken tegenwoordig altijd tegen de voorruit, dus een genot om naar te kijken. Bak gaat dus zeer goed.

Ik denk wel binnenkort nog eens een stevige kuur te doen, maar ik twijfel omwille van nitrietpiek en de vissen vinden dat geneesmiddel toch ook niet zo tof. Maar langs de andere kant, als die parasiet er nog inzit kan ik ze beter nu de laatste doodsteek geven terwijl mijn vissen goed gezond zijn.

Ondertussen ook een quarantainebak ingericht voor nieuwe vissen.

16. TonHageraats

TonHageraats

Lid geworden:
    30 aug 2011
    Goed bezig, en fijn dat ze weer goed eten, dat is een goed teken.