Onverklaarbare uitval bij corydoras panda...


Thx maar dit lijkt me toch niet giftig voor hunzelf? Want dan hebben kwekerijen en groothandels een probleem, want dan zouden ze de Cory's apart moeten verpakken en versturen... In een verzendzak zitten ze toch ook al 24/48 uur...

Of mis ik iets? :)

Nee daar sla je de plank mis, doordat de hele groep door stress dat gif loslaat komt er teveel van in het water waardoor ze overlijden.
Overigens worden ze per stuk verpakt en verzonden vanuit kwekerijen in andere werelddelen
 
@quistero
Bedankt!

Nee daar sla je de plank mis, doordat de hele groep door stress dat gif loslaat komt er teveel van in het water waardoor ze overlijden.
Overigens worden ze per stuk verpakt en verzonden vanuit kwekerijen in andere werelddelen

Aha, sorry :)

Dus dan is het wel degelijk logisch dat het toch komt door het gif... En dat verklaart ook waarom een uv lamp helpt.

Je geeft aan dat je over actief kool gaat filteren, maar dit doe ik al...
 
Actieve kool raakt verzadigd en neemt na een tijdje niks meer op, het is ook niet verstandig standaard over actieve kool te filteren omdat het ook de goede stofjes eruit filtert.
 
Actieve kool raakt verzadigd en neemt na een tijdje niks meer op, het is ook niet verstandig standaard over actieve kool te filteren omdat het ook de goede stofjes eruit filtert.

Zit er nu een paar weken in, om de kleur van het nieuw hout in het aquarium tegen te gaan ;) dus zit er ook niet standaard in
 
Hoe voeder je je cory's?

Ik herken de symptomen (rondtollen, geen evenwicht, futloos) van een van mijn tetra's. Deze heeft het wel gered maar op zijn buik is te zien dat zijn schubben uitgerekt/gescheurd zijn door het opbollen van de buik. Hij had zich zo volgevreten dat hij er bijna aan overleed dus. Misschien is dit hier ook de oorzaak?
 
Hoe voeder je je cory's?

Ik herken de symptomen (rondtollen, geen evenwicht, futloos) van een van mijn tetra's. Deze heeft het wel gered maar op zijn buik is te zien dat zijn schubben uitgerekt/gescheurd zijn door het opbollen van de buik. Hij had zich zo volgevreten dat hij er bijna aan overleed dus. Misschien is dit hier ook de oorzaak?

Voer van voervoorvis, bodem tabletten vooral voor de Cory's
 
Ben ik weer, 2 dode corys verder :(

En inmiddels zie ik weer een tollen, nog vrij subtiel dus ik krijg hem niet uitgevangen maar deze lijkt eerder te schuren dan te tollen.

Zou het dan toch iets van parasieten zijn?
 
Nee daar sla je de plank mis, doordat de hele groep door stress dat gif loslaat komt er teveel van in het water waardoor ze overlijden.
Overigens worden ze per stuk verpakt en verzonden vanuit kwekerijen in andere werelddelen


Ik zie de Cory s hier altijd met heel veel in 1 zak binnenkomen bij de lfs hoor en niet apart verpakt. Volgens mij is er wat slechtere nakweek te koop want ik wilde er ook 2 bij hebben en tot 2x toe waren die na 1 week dood en de oude 4 mankeerden niets. Nu van een nieuwe levering heb ik er 2 en die doen het al bijna 3 weken goed.
 
Het hoeft niet persee de Ph te zijn, hier komt een Ph van 8,5 uit de kraan en alle 4 de soorten corydorasgroepen doen het goed evenals de andere soorten vissen/garnalen (waaronder crystalblackgarnalen en crystalredgarnalen die zogenaamd op een lage Ph moeten volgens de kenners).
Maar als ik het goed begrijp heb je de bak leeggehaald heringericht en meteen de vissen er weer ingedaan?


Of de cr en cb op een lage ph moeten worden gehouden hangt af van de gradatie. De lagere gradatie die je vaak in de lfs koopt kan prima op kraanwater eigenlijk. De wat hogere gradaties en de TB moet je beter wel op een lahe ph en kh houden.
 
Ik zie de Cory s hier altijd met heel veel in 1 zak binnenkomen bij de lfs hoor en niet apart verpakt. Volgens mij is er wat slechtere nakweek te koop want ik wilde er ook 2 bij hebben en tot 2x toe waren die na 1 week dood en de oude 4 mankeerden niets. Nu van een nieuwe levering heb ik er 2 en die doen het al bijna 3 weken goed.

Deze komen bij een forum lid weg, ik denk eerlijk gezegd niet dat het aan de kwaliteit van de vissen ligt... Ik heb ze ook sinds vivarium vorig jaar.

Ik heb een theorie, zou het kunnen dat tijdens de her inrichting een tijd terug iets van een parasiet is vrijgekomen uit de bodem waar ik nu last van heb?
 
Ok, ik dacht even dat het nieuwe Cory s waren:stom:

Ik heb nu 2 groepen bij elkaar

1 groep waarmee ik dit topic ben begonnen, die heb ik nu een jaar of 3 denk ik
En een groep als aanvulling bij die 6, die zitten er dus in vanaf november.

M'n vader kon nog 15 corys tellen....
 
Kan het ouderdom zijn? Je hebt ze overgenomen dus wie weet waren ze al niet echt jong meer.
 
Kan het ouderdom zijn? Je hebt ze overgenomen dus wie weet waren ze al niet echt jong meer.

Waren in november nog niet volgroeid dus lijkt me niet dat de nieuwste groep door ouderdom komt. En alleen de "nieuwe" groep heeft dus uitval, de ouderen waarvan ik de leeftijd niet weet leven allemaal nog.
Bovendien zouden de corys dan ook niet moeten gaan tollen...
 
Jeetje, wat een nachtmerrie.. hopelijk verlies je er niet nog meer.
 
Of de cr en cb op een lage ph moeten worden gehouden hangt af van de gradatie. De lagere gradatie die je vaak in de lfs koopt kan prima op kraanwater eigenlijk. De wat hogere gradaties en de TB moet je beter wel op een lahe ph en kh houden.

Dat basseer je waarop?

Wij hebben prl en pbl hoge gradatie en zitten gewoon op leiding en grind en we leveren ook aan winkels.
 
O ja sommige hogere gradaties zijn ook op kraanwater gekweekt maar in de regel adviseert men een lage ph voor deze garnalen.

Mijn opmerking dat ze ook wel op een hoge ph kunnen (de cr en cb) maakte ik omdat je aangaf dat ze volgens sommige kwekers op een lage ph moeten.



waaronder crystalblackgarnalen en crystalredgarnalen die zogenaamd op een lage Ph moeten volgens de kenners

Sommigen beweren dat inderdaad maar zoals ik al zei kunnen de lagere gradaties prima op kraanwater en soms ook de hogere gradaties. Maar als je kijkt bij de kwekers van bv de TB dan adviseren ze meestal een lage ph voor de hoge gradaties.
 
Ja het probleem zit hem in het feit dat iedereen elkaar na-aapt, en eigenlijk helemaal niet zelf nadenkt of het anders kan, de genoemde groepen die wij hebben zaten bij de kweker op osmose en akadama, maar gezien het feit dat ik geen zin heb in al dat gedoe met osmose en dure bodems die regelmatig vernieuwt moeten worden, heb ik ze in leidingwater en grind zitten, en ze kweken enorm goed.
Mensen nemen te makkelijk klakkeloos over wat anderen zeggen, terwijl die anderen het ook klakkeloos over hebben genomen en dat maakt de cirkel rond.
 
Ik zal dit topic weer even updaten, inmiddels ben ik weer een stukje verder.

Hier nog even een tijdlijn van wanneer de corys dood zijn gegaan, niet de duidelijkste dus neem even de tijd om hem te lezen :)

"Tollend" betekend dat ik er een heb zien tollen en dat die ook dood is gegaan. Jullie zien dus wel dat er meer is dood gegaan dan ik heb gezien. Wanneer die allemaal dood zijn gegaan weet ik niet maar het is niet gek dat ik ze niet allemaal dood heb zien gaan met de volle inrichting die ik heb.

31 maart, herinrichting.
-+20 April, 1 tollend.
3 mei, 1 tollend.
18 mei, 2 tollend.
18-24 mei, 3 tollend.
24 mei, geteld totaal 10 dood.
12 juni, 1 tollend. Geteld, totaal 11 dood.
18 juni, geteld, totaal 13 dood.
19 juni, naar quarantaine.

Ik quarantaine ben ik nu dagelijks alles aan het verversen, tot op heden geen enkele dode meer gehad al zegt dat nog niet zo veel omdat er wel meer een langere periode tussen zat.

Inmiddels is het helemaal duidelijk dat het om de "tolziekte" of "draaiziekte" gaat, alleen dan komt de vraag WAT is de tolziekte? En op die vraag is geen duidelijk andwoord. Blijkbaar is er onder de microscoop bij deze ziekte niets te zien en dat maakt het nog een stuk moeilijker, ligt het aan de corys? Aan het DNA van de corys? Of toch een bacteriële infectie? Ik heb inmiddels kunnen uitsluiten dat het compleet aan het DNA ligt dus een bacteriële infectie lijkt op dit moment het meest voor de hand liggend. En voor de genezing van een bacteriële infectie is schoon water heeel belangrijk dus daarom ben ik nu dagelijks 100% aan het verversen, water zo schoon mogelijk houden en bacterie verdunnen. Hopelijk werkt dit. ik ben trouwens niet van plan aan de haal te gaan met medicatie omdat dit een zeer gemene infectie is, geen duidelijk ritme in de hoeveelheid van vissen die dood gaan, behalve dat ze tollen is er NIETS aan de vissen te zien en lijken ze kern gezond, de waterwaarden die ik kan meten zijn ook allemaal in orde en ook in andere gevallen van de tolziekte is dat hetzelfde. Heel eerlijk denk ik dus niet dat "even een kuurtje" gaat helpen. Misschien als het extreem gericht en zeer sterk is puur gericht op het genezen van de tolziekte maar voor zover ik weet bestaat dat medicijn niet. Voor nu zal ik dus het dagelijks alles verversen volhouden en kijken waar dat heen gaat.

Thx voor iedereen die heeft meegedacht en mee heeft geholpen en alvast bedankt aan iedereen die me nog wil helpen of mee wilt denken :)
 
Ik zal helaas dit topic nog voor de laatste keer updaten, misschien dat iemand er ooit nog iets aan heeft.

Na 5 weken geen uitval te hebben gehad zijn de cory's opnieuw gaan tollen. Ook kardinalen zijn op een gegeven moment gaat tollen die bij de corys zaten. Deze ziekte is dus wel besmettelijk voor andere vissen!

Ik kan hier een extreem lang verhaal van maken maar ik zal het ff kort houden en straks een Videolink plaatsen naar de video die ik heb gemaakt over dit hele gebeuren.

Goed, uiteindelijk ben ik er met hulp achter gekomen dat de oorzaak van de bacteriële infectie lag bij chilodonella, een parasiet, familie van de flagellaat. De parasiet heb ik kunnen identificeren doormiddel van microscoop. Deze chilodonella zorgde ervoor dat de vissen verzwakte en maakte plaats voor een secundaire bacteriële infectie. Van die bacteriële infectie zijn de vissen gaan tollen.

Ik heb dus dus chilidonella bestreden en voor zover ik kon zien onder de microscoop was dit ook echt weg. Maar toen ik een week later terug kwam van vakantie waren helaas bijna de helft van de Corys en kardinalen die ik nog had gestorven.

Conclusie van het verhaal, de oorzaak lag bij de parasieten maar het was al te laat. De bacteriële infectie was al te ver en ik had nog wel enorm sterke medicatie kunnen toevoegen maar of het geholpen had was maar de vraag en de kuren zouden extreem zwaar zijn voor de vissen die al zoveel hadden meegemaakt.

Uiteindelijk heb ik de 4 Corys en 5 kardinalen die ik nog had zelf ingeslapen. Om het lijden voor hun te stoppen. Ik had kunnen wachten tot ze zelf dood zouden gaan maar dat is ook niet eerlijk. Ik had kunnen proberen ze weer door heftige medicatie te zetten maar ook dat was niet eerlijk. Voor de vissen vond ik dit de beste oplossing.


Bij deze nog even de video voor het volledige verhaal:
 
Heel jammer, maar wel heel mooi dat je een oorzaak hebt kunnen determineren, daar kunnen mogelijk toekomstige eigenaren hun voordeel mee doen, want ook ik ben zo een groep Panda's en "Julii's " (trilineatus) verloren
 
Ik weet heel zeker overal te hebben gekeken, maar ik denk dat als ze savonds dood gaan ik ze smorgsns niet meer vind met 100 vuurtjes...
Garnalen hebben stevige moeite met een corydora. Dat komt vanwege het schild van een corydora. Een gewoon visje is in een ochtend op, een corydora kan dagen duren (je ziet de garnalen dan via de kop naar binnen gaan).
 
Ik heb zelf een dergelijk probleem gehad, zowel met de C. Panda, de C. Julli en de B. Splendens. Of het de "draaiziekte" is geweest of dat het te maken heeft met CO2 vergiftiging is voor mij niet duidelijk geworden. Wat mijn persoonlijke theorie is, is dat de vissen ademhalen aan het oppervlakte. Omdat de lichtkap "gesloten" is ontstaat er CO2 ophoping en happen de vissen minder O2 dan wenselijk zou zijn. Dit zou een eventuele verklaring kunnen zijn, als je CO2 toevoegt.
Zeer plausibel verhaal. Ook bij mij hebben Corydora's (habrosus) het niet makkelijk. Mijn eerste groep (5 stuks) is verkleind naar 2 stuks over een periode van 4 jaar, de nieuwste groep (wel veel kleiner in lengte dan de eerste groep) is in een dik jaar gegaan van 5 stuks naar 3. Ik heb nu mijn CO2 meter onder de kap gelegd om te kijken wat de CO2 concentratie is onder de kap (ik dien CO2 toe via de Up Aqua Atomizer dus 7-up bak). Ik zal over een half uur eens kijken of de concentratie fiks hoger is dan de nominale 400 ppm (want dat zal toch wel moeten om het zuurstof zo erg te kunnen verdringen). Overigens borrelt er in het aquarium ook nog zuurstof omhoog (komt van de planten gedurende de dag dat er CO2 toegevoegd wordt) dus hoe meer ik erover nadenk, hoe minder plausibel ik het begin te vinden. Daarnaast lijkt het mij dat de Corydora's wel zo slim zouden moeten zijn om hun kieuwen te gebruiken als ademhalen boven water niet voldoende zuurstof oplevert?
 
Heel jammer, maar wel heel mooi dat je een oorzaak hebt kunnen determineren, daar kunnen mogelijk toekomstige eigenaren hun voordeel mee doen, want ook ik ben zo een groep Panda's en "Julii's " (trilineatus) verloren

Ja het is een raar iets, dat tollen. Veel mensen hebben het gehad maar eigenlijk niemand weet precies wat het is. Nu heb ik veel hulp gekregen en ben er dus achter gekomen dat het gaat om een secundaire bacteriële infectie in mijn geval, in theorie moet dat behandelbaar zijn. Behalve dat het voor mijn vissen al te ver was.

Dus ja, ik hoop echt heeeeeel erg dat iemand anders zo ver komt dat het te genezen is en dat we dat dan verder kunnen verspreiden in de hobby.

Garnalen hebben stevige moeite met een corydora. Dat komt vanwege het schild van een corydora. Een gewoon visje is in een ochtend op, een corydora kan dagen duren (je ziet de garnalen dan via de kop naar binnen gaan).

Ugh, Ben ik ff blij dat ik dat nog nooit gezien heb :D

Jammer van de vissen Nickey maar top dat je je er zo voor hebt ingespannen hoor.

Ja inderdaad jammer. Maar ik heb m'n best gedaan :)

Zeer plausibel verhaal. Ook bij mij hebben Corydora's (habrosus) het niet makkelijk. Mijn eerste groep (5 stuks) is verkleind naar 2 stuks over een periode van 4 jaar, de nieuwste groep (wel veel kleiner in lengte dan de eerste groep) is in een dik jaar gegaan van 5 stuks naar 3. Ik heb nu mijn CO2 meter onder de kap gelegd om te kijken wat de CO2 concentratie is onder de kap (ik dien CO2 toe via de Up Aqua Atomizer dus 7-up bak). Ik zal over een half uur eens kijken of de concentratie fiks hoger is dan de nominale 400 ppm (want dat zal toch wel moeten om het zuurstof zo erg te kunnen verdringen). Overigens borrelt er in het aquarium ook nog zuurstof omhoog (komt van de planten gedurende de dag dat er CO2 toegevoegd wordt) dus hoe meer ik erover nadenk, hoe minder plausibel ik het begin te vinden. Daarnaast lijkt het mij dat de Corydora's wel zo slim zouden moeten zijn om hun kieuwen te gebruiken als ademhalen boven water niet voldoende zuurstof oplevert?

Werkt andersom, de corys hebben juist de zuurstof boven de bak nodig waardoor ze kunnen overleven in zuurstof arm water. Dat is natuurlijk instinct. Dus ze pakken de zuurstof boven de bak vooral, niet in de bak. Helaas zit er geen knopje op de vis om dat om te draaien ;) maar als je nu eens de kap op een kier zet heb je wel genoeg luchtwisseling. Als dat de corys wel gezond zijn weet je het zeker :)
 
Wat is bij deze aandoening het juiste medicijn om de primaire oorzaak aan te pakken, en evt. het tweede voor de secundaire gevolgen?

Ik heb halimid gebruikt tegen de chilodonella. Tegen de bacteriële infectie zou antibiotica geprobeerd kunnen worden. Wel een die ook echt werkt want veel antibiotica werkt niet meer goed door resistentie. Ik zelf zou dus denken aan middelen die eigenlijk via dierenarts moeten.
 
Werkt andersom, de corys hebben juist de zuurstof boven de bak nodig waardoor ze kunnen overleven in zuurstof arm water.
Ik was, door werkzaamheden, het hele meetverhaal vergeten en heb zojuist de CO2 meter onder de kap vandaan gehaald (een TFA Dostmann CO2 meter). Die stond op 1500. Eerst dacht ik "dat zal wel z'n max zijn" (omdat het zo'n mooi rond getal is) maar volgens de handleiding meet deze tot 3000 ppm.

1500 ppm lijkt mij niet voldoende om zuurstof substantieel te verdringen (in lucht). Ik heb helaas geen O2 meter anders had ik die ook wel even gemeten. Er zijn echter zeer veel vissen die aan de oppervlakte ademen. Als CO2 toediening dus een dingetje was op dat front dan waren er vast meer waarschuwingen geweest (terwijl ik het nu letterlijk voor het eerst lees terwijl ik toch echt wel de nodige pillen aan onderwaterinfo tot me heb genomen de afgelopen 10 jaar).
 
Ik was, door werkzaamheden, het hele meetverhaal vergeten en heb zojuist de CO2 meter onder de kap vandaan gehaald (een TFA Dostmann CO2 meter). Die stond op 1500. Eerst dacht ik "dat zal wel z'n max zijn" (omdat het zo'n mooi rond getal is) maar volgens de handleiding meet deze tot 3000 ppm.

1500 ppm lijkt mij niet voldoende om zuurstof substantieel te verdringen (in lucht). Ik heb helaas geen O2 meter anders had ik die ook wel even gemeten. Er zijn echter zeer veel vissen die aan de oppervlakte ademen. Als CO2 toediening dus een dingetje was op dat front dan waren er vast meer waarschuwingen geweest (terwijl ik het nu letterlijk voor het eerst lees terwijl ik toch echt wel de nodige pillen aan onderwaterinfo tot me heb genomen de afgelopen 10 jaar).

Vanaf welke waardes er te weinig zuurstof is weet ik niet... Dus dat durf ik niet te zeggen

Maar hoe veel CO2 voeg je toe? Hoeveel bellen per minuut? Daaruit kun je natuurlijk ook opmaken of het een optie is.
 
Ik heb al jaren geen bellenteller meer (leve de pH computer). Ik heb een KH van 5-6 bij een pH van 6.8. De continutest geeft groen-lichtgroen aan, ik hanteer "medium low lighting" (Easyled op 55% max gedimd). In de oude bak (ADM Evasion) zaten grotere openingen in de achterkant dan in de huidige (ADM Elegance). Daarnaast had ik bij de oude bak rubbertjes onder de achterste klep (om de kap stil te maken). De lek bij de oude bak zal dus veel groter geweest zijn (dus meer zuurstof onder de kap dan nu en minder CO2 dan nu).

Visjes zitten 4 weken in de nieuwe bak (de genoemde uitval onder de Habrosus heeft plaatsgevonden bij de oude bak). Zelf hield ik het erop dat ik wellicht een zwakke 2e lichting heb gekregen (zijn ook echt veel kleiner dan de eerste lichting die ik kocht en zijn ook na een jaar amper tot niet groter geworden). Ik heb dus nu een 3-tal Habrosus die zo'n 3.5cm lang zijn (stevige beestjes) en een stuk of 3 die net de 2cm halen (de laatste lichting). Ik heb ook niet het idee dat ik een probleem heb (maar was vooral nieuwsgierig naar de CO2 concentratie onder de kap, dit naar aanleiding van de hypothese van sschot).
 
Ik heb al jaren geen bellenteller meer (leve de pH computer). Ik heb een KH van 5-6 bij een pH van 6.8. De continutest geeft groen-lichtgroen aan, ik hanteer "medium low lighting" (Easyled op 55% max gedimd). In de oude bak (ADM Evasion) zaten grotere openingen in de achterkant dan in de huidige (ADM Elegance). Daarnaast had ik bij de oude bak rubbertjes onder de achterste klep (om de kap stil te maken). De lek bij de oude bak zal dus veel groter geweest zijn (dus meer zuurstof onder de kap dan nu en minder CO2 dan nu).

Visjes zitten 4 weken in de nieuwe bak (de genoemde uitval onder de Habrosus heeft plaatsgevonden bij de oude bak). Zelf hield ik het erop dat ik wellicht een zwakke 2e lichting heb gekregen (zijn ook echt veel kleiner dan de eerste lichting die ik kocht en zijn ook na een jaar amper tot niet groter geworden). Ik heb dus nu een 3-tal Habrosus die zo'n 3.5cm lang zijn (stevige beestjes) en een stuk of 3 die net de 2cm halen (de laatste lichting). Ik heb ook niet het idee dat ik een probleem heb (maar was vooral nieuwsgierig naar de CO2 concentratie onder de kap, dit naar aanleiding van de hypothese van sschot).

Moet je niet extreem veel CO2 toevoegen om die pH zo laag te krijgen? Helemaal omdat je KH 5/6 is wat betekent dat je pH niet echt enorm makkelijk zakt.

Om even door te gaan op de hypothese van sschot met de kennis die ik nu heb;
Een CO2 tekort zou waarschijnlijk wel tollen kunnen veroorzaken maar de vis zou meer problemen moeten gaan vertonen, snel ademen bijvoorbeeld. Dus dan mag tollen niet het enige symptoom zijn.
 
Ik doe 6 maanden met een 2kg fles op een 120 liter bakje. Overigens heb ik geen tollende vissen of CO2 tekort. Mijn bak heeft, zoals ik al eerder zei, geen probleem dat opgelost moet worden. CR garnalen jongen bij de klippen op, planten staan er super bij, bijltjes en otocinclussen zijn happy campers, enige wat ik gehad heb is relatief veel uitval bij het jongste groepje habrosus (maar ik wijt dat nog steeds aan een zwakke lichting)).
 
Ik doe 6 maanden met een 2kg fles op een 120 liter bakje. Overigens heb ik geen tollende vissen of CO2 tekort. Mijn bak heeft, zoals ik al eerder zei, geen probleem dat opgelost moet worden. CR garnalen jongen bij de klippen op, planten staan er super bij, bijltjes en otocinclussen zijn happy campers, enige wat ik gehad heb is relatief veel uitval bij het jongste groepje habrosus (maar ik wijt dat nog steeds aan een zwakke lichting)).

Aaaah dan zijn er geen problemen natuurlijk :) :)
 

Terug
Bovenaan