Wat is er nieuw

Onverwacht gedrag corydoras panda

  • Onderwerp starter Onderwerp starter MarlonnekeW
  • Startdatum Startdatum
M

MarlonnekeW

Guest
Sinds een half jaar heb ik zes corydoras panda in mijn aquarium.
Gisteren heb ik mijn inrichting compleet overhoop gegooid en mijn vissenbestand uitgedund. Ik had een deel zand en een deel corydoras vriendelijk grind. Omdat door de hoge afscheiding de bodem veel te dik was, heb ik het zand en een deel van het grind van eruit gehaald en er een volledige grindbodem van gemaakt. Ik heb nog niet alle planten teruggezet, waardoor de bak nu nog behoorlijk kaal is.

In de oude situatie zaten de cory's een groot deel van de dag verstopt onder een bruggetje van leisteen. Sinds vanochtend zitten ze allemaal op het open grind en scharrelen ze vrolijk rond. Ze lijken het dus veel meer naar hun zin te hebben, wat ik helemaal niet verwacht had.

Heeft iemand een idee hoe dit komt?

De opties die ik kan bedenken zijn:
- door de dunnere bodem is er meer ruimte in het aquarium, wat ze prettiger vinden
- Ze zijn nu (op een paar garnalen en slakken na) de enige bewoners, wat misschien rustiger is
- Ze houden niet van een dicht beplant aquarium
- Doordat ik de drijfplanten nog niet terug gedaan heb, is er meer licht


Ik hoop dat er iemand is met ervaring heeft met cory's, die me hiermee kan helpen, zodat ik de inrichting dusdanig kan aanpassen dat ze het naar hun zin blijven houden.
 
Misschien dat ze nieuwschierig zijn en de boel verkennen of restjes afval aan het opeten zijn??
Nou ja het gedrag is niet zo dat je je hierom zorgen zou moeten maken.
Ik heb ze in een vrij dicht beplant bakje van 60 cm en ik moet zeggen dat ze hier ook de hele dag wel een beetje de hele bak door scharrelen hoor.
 
Ben benieuwd of ze weer onder het bruggetje zouden gaan zitten als je die er weer in doet 😉
Ik houd ze met voldoende schuilplekken die ze ook regelmatig opzoeken.. maar ook voldoende ruimte om te scharrelen, wat ze dan ook de hele dag/nacht door regelmatig doen.. denk dat je het moet zoeken in balans.
 
Bedankt voor de snelle reacties!

Ik maak je eigenlijk juist zorgen om het oude gedrag. Ze lijken nu veel relaxter en dat wil ik graag zo houden ;-).
Mijn planten waren ook aan vervanging toe, dus het lijkt me het beste om de nieuwe planten met ��n of twee tegelijkertijd toe te voegen en kijken wat ze dan doen.

Mocht ik er een visje (max 1 kleine soort) bij willen zetten, dan is het denk ik belangrijk om een rustige soort te kiezen. De vorige medebewoners hadden nogal eens bonje onderling. Misschien vonden ze dat ook niet prettig en waren ze daarom schuw. Nog een paar soortgenootjes erbij en dan als medebewoners alleen garnalen zou ook een optie kunnen zijn.
 
ik heb er ook een stuk hout in waar ze onder zouden kunnen en dat doen ze ook regelmatig wel. maar verder gaan ze lekker door de bak.
Ik heb er de pauwooggrondel bij en die zijn best lekker rustig en is een leuke vis.
 
Hier een indruk van hoe ik het nu heb:

De 60 cm bak met Pandas
111894_0_82_dsc03509.jpg
 
Mooi Aquarium!! En een goed voorbeeld voor de inrichting.
Qua soort planten, grind en achtergrond, zie ik veel overeenkomsten met mijn aquarium. Dat is wel grappig.
Naast het bruggetje heb ik er ook een stuk hout in liggen. Het hout is best apart, want het heeft een groot gat in het midden , dus dat dient ook als schuilplaats.

Dit is hoe het er nu uitziet:
_MG_5848_web_zps3cf033c2.gif


Er moet dus nog heel wat aan gebeuren. Het water was gisteren zo troebel, dat ik absoluut niet zag waar ik welke plant neerzette. Vandaag heb ik even een rustdag ingesteld, zodat de cory's eerst kunnen wennen. De komende dagen wil ik rustig de inrichting gaan aanpassen. De Bacopa (links) moet nog netjes neer worden gezet, de Vallisneria, die er nu inzit wordt te groot (op de foto staan een paar kleine stekjes), dus die wordt vervangen door een kleinere soort en de cryptocoryne gaat eruit, want die is ook niet meer mooi. Daarvoor ik de plaats wil ik een voorgrondplantje en een fijn bladerige plant gaan toevoegen. Ik wil ook nog iets gaan doen met javamos, voor mijn vuurgarnalen, die naar deze bak gaan verhuizen, maar ik moet nog even bedenken wat ;-).

Naar de pauwooggondel heb ik ook al vaak gekeken, maar mijn aquarium is net iets minder lang, waardoor ze er net wel of net niet in zouden passen. Dan neem ik liever het zekere voor het onzekere en ga ik voor een soort die zeker wel past (dus een klein visje).
 
Net even je topic doorgelezen, ziet er mooi uit. Al weer tijd voor een update?
 
Ja, eigenlijk wel ja ;-).

Er zijn inmiddels een aantal planten bijgekomen. Het ziet er nu zo uit:
_MG_6194_web_zpsd2413daa.gif


Verder hebben ze er twee vriendjes bijgekregen en dat gaat echt super goed. Het is wel grappig om het verschil te zien. Ik wist niet dat mijn vissen zoveel gegroeid waren.
In het begin waren ze eerst nog vrij rustig (weer een beetje terug naar het oude gedrag), maar de laatste dagen zijn ze echt super actief. Ze zwemmen de hele bak door, vaak in groepjes van 2 of 3.
 
Ik ben er inmiddels achter waarom ze zo actief zijn; ze hebben vannacht een aantal eitjes tegen de ruit gelegd/geplakt. Blijkbaar hebben ze het nu toch wel beter naar hun zin, want dit heb ik nog nooit eerder gezien.

Wat kan ik het beste met de eitjes doen, gewoon laten zitten of apart zetten?
Ik heb op dit moment een leeg aquarium staan, waar eigenlijk over twee weken garnalen in zouden komen, maar die kan ik eventueel eerst als kweekbak gebruiken.
De medebewoners in het aquarium waar ze nu in zitten zijn x vuurgarnalen, 10 japonica garnalen, 4 anatome helena slakken en 1 boraras brigittae (komen er volgende week 14 bij). Laten zij de eitjes met rust, of loop ik het risico dat ze worden opgegeten?
 
Uithalen.

Bij mij hebben de helena's ze in het verleden wel eens lekker opgepeuzeld.

Daarnaast ook makkelijker met eventuele behandelingen van de eitjes.
 
Bedankt!

Ik heb gelijk in mijn andere aquarium een netbreeder bakje/netje gehangen en ze daar ingedaan, zodat ze wat meer in de stroming van het filter hangen. Het aquarium zelf is vrij hoog (40 cm waarbij het water ongeveer 5 cm onder de rand staat), dus dat is misschien ook nog niet geschikt voor hele jonge baby corydoras.

Ik ben heel benieuwd hoe het nu verder gaat!
 
Ik ook!!
Tot nu toe ziet het er goed uit. De eitjes worden elke dag iets donkerder en er zijn inmiddels duidelijke zwarte vormpjes in te herkennen.
 
Bij mij groeien ze ook op met 46 cm hoogte, nog nooit problemen gezien?
 
Is een mooi bakje geworden hoor. Reken maar niet dat ik ooit eitjes van die 7 boeven heb gezien. Wel dat de mannen achter de vrouw aanjagen maar dat is ook alles.
 
Ik had dit ook absoluut niet verwacht en heb ook niets speciaals gedaan om ze aan het kweken te krijgen. Opeens hingen de eitjes er ;-). Ik ben benieuwd of dit een eenmalig iets is, of dat ze vaker eitjes gaan afzetten.

@Saskia; bedankt voor de tip! Ik heb veel kweekverslagen gezien, waar gebruik werd gemaakt van hele lage bakjes, vandaar dat ik bang was dat mijn garnalenaquarium niet geschikt zou zijn. Het is fijn dat ik dit wel kan gebruiken. Nu hebben ze een eigen plekje, waar ze veilig kunnen opgroeien en ik ze t.z.t. gemakkelijker kan uitvangen als ik een nieuw huis voor ze gevonden heb, zonder dat ik de medebewoners extra stress hoef te bezorgen.
 
Ja je hoort het vaker dat ze bij de ��n wel kweken en bij de ander niet.
 
Leuk van de eitjes, heb hier ook panda's zitten. Ze zijn hier de laatste paar keren opgegroeid in een superfish van 30 cm hoog. Nooit problemen mee gehad. Was ook makkelijk overzetten naar mijn 60cm toen ze eenmaal groot genoeg waren om niet opgegeten te worden, de waterhoogten zijn ongeveer gelijk. Wat heb je naast de panda's nog meer in de bak zitten? Planten zijn idd mooi gegroeid, altijd leuk om dit op foto's te zien van je eigen bak. Als je er dagelijks voor hangt valt het een stuk minder op 😀

edit: hier kweken ze ook zonder dat ik er iets speciaals aan doe. Afgelopen week nog weer eitjes uit de bak gehaald welke nu al jonge visjes zijn
 
Fijn om te horen dat ze kunnen opgroeien in een superfish van 30 cm hoog. Ik heb het kweeknetje nu in een aqua-cube van 40 liter zitten. Daar wil ik ze de eerste dagen in laten zitten en ze dan loslaten in de grote bak. Ik kan in het begin het waterpeil nog wat laten zakken, dus dat komt dan wel goed.

In het opgroeiaquarium komen voorlopig alleen de baby cory's te zitten. Heel misschien komen daar nog garnalen bij.
In het aquarium van de foto zitten naast de cory's een hele hoop vuurgarnalen, 10 japonica garnalen en 4 Anatome Helena's. De komende dagen komt daar nog een schooltje Boraras brigittae bij. Dat gaat allemaal prima samen. Als ik plotseling in de buurt van de bak kom, willen ze nog wel eens doodstil blijven liggen, maar voor de rest zijn ze een stuk actiever geworden en zwemmen ze door de hele bak. Ik ben achteraf blij dat ik de inrichting veranderd heb.

Met 8 cory's zit ik denk ik wel aan de max, dus de kleintjes kunnen helaas niet blijven. Dit vind ik jammer. Ik heb de groep net met 2 visjes uitgebreid, omdat ik absoluut niet verwacht had om ooit nakweek te krijgen. Als ik dit geweten had, had ik dat niet gedaan. Maar ja, dat is achteraf praten.

Alvast bedankt voor alle adviezen!! Het is heel fijn om te lezen hoe het bij jullie gaat/gegaan is, want je hebt echt geen idee wat je allemaal te wachten staat. Als de eitjes uitgekomen zijn zal ik proberen om een paar foto's te maken.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan