Onverklaarbare uitval bij corydoras panda...


Er is een verschil tussen absoluut niet meetbaar en bijna nul. Bijna nul is de juiste term,absoluut nul is kul. Afval zweeft altijd en overal in het water,en niet elk deel van dat water heeft het filter bereikt. Vandaar absoluut nul kan gewoonweg niet.
 
Hmm das een moeilijke. Lijkt alsof je iets besmettelijks te pakken hebt.
Het tegenstrijdige vind ik dat hij niet drijft, dus een zwemblaasprobleem lijkt me niet echt logisch.
Het ligt dus aan zijn evenwicht denk ik.

Daarom vermoed ik dat je bak een soort van bacterie heeft opgelopen die zijn evenwicht/zijlijn aantast.
Of misschien verlamt het het beestje wel langzaam, doordat het zijn borstvinnen niet kan gebruiken en is de staart het laatste deel dat pas uitvalt.
 
Hmm das een moeilijke. Lijkt alsof je iets besmettelijks te pakken hebt.
Het tegenstrijdige vind ik dat hij niet drijft, dus een zwemblaasprobleem lijkt me niet echt logisch.
Het ligt dus aan zijn evenwicht denk ik.

Daarom vermoed ik dat je bak een soort van bacterie heeft opgelopen die zijn evenwicht/zijlijn aantast.
Of misschien verlamt het het beestje wel langzaam, doordat het zijn borstvinnen niet kan gebruiken en is de staart het laatste deel dat pas uitvalt.

Kijk, zo meedenken heb ik wat aan! :)
Besmettelijk zou kunnen maar dan dus alleen voor z'n eigen soort de panda, de habrosus waar 1 bij heeft gezeten hebben niks namelijk.
Dat ze verllamd rakenzou ook kunne, zo ziet het er wel een beetje uit.

Nu kan ik meerdere dingen doen, ik kan de corys uitvangen en bij m'n vader erin doen of ik laat ze zitten en ik zie wel. Als het toch met de waterwaarden te maken heeft kan een redding zijn om ze uit te vangen en naar m'n vader te brenge, als het iets in in alleen mijn bodem (wat zou verklaren waarom alleen de corys het zijn) kan dat ook helpe. Maar zit het echt in de corys zelf heeft dat ook geen zin.
M'n vader heeft wel corys trouwens, de albino.
 
Ik zou ze sowieso niet bij andere corydoras soorten zetten.
Vertoont de Platy hetzelfde gedrag als de corydoras? Hoe reageren de andere bewoners? Gedragen die zich nog zoals ze normaal doen?

Ik zou allereerst even wat water verversen om eventuele nitriet weg te halen. De overige corydoras panda zou ik uitvangen en in een klein laagje water apart zetten in een bak. Bruissteentje erbij doen en zo de nacht door laten komen. Doe ze in een zwarte emmer met een beetje zand, dit ''donkere'' zorgt misschien voor iets minder stress.

Het trucje van een klein laagje water heb ik net gelezen in een ander topic, dit gebruiken sommige mensen als een sluierstaart zwemblaasproblemen hebben. Better safe than sorry, right?

Verder zou ik het zo 1,2,3 niet weten. Kijk even hoe het ook alweer zit met een zout-badje. Misschien helpt dat, verdere specificaties durf ik daar zo niet over te geven, nog nooit gedaan.
 
De dode vissen zien er normaal uit, misschien wat slecht op kleur maar dat kan ook komen omdat ze al iets langer dood waren. Geen rode plekken ofzo.
De rest van de vissen hebben niks raars, eten normaal, gedragen zich normaal, zien er normaal uit.
De Molly, die doet het al veel beter! Zwmt nu bovenaan te netbreeder wat te eten, bijft apart want ik ga der zelf grootbrengen. Zodat ze genoeg eten krijgt ze is namelijk wat magertjes.


Ik zit alleen er een beetje mee dat deze corys op dit moment geen raar gedrag tonen, niks raars dus ik weet niet of het zin heeft om der iets mee te doen .

Goed, er staat nu wel een UV filter op om eventuele ziekte makers te doden, en om m'n draadalg wat verder de grond in te slaan. Ik weet dat daar verschillende meningen over zijn dus daar hoef ik verder niet op gewezen te worden.

Hopelijk bleef het bij deze vissen maar er zijn dus toch echt 5 spoorloos verdwenen (de andere 4 heb ik dood gevonden dus) zonder dat ik er doorha..
 
nou als er een ziekte zou zijn, kan UV geen kwaad. dus als je de beschikking hebt over UV zou ik het ook gebruiken.

weet je zeker dat diegene die je niet kan vinden niet ergens liggen te rotten/vergaan in de bak? heb je overal goed rondgekeken?
 
Het trucje van een klein laagje water heb ik net gelezen in een ander topic, dit gebruiken sommige mensen als een sluierstaart zwemblaasproblemen hebben. Better safe than sorry, right?

Ik weet niet zeker hoor, maar scheiden corydoras niet gif uit bij stress? Ik weet dan niet of in een beetje water dan slim is... Ik kan verkeerd zitten hoor, maar ik dacht dat ergens gelezen te hebben...
 
Ik weet heel zeker overal te hebben gekeken, maar ik denk dat als ze savonds dood gaan ik ze smorgsns niet meer vind met 100 vuurtjes...

@blackmoor ze scheiden inderdaad gif af maar volgens mij is dat niet schadelijk voor hun eigen soort.

De uv staat er nu al 2 dagen op dus hopelijk doet het wat.
 
Ze kunnen idd gif afgeven met hun bovenste stekel.

Maar een zwemblaasprobleem is het denk ik niet.

Ik zou de vissen in elk geval niet in het aquarium van je vader zetten, want als het wel iets besmettelijks is, zou je het alleen maar verspreiden.
 
Mmh, ik herken de symptomen wel een beetje, zon gevallen helikopter is wel een mooie beschrijving :D
Alleen zijn ze nog goed op kleur en hebben normaal gedrag... Ontlasting is ook normaal. Maar ik ga ze in ze nog meer in de gaten houden...
 
Net weer een tijdje voor t aquarium gezeten en ik tel er ineens 7! Zo gaan ze gevoerd worden en dan ga ik ervoor zitten dus kan ik goed het gedrag bestuderen, tegelijkertijd zal ik ook ff de linkjes doorlezen ;)
 
De vissen hebben eten gehad, alle 7 cory's eten en niks aan de hand.

DE draaiziekte dus, nou dan offer ik m'n vissen wel op voor anderen met als probeersel de UV lamp.

De black molly is trouwens weer helemaal normaal, alleen heel mager, die blijft dus lekker apart en ga ik zelf grootbrengen.

Maar... besmetting kan alleen door levend tubiflex en verwanten. ik voer nooit levend tubiflex of wat dat ook, wel gedroogd.

Iedereen enorm bedankt voor het meedenken, ik zal hier updates blijven plaatsen voor anderen die hier ook last van hebben, als ik niks meer post is er niks verrandert en dus geen uitbraak geweest. k hou even rekening met mensen die dit over 3 jaar nog lezen ;)

Op dit moment dus nog 7 gezonde corydoras over.
Vissen toevoegen zou feitelijk moeten kunnen maar ik zal dit eerst niet doen.
 
Ik heb zelf een dergelijk probleem gehad, zowel met de C. Panda, de C. Julli en de B. Splendens. Of het de "draaiziekte" is geweest of dat het te maken heeft met CO2 vergiftiging is voor mij niet duidelijk geworden. Wat mijn persoonlijke theorie is, is dat de vissen ademhalen aan het oppervlakte. Omdat de lichtkap "gesloten" is ontstaat er CO2 ophoping en happen de vissen minder O2 dan wenselijk zou zijn. Dit zou een eventuele verklaring kunnen zijn, als je CO2 toevoegt. Maar een duidelijke verklaring heb ik niet en kan ik je ook niet geven. In ieder geval succes en ben benieuwd naar het verloop en de "uitkomst".
 
opmerking wat betreft no2 deze is gewoon aanwezig in het kraan water
hangt van de gebruikte test of of deze meetbaar is of niet bv jbl is heel gevoelig en meet hier 0,5 sera meet 0
trouwens een beetje no2 is niet gelijk dodelijk voor vissen
wat corys betreft daar moet je echt mazzel mee hebben hier verschillende soorten zitten en soms zo maar zonder wat voor rede dan ook 1 die gaat hemelen zonder dat er maar ook iets aan te zien is
wel in de gaten houden dat het verschil qua temperatuur tijdens water wissel niet te hoog wordt ook en de ph waarde niet te hoog wordt tijdens de water wissel als je co2 gebruikt

groet
jaap
 
Zodat het maar gelijk duidelijk is, ik heb geen co2 installatie ;) daar hoef ik dus geen rekening mee te houden
 
Ik meet al jaren met strips niks mis mee hoor. Je moet ze alleen KUNNEN LEZEN.
Soms zijn kleuren moeilijk te zien op strips. Dan ga je altijd uit van het donkerste kleurtje.

NO3 mag op een strip 50 zijn dan is het niet direct schadelijk maar wel op lange termijn. Alles hoger dan 50 op een strip is direct schadelijk.

No2 is al schadelijk bij 1 roze vakje met een waarde van 1 en boven 5 zelfs giftig op korte termijn

Ik heb een gezeldschapsbakkie.

En mijn waarde zijn op dit moment.
No3 25
NO2 0
GH 7
KH 8
Ph 7.6
CI2 0.

En ik meet al geruim 2 jaar met de sticks van eSHa

Om je een indruk te geven hoor :)

Ik heb nog nooit problemen met deze waarden gehad.
Plant en vis kerngezond
 
Ik meette dus ook met sprips maar de waterwaarden zijn niet hetzelfde als met de druppeltest, ik zou dus willen vragen of je wel eens hebt gemeten met een druppeltest, als die waarden overeen komen met je strips dan is het geen probleem nee maar je weet nu niet of de waarden die je opniemt de juiste waarden zijn. Dat is het gevaar van strips.
 
Ik zal niet weten waarom ik een andere test moet gebruiken als het al 2 jaar goed gaat. Moet ik ruim 50 euro betalen voor allemaal losse tests terwijl alles goed leeft.
ik heb niet zodanig dure vissen of speciale planten dat ik bang ben als er 1 dood gaat.(dat is al meer 2 jaar niet gebeurd trouwens, ik heb vissen van 3 jaar oud in mijn bakkie).
Volwassen Japonica's van 2 jaar en 2 modderkruipers van 2.5 jaar. Ik heb 4 jaar geleden toen ik de bak kocht eens een behoorlijke uitval gehad maar na veel testen en verbeteren daarna zeer zelden een vis dood. En degene die dood gingen zijn volgens mijn van ouderdom naar de vissenhemel vertrokken.

Ik rond de waarden altijd naar boven af. Als ik bv mijn PH kijk op de strip en de oranje kleur neigt meer maar donker oranje, dan hou ik donker oranje aan aan en dat is geloof ik uit mijn hoofd PH 7.6 en dat is voor mijn bak te hoog.
 
Dan zitten we op 1 lijn ;)

Verder doen de corys niks raars trouwens, eten alle 7 ook goed
 
Hallo iedereen,

Ik zal dit topic eens updaten, soort van dan... Er zijn weer 2 corydoras panda dood gegaan, exact op dezelfde manier,
- tollen op de bodem
- ene dag zie ik ze raar doen, volgende dag dood
- niks raars verder aan de corys, levend of dood.
- ook niks raars aan de andere vissen

Na er anderhalf jaar geleden een uv lamp op te hebben gezet zijn er geen vissen meer doodgegaan. Natuurlijk is er in de tussentijd veel verrandert (ik haal de no2/no3 niet meer door elkaar bijvoorbeeld :D ) en de corys zijn een dik half jaar geleden verplaatst naar de 120cm en aangevuld met nieuwe vriendjes.

-+5 weken geleden de bak helemaal opnieuw ingericht. Zal wel voor wat stress hebben gezorgd
-+4 weken geleden bak opnieuw beplant, opnieuw waarschijnlijk wel stress.

3 weken geleden een tollende cory, water getest, pH 8 :/ kan komen door de herinrichting of om het feit dat een van de 2 potfilters niet goed doorstroomde, dus heb maar 50% ververst, maar verder geen nitriet of nitraat meetbaar dus ik dacht verder aan een zwemblaas probleem bij die ene vis. Ik heb hem voor de zekerheid wel nog overgezet naar een ander aquarium mocht het toch de ph zijn geweest. Vis is alsnog dood gegaan.

Vandaag was het weer raak, tollende cory nummer 2 (van de nieuwe groep trouwens, de 7 oudere doen het prima) zelfde verhaal al heb ik de cory nu ingeslapen.
pH nog steeds 8, was wat gedoe uit te vinden waarom maar blijkt dat het kraanwater een pH van 8 heeft. Tja, niet zo gek dat met al het verversen de pH in de bak ook 8 is.

Dus ik denk toch niet dat het aan de pH ligt, verder alles netjes
KH 6
pH 8
No3 0
No2 0
Nh4/nh3 0

Kan de her inrichting een trigger zijn geweest voor de bacterie die nu terug is? Wel raar dat het dan de nieuwe groep is en niet de ouderen.

Voor nu maar weer een uv erop denk ik, hopelijk om verdere slachtoffers te voorkomen....


Nouja, lekkere lap tekst weer. :D
Bedankt voor het meedenken alvast!
 
Het hoeft niet persee de Ph te zijn, hier komt een Ph van 8,5 uit de kraan en alle 4 de soorten corydorasgroepen doen het goed evenals de andere soorten vissen/garnalen (waaronder crystalblackgarnalen en crystalredgarnalen die zogenaamd op een lage Ph moeten volgens de kenners).
Maar als ik het goed begrijp heb je de bak leeggehaald heringericht en meteen de vissen er weer ingedaan?
 
Het hoeft niet persee de Ph te zijn, hier komt een Ph van 8,5 uit de kraan en alle 4 de soorten corydorasgroepen doen het goed evenals de andere soorten vissen/garnalen (waaronder crystalblackgarnalen en crystalredgarnalen die zogenaamd op een lage Ph moeten volgens de kenners).
Maar als ik het goed begrijp heb je de bak leeggehaald heringericht en meteen de vissen er weer ingedaan?

Goed te horen dat het de pH dus waarschijnlijk niet is.

Ik heb al het hout en planten eruit gehaald, nieuwe ingezet, vissen zijn blijven zitten. Verder niet aan de filters oid gezeten. Maar ze zullen wel flink wat stress hebben gehad natuurlijk...
 
Ja als je corydorasjes in de stress jaagt laten ze van angst hun gif vrij, en daar kunnen ze ook aan overlijden is mijn ervaring (onverklaarbaar dode corydorasjes nakweek en pas na een half jaar erachter komen wat het was door een kenner die er wel verstand van heeft)
Wat ik tegenwoordig standaard doe als ik in de bak heb zitten klooien, 24 uur over actieve kool filteren, sindsdien geen een dode meer gehad.
 
Ja als je corydorasjes in de stress jaagt laten ze van angst hun gif vrij, en daar kunnen ze ook aan overlijden is mijn ervaring (onverklaarbaar dode corydorasjes nakweek en pas na een half jaar erachter komen wat het was door een kenner die er wel verstand van heeft)
Wat ik tegenwoordig standaard doe als ik in de bak heb zitten klooien, 24 uur over actieve kool filteren, sindsdien geen een dode meer gehad.

Thx maar dit lijkt me toch niet giftig voor hunzelf? Want dan hebben kwekerijen en groothandels een probleem, want dan zouden ze de Cory's apart moeten verpakken en versturen... In een verzendzak zitten ze toch ook al 24/48 uur...

Of mis ik iets? :)
 

Terug
Bovenaan