Wat is er nieuw

Onverwachte Ammonia en Nitriet Piek in Quarantaine bak

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bartholomeus
  • Startdatum Startdatum
B

Bartholomeus

Guest
Hoi alle,

ik heb zoals titel vertelt een onverwachte ammoniak en nitriet piek:

Waarden vanmiddag

NH4/3 > 0.5mg/L
NO2 > 0.5 mg/L
NO3 > 50 mg/L

heb 75 % water gewisseld en meteen begonnen aan nieuw ververswater te maken.

Nu schrok ik dat de waardes nog steeds hoog waren, de kleur is wel minder geworden van de testjes.
Maar de waarden zijn nog hoog dus:

NH4/3 = 0.5mg/L
NO2 = 0.5 mg/L
NO3 = 25 mg/L

Begin zo met nog een 75% waterwissel.

Mijn vraag is, hoe snel kan Ammonia en Nitriet oplopen? Zijn dat luttele uren of spreken we dan al van etmalen?

Ter info:
Het is een 180L Aquarium met 11 Sidthi's maar verder met niks erin enkel een dunne bodem filterzand. En het filter draait al jaren.

Ik heb eventueel de optie om de vissen die nu in Q vanwege introductie in de show aquarium te plaatsen.

Teststrip of druppels?

Lijkt me sterk dat je NH4/NO2 meet en tevens ook NO3.
Wanneer je zoveel NO3 meet dan heb je voldoende bacterien voor de omzetting van Nitriet naar Nitraat.
Dus ik gok een meet afwijking van een teststrip

Meet voor de zekerheid ook eens je kraanwater, misschien zit daar ook nitraat in.

Dat is getest met druppels.

Hetzelfde water gebruik ik ook in de show aquarium en heb daar geen problemen.

9 dagen geleden heb ik ontwormingsmiddel toegevoegd.
Maar grote kans dat ik teveel heb gevoerd. :oopss:

En dat ontworming dood ook bacterien?

Daarom ben ik niet dol op de voer methode maar liever de salmiak methode, blijf je in control.

Maar die quarantainebak dat filter draait al jaren, maar als er niks in die bak zwemt, valt er niks te filteren en gaan ook de filterende bacterien dood als dat te lang onbemand staat, dus dan is deze piek logisch, ik zou d evissen verhuizen naar de hoofdbak en dan maar het risico nemen van ziektes, want dit probleem lost zich niet op in 1 dag

Een quarantaine bak heeft door wat Antje zegt ook vaak geen filter nodig, behalve wellicht voor wat stroming. Gewoon dagelijks wat water verversen (daarom is een QB meestal ook wat kleiner) en dan moet het goed komen. Verlaag je mooi de bacteriedruk en hou je het water schoon.

Mijn Quarantaine/kweekbak (ooit) zal in de badkamer komen, continue water verversing erop zonder filter.

Zekere voor het onzekere genomen en de visjes zijn overgezet. Was al een eind met het enten (iets minder als 2 weken) dus het mag ook wel.

Als ik de adviezen zo hoor is mijn conclusie, dat ik teveel op het filter heb vertrouwd en te weinig water heb gewisseld.
Maar de testjes gaven daar eigenlijk geen aanleiding toe, daarom verrast het me. Dus gewoon verversen 👍

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan