Wat is er nieuw

Onverwacht babyvisje

Merethe

Well-known member
Lid geworden
23 oktober 2013
Leeftijd
29
Hoi!
Er heeft zich in mijn aquarium een klein wonder voltrokken. Ik heb eergisteren namelijk mijn aquarium verhuisd van Amersfoort naar Amsterdam. Hierbij zijn alle vissen uit de bak gehaald, is de bak leeggepompt en het zand eruit gehaald. Hij heeft dus een tijdje helemaal droog gestaan. Nu heb ik vandaag diepvriesvoer voor gehaald en terwijl ik aan het voeren was viel me iets op: een babyvisje van ongeveer 0,5 centimeter! Het is me een raadsel hoe deze door de verhuizing is gekomen en nog een groter raadsel wat is! Omdat mijn bak nog bij mijn ouders thuis stond heb ik geen paring gezien en ook geen eitjes. Mogelijk is een eitje het filter in gezogen en daarom niet opgegeten. Het filter is redelijk vochtig gebleven tijdens de verhuizing en niet schoongemaakt.
Maargoed, de vraag is dus: wat voor een visje is dit?
Er zijn vier opties:
Marmer bijlzalm (maar dat lijkt me vrij onwaarschijnlijk)
Corydoras aeneus
Corydoras paleatus
Roodkop/neus/bekzalm

De kwaliteit van de foto's is om te huilen, maar ik ga ze er toch bij zetten.
943553merethe_0_82_20160104_204722.jpg

825922merethe_0_82_20160104_204737.jpg

437255merethe_0_82_20160104_210403.jpg

Van bovenaf zou ik zeggen corydoras maar vanaf de zijkant twijfel ik.
Ik heb het visje trouwens in een kweeknetje gestopt op hem veilig te houden foor het filter, is dat een goede zet?
Ben benieuwd naar jullie antwoord 🙂
Groetjes!

Merethe

Tja, wacht gewoon even af.
Dat hij wat groter wordt.

ik zou het zo ook niet kunnen zeggen

ik heb ooit een C. panda jonkie terug gevonden in mijn kogelbakje en dat terwijl de panda,s in mijn 60 cm op een andere kamer stond had wel wat stenen uit de ene bak in de andere gezet

Ik kan het niet echt goed zien, maar ik denk dat het dan een Roodkop/neus/bekzalm is. Een jonge Corydoras zwemt niet op die hoogte.

En stel Ludger er valt op de achterwand aldaar wat te grazen?
Voor (veelal) wildvang roodkoppen/-neuzen is de kans namelijk aanzienlijk dat het water te hard en/of van te hoge pH is namelijk. Bijlzalmpjes zelfde verhaal.

Ik heb de precieze waarden niet, maar het water is als het goed is zacht en zuur. Ik geloof hardheid rond de 5 graden en zuur ongeveer pH6. Zo was het in ieder geval toen ik een tijdje geleden verhuisde, maar het zou nu wel anders kunnen zijn

qua vorm lijk het heel erg, alleen lijkt de kop meer roze en de ogen zijn veel lichter. Zou kunnen omdat hij wat kleiner is? Wat kan ik hem het beste voeren?

714631merethe_0_82_20160105_1823471.jpg

Een Corydora is het iig niet dus blijft de Roodnogwatzalm over.
Volgens mij best uniek in een aquarium!

😀 Kan je me vertellen waar je het aan kan zien? Ik zou het graag leren herkennen!

Hee
een update over het visje: ik ben er nog steeds niet uit 😀
Het is nog steeds een kleintje en hij heeft nog dezelfde vorm, maar het lijkt alsof de aanzet van zijn rugvin oranje kleurt. Dat is best gek want dat hebben de andere vissen niet! Is dat normaal? Verder is hij nog kleurloos.

Kan het zijn dat je planten hebt toegevoegd waar een eitje aan kleefde?

Dat is leuk, wat zal het zijn... ???

Lijkt me ook geen Corydoras of Roodneuszalm.
Het is misschien ook moeilijk te zien, maar als ik alvast heel voorzichtig een gokje mag wagen, zie ik er een jong Platy of Zwaarddrager in. 🙂

Het kan niet met een plantje zijn meegekomen want ik heb al maanden niks meer toegevoegd (behalve een bosje cabomba maar dat was er na). Ik heb een idee, maar het lijkt me heel onwaarschijnlijk: Ik heb een nestje ramirezi's gehad die nooit zijn uitgekomen. Dat was ik denk wel 1.5 jaar geleden dus ik betwijfel of het een ramirezi kan zijn, maar lijkt er wel op! Zou dat mogelijk zijn?

qua vorm en kleur lijkt het niet op een jonge cichlide, 1,5 jaar geleden een nestje, moet die nu toch een heel stuk groter zijn. Als je weer eens een foto kan maken helpt dat misschien.

Kun je zalmeitjes niet op turf bewaren?

Het is niet echt makkelijk om hem goed op de foto te krijgen maar ik heb geprobeerd:
724761merethe_0_82_20160127_1432191.jpg

115356merethe_0_82_20160127_1432371.jpg

385346merethe_0_82_20160127_1432581.jpg

Derde foto tussen de drijfplantjes.

eigenlijk zie je er bijna niets op...

dan moet er een levendbarende vis in zitten, maar de laatste die er in zat was een black mollie en dat is het niet :s Er is ook echt niks in of uit gegaan waar jongen in zouden kunnen zitten.

Ik kan op de foto niet zien welke vis het is, maar ben wel benieuwd welke vis het wordt als hij groot is. Dat wordt dus afwachten.

groeten Albert

Dat is geen roodkopzalm idd maar zou ook niet weten wat dan wel.
Lijkt me al wel groot genoeg om gewoon vrij in de bak te laten zwemmen toch?

Ik ben wel heel benieuwd wat het gaat worden. Er zal vast wel een eitje ergens zijn meegekomen, want het is in ieder geval geen van de visjes die je zegt te hebben zitten. Hou ons op de hoogte!

Dan is het nog steeds vreemd want ik heb toch al ruim een jaar niets nieuws geplaatst. Tijdens het verhuizen zou er dan iets moeten zijn ingekomen maar ik zou niet weten hoe! Ik houd jullie wel op de hoogte wat het wordt 😉

Ben ook heel benieuwd.
Misschien echt een hele domme vraag maar kan het geen kogelvisje zijn?

Seabait zei:
Ben ook heel benieuwd.
Misschien echt een hele domme vraag maar kan het geen kogelvisje zijn?

Lijkt hij me iets te lang gerekt voor. Was zelf aan een kilisoortje aant denken 😀 wordt wel een leuk raadspelletje zo.

Hij heeft wel iets weg van een kogelvisje omdat zijn oogjes wat naar voren wijzen, maar verder is het meer een "normale" visvorm. Ook heeft hij niet die manier van zwemmen (dat mij altijd doet denken aan een helicopter) Killi's ben ik niet bekend mee, maar ik zal eens kijken wat ik erover kan vinden 😛

Hmm, hoe ziet het staartje er eigenlijk uit? 🙂
In de vorm van een waaier, zoals een Platy/Zwaarddrager(vrouw)?
Of meer gesplitst/gevorkt zoals een Barbeeltje of Tetra oid?

Het staartje is nog kleurloos doorzichtig en door het netje is het wat moeilijk kijken, maar het lijkt meer op een waaier. Als straks het licht aan gaat zal ik eens goed kijken en een beschrijving geven van de vorm en kleur! Ik ben ook zo benieuwd 😀

Merethe zei:
dan moet er een levendbarende vis in zitten, maar de laatste die er in zat was een black mollie en dat is het niet :s Er is ook echt niks in of uit gegaan waar jongen in zouden kunnen zitten.

Waarom zou het niet de molly kunnen zijn? Is die er al lang uit of...?

Die heeft wel eens jongen gehad en die zagen er heel anders uit (pikzwart) maar daarnaast heb ik ze al een paar jaar niet meer

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan