Wat is er nieuw

Onverklabare dood vissen na waterwissel

kimielco

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2014
Berichten
872
Info
Het filter is 3 dagen voor de waterwissel schoongemaakt.
Ph 7.5
amonia 0
nitriet tussen 1-2
nitraat 50
Fosfaat 5
Ijzer 0,75

De hoge waarde zijn te verklaren door het toedienen van Festal planten voeding, compleet, calcium,spoorelement, ijzer,k2S04

Voeding bestaat s´ochtends droogvoer
s´avonds een mengeling van diepvriesvoer bestaande uit artemia, zwarte muggenlarven, mysis en gisteren daarbij levende watervlooien.
De watervlooien worden een dag van te voren gevangen en in apart aquarium water gezet.

Ook in mijn andere bak krijgen de maanvissen deze voeding en hier heb-had ik geen problemen

probleem

In een al lang bestaande aquarium heeft een normale waterwisseling plaatsgevonden van 50%. Water wissel vind gemiddeld om de 6 weken plaats. De waterwissel heeft plaatsgevonden tussen 18:00 en 19:00 uur. Na de waterwissel heeft het water zijn gewone planten voeding gekregen. Het kraanwater heeft bijna dezelfde temperatuur als het aquarium.

Omdat ik s'nacht om 02:30 wakker ben geworden ben ik even wezen kijken en zag tot mijn grote schrik 4 van mijn kostbare maanvissen overleden waren. De overig bleven maanvissen zaten te happen naar lucht. Om erger te voorkomen heb ik direct een waterwissel gedaan van 70%.

Als ik kijk dat er tussen het waterwissel en het overlijden van de vissen ca. 8 uur zit betekend dit dat er iets ernstig aan de hand is geweest.

Alleen de vraag wat!


Na de waterwissel,

 
Doorgaans wordt in een gezonde bak GEEN nitriet gemeten. Dus 1-2 ppm is erg veel!!

Ik denk dat dit duid op een slecht werkend filter of rotte bodem. Of een zeer hoge bezetting.

De waterverversing is veel te groot in vergelijking tot de frequentie. Hierdoor krijg plots zeer afwijkende water waardes.

Te denken valt aan pH chock, osmotische druk chock.

Ook kan er plots ammonia(k) vrijgekomen zijn. Die is zeer dodelijk voor vissen.

Dus beter is het om regelmatiger te verversen, in kleinere hoeveelheden.
Betere hygiene. En een kritisch kijken naar de filterwerking.
 
Zijn er toevallig wegwerkzaamheden bij je in de buurt waardoor leidingen worden gespoeld met chloor?
 
Nitriet (no2) van 1-2 is hoog. tot 0.5 is voor korte tijd acceptabel bij gezonde vissen.

Te veel nitriet zorgt voor een nitrietvergiftiging. hierdoor word zuurstof opname (zwaar) bemoeilijkt.
Dit verklaard denk ik ook waarom ze aan het oppervlak hapten.

Weet niet hoe groot je bak is, maar 1x in de 2weken 25% verversen is toch wel het minimale.
 
Bedankt voor de info.
Ik had al een idee dat er sprake was van een vergiftiging

De bodem was zeker niet dichtgeslibd en het filter was een week geleden schoongemaakt. Nieuwe filterwatten en substraat schoon gespoeld met het aquarium water.

,,,,,,,,,,Te denken valt aan pH chock, osmotische druk chock.,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,Ook kan er plots ammonia(k) vrijgekomen zijn. Die is zeer dodelijk voor vissen.

Als ik naar het watermonster kijk (water voor 02:30) zie ik geen is alleen het ammoniak een zorg!

................wegwerkzaamheden bij je in de buurt waardoor leidingen worden gespoeld met chloor? Ik heb het e.e.a. hier opgevraagd maar er waren geen werkzaamheden

...................Weet niet hoe groot je bak is, maar 1x in de 2weken 25% verversen is toch wel het minimale. Het water wisselen gebeurd al vele jaren op deze manier en in het verleden heb ik hier nog nooit mee te maken gehad.
 
Ik ben toch benieuwd naar de bakmaat en het bestand.
En eens met vorige sprekers dat een wekelijkse waterwissel al problemen helpt te voorkomen, je manen zullen wekelijkse waterwissels zeker waarderen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan