Wat is er nieuw

Onverwachte nitrietpiek

• Onderwerp starter Onderwerp starter Chris111
  • Startdatum Startdatum
C

Chris111

Guest
Dit weekend niet thuis geweest. Tot mijn schik ineens de helft van de vissen dood. Nitriet>5mg/l.

Hoe kan dit zo ineens? Water wordt nettjes ververst elke week. Filter is 2wk terug nog schoongemaakt. En bak draait al bijna 4 maanden. Ik heb ook geen nieuwe vissen geïntroduceerd recent. Wel vorige week wat java mos op een stuk kiemhout "geplant". Maar dat kan het toch niet zijn?

Gr Chris

Wat versta jij onder het schoonmaken van een filter? hoe doe je dat precies?
Daar kan het namelijk wel is inzitten.

Als je een filter helemaal schoonmaakt, onder de kraan bijvoorbeeld, dan haal je juist de bacterien weg die het giftige nitriet in nitraat omzetten, wat de planten weer gebruiken. Ik maak zelf mijn filters niet meer schoon, maar knijp voorzichtig de sponsjes uit in een emmertje aquariumwater, en spoel daar ook voorzichtig de cassette met keramisch filtermateriaal in uit. Dit doe ik alleen nog als de uitstroom minder wordt, en ik doe hetzelfde met mijn luchtpompje, want ook daar zetten zich die goede bacterien in af. En alles om beurten, met minstens een week ertussen. Dus per filter een keer in de drie maanden of zo.

Hie weet je dat het om nitriet gaat?
Heb je gemeten?
Om de overige vissen te redden wat heb je gedaan?

idd van de filter zo veel mogelijk afblijven.
ik doe het ook als de uitstroom minder is, dan neem ik een emmer aqua water en knijp licht op de sponzen, mijn pijpjes kom ik gewoon nie aan, hoe vuiler hoe beter zeggen ze
NOOIT onder de kraan uitspoelen

wat jij nu moet doen : alle doden vissen eruit, water 50 procent verversen, beetje toxivec van sera erbij doen, en in de je filter weer wat filter start bact inkappen en dag nadien meten op nitriet

maar goede raad blijf gewoon van je filter af en beste is twee filters, als je de ene dan uitkuisd is de andere nog in goede werking

Onder de kraan uitspoelen is nog niet zo n ramp maar doe het niet te goed want dan ben je wel je bacterien kwijt inderdaad. Pas zoiets doen als de uitstroom merkbaar minder wordt.

Het filter heb ik schoon gemaakt door de sponzen uit te knijpen/spoelen onder de kraan, met koud water. Er lag een laag slib op de sponzen, die ben ik wel kwijt geraakt. Maar moest wel wat stroomde merkbaar minder water uit de uitlaat. De keramische bioringetjes (+/- 2/3 van het filter) heb ik met rust gelaten.

Ik weet dat het nitriet is, dat heb ik gemeten. Druppel test van tetra, die zei meer dan 5mg/l (donker rood ipv geel wat het moest zijn). Nitriet liep vorige week al iets op, donderdag was het ineens oranje, toen heb ik 25% waterververst.

Gister avond 50% water ververst en bactostart toegevoeg, vanmorgen vroeg was het testje nog steeds rood, toen weer 50% waterververst. Zonet weer rood (wel minder dan vanmorgen) weer 50% ververst. Goede nieuws, er zijn niet meer vissen gesneuveld. Maar piek houd niet op vooralsnog.

Wat is je visbestand en wat zijn de afmetingen van je aquarium?

151 x 51 x 66cm, Rio 400

6x maanvis +/- 9-10cm elk (3 overleden )
3x Ancistrus albino (1 dood)
4x vuurstaart labeo (ja ik weet het, zijn er te veel maar de dierenwinkel had me ze aangesmeerd)
5x Corydoras albino
2x clownbotia (beide dood)
+/- 25 mix van groene rasboras,kooperzalmpjes, chinese dinios (~8 dood)
Aantal garnalen

Het filter heb ik schoon gemaakt door de sponzen uit te knijpen/spoelen onder de kraan, met koud water. Er lag een laag slib op de sponzen, die ben ik wel kwijt geraakt. Maar moest wel wat stroomde merkbaar minder water uit de uitlaat. De keramische bioringetjes (+/- 2/3 van het filter) heb ik met rust gelaten.

Ik weet dat het nitriet is, dat heb ik gemeten. Druppel test van tetra, die zei meer dan 5mg/l (donker rood ipv geel wat het moest zijn). Nitriet liep vorige week al iets op, donderdag was het ineens oranje, toen heb ik 25% waterververst.

Gister avond 50% water ververst en bactostart toegevoeg, vanmorgen vroeg was het testje nog steeds rood, toen weer 50% waterververst. Zonet weer rood (wel minder dan vanmorgen) weer 50% ververst. Goede nieuws, er zijn niet meer vissen gesneuveld. Maar piek houd niet op vooralsnog.
test jou kraanwater ook eens op nitriet en laat iets weten

1583175492370.png

Links van vanmorgen (maar staat al hele dag weet niet of kleur dan betrouwbaar is), midden zonet en rechts het kraanwater, met nitriet druppeltest van tetra

Wat ik me wel nog bedenk, ik ben vorige week weer is gestart met diepvriesvoer sinds lange tijd, hebben twee keer gehad (dinsdag en donderdag). Nu niet gevoerd vanwege de nitrietpiek.

Of het is toch het mos op het kiemhout, ik vertrouwde het niet (had t van marktplaats), heb het verwijderd.

Visbestand voor je aquarium is niet ideaal, maar het lijkt me niet dat dat de reden is voor de nitrietpiek.
Zou elke dag meer dan 50% verversen, bij donkerrode test wel 90% en dan maar wachten tot het hersteld

Albert, wat is niet ideaal aan het visbestand?

Maar waarom je in eens zo'n torenhoog nitriet hebt dan...

Welk merk filter heb je? ik denk haast JBL aan je omschrijving te zien.
Als je daar alle sponzen ineens hebt schoongemaakt, kan dat nog wel is die flinke klap geven.
maar dan 5mg/l is wel extreem...

diepvriesvoer... kan het me niet voorstellen.
voer het hier elke dag maar geeft geen problemen.

Diepvries voer geef ik ook elke dag , kan me dat ook niet voorstellen dat dat een oorzaak is. Zelf heb ik ook een jbl filter met het originele filtermateriaal m.u.v. 1 spons die is vervangen door turf.
Het filter heb ik vorige week ook schoongemaakt maar heb geen nitriet piek, dus dat hoeft niet de reden te zijn.
Vervelend die piek, veel waterwissel doen, anders weet ik het ook niet.

Wat visbestand betreft,
Ik dacht dat maanvissen wel op hun rust zijn gesteld, koperzalmen ,vuurstaartlabeo's en clownbotia's zijn nogal beweeglijk voor hen.
Gaat dat goed 4 stuks vuurstaartlabeo's bij elkaar? Meestal worden die alleen gehouden.

Filter is de x-pro 1500 of 2000, dacht de 2e van superfish extern. Originele binnenfilter is eruit gehaald. Maar als het geheel dood de dode vissen wordt verklaard, dan is het toch gek dat het voor het weekend al opliep? Donderdag was de test ook al wat oranje, waar t normaal geel is

Die vuurstart labeo's gaan op zich wel met zn 4 en, wel is duidelijk dat ze elk een apart stuk van de bodem hebben geclaimd. Maar denk toch dat beter is misschien 2 weg te doen of 3.

Filterinhoud is watten, sponslaag, nog watten laag, keramische pijpjes en onderin losse zakjes wat algen groei voorkomt

Ik zie aan de resterende vissen niets raars, wat betreft stip of rafelige vinnen oid

Maar waarom je in eens zo'n torenhoog nitriet hebt dan...

Welk merk filter heb je? ik denk haast JBL aan je omschrijving te zien.
Als je daar alle sponzen ineens hebt schoongemaakt, kan dat nog wel is die flinke klap geven.
maar dan 5mg/l is wel extreem...

diepvriesvoer... kan het me niet voorstellen.
voer het hier elke dag maar geeft geen problemen.
Ja maar jij hebt inmiddels voldoende biofilm om dat op te pikken.
Als je eerst alles schoon poetst en dan nog eens de voorwaarden (diepvries toevoegen ineens) wijzigt, kan je zomaar een nitriet probleem krijgen.

kraan is ok, dus gewoon waterverversen 70 procent, 90 vind ik persoonlijk wa veel
en toxivec inkappen dat is van sera
effe 24 uur laten draaien, terug meten en weer 50 procent verversen en afwachten
en niks meer voederen tot het ok staat

kraan is ok, dus gewoon waterverversen 70 procent, 90 vind ik persoonlijk wa veel
en toxivec inkappen dat is van sera
effe 24 uur laten draaien, terug meten en weer 50 procent verversen en afwachten
en niks meer voederen tot het ok staat

Ben ik het niet mee eens hoor.
Wanneer nitriet echt > 5 mg/l is is dat werkelijk extreem.

Stel je ververst 70 % dan zakt nitriet naar 1.5
Stel je ververst 90 % dan zakt nitriet naar 0,5

Beide waarden zijn nog veel te hoog.
Ik zelf zou gewoon 100% verversen, misschien lastig want dan komt je vis droog maar dan zorg je ervoor dat er vers water bijloopt terwijl je de bak leeg trekt.
Zo spoel je de onderste paar cm van je bak een tijdje door.

Kan makkelijk, bewijs staat in mijn foto album, bacteriën zitten toch in je filter medium.

Vuurstaartlabeo's kun je het beste solitair houden in een gezelschapsbak, ze verdragen namelijk geen soortgenoten. Nu gaat het nog, maar ze zullen elkaar gaan opjagen tot er 1 overblijft. Als je water staks weer in orde is, denk ik dat je de maanvissen het beste weer tot 5 kunt aanvullen en de corydoras tot 10. En dan een mooie school kleinere visjes, maar niet te druk. Kan het soms zijn dat de samenstelling van je visbestand tot stess heeft geleid bij alle soorten, en dat de corydoras hun gif zijn gaan afscheiden? Ik weet dat je hierom ook geen cory's met andere soorten samen in een zak moet vervoeren, hun gif kan andere vissen doden. Botia's, koperzalmpjes en labeo's kunnen voor veel stress zorgen...

Diepvriesvoer lijkt me dan ook niet de oorzaak want ik heb een bak van 1.20 en voer de Manen 5 blokjes per dag maar meet echt geen no2.

Nee, jouw manen eten dat meteen op. Wat wel ammoniak/ammonium/nitriet oplevert, is rottend organisch materiaal zoals dode vissen (maar ook onopgegeten voer en rottende plantendelen). De vraag is dan ook: wat is de doodsoorzaak van die vissen, en dan kom ik op ziekte of dood door vergiftiging. Als ze niet ziek waren en ik me dan afvraag welk gif, dan denk ik aan gestresste cory's die gif afscheiden.

Uiteindelijk Zondag avond 50%, maandag morgen 50%, maandag avond 50% ververst. Vanmorgen was testje geel/oranje, zonet toch weer diep oranje,. Er lijkt dus toch iets nitriet te produceren?
Wederom 50% ververst.

Pomp lijkt goed te lopen.

Zou je dat echt merken op 400L als die corys hun gif uitscheiden? Er zijn geen strubbelingen tussen de corys en de labeos oid.

De labeos gaan redelijk hun eigen gang, maar ze zijn relatief klein (3 maanden terug oid gekocht). Niet duidelijk vechten onderling. Kan dit doordat ze allemaal tegelijk zijn geïntroduceerd? Ze lijken wel eenig territorium gedrag tegenover elkaar te vertonen, zo zijn bepaalde stukken hout van een bepaalde labeo, en als de ander komt wordt ie weggejaagd.
Vond toch t advies van de man van de dierenwinkel beetje gek, die heeft me er 4 verkocht omdat t school dieren waren, Hij verkocht ze ook als 2 voor X euro. IPV per stuk

Maar ga er dan 3 wegdoen, is beter als ze opgroeien, Wil er eigenlijk een houden omdat ik het mooie beesten vind

Als die nitriet blijft stijgen, zou ik eens gaan kijken of je niet ergens toch iets hebt wat in je bak ligt te rotten.

dode vis, rottend hout, rot in de bodem ect.

Een ding vraag ik me af, mijn filter inlaat is een pvc buisje, zo eentje waar normaal elektriciteitskabels in zitten. Zou dit iets op het water kunnen doen?

Als die nitriet blijft stijgen, zou ik eens gaan kijken of je niet ergens toch iets hebt wat in je bak ligt te rotten.

dode vis, rottend hout, rot in de bodem ect.
Bodem heb ik helemaal afgeheveld afgelopen dagen.

Stukken kiemhout gaan die zomaar rotten?

Kan altijd een keer voorkomen.

Is het wijs die stukken eruit te halen? Dan verwijder ik ook wel weer een hoop oppervlakte waar bacteriën aan kunnen kleven?

Je kan even voelen, zitten en zachte delen aan? dan is de kans aanwezig.

Lijkt allemaal vrij hard. In t holle stuk, zat wel hoop prut,

Zou steenwol kunnen rotten, wat rond nieuwe plantjes zit. Ik weet dat bij een deel van de planten het er nog om zit, omdat ik het niet volledig verwijderd kreeg

Een ding vraag ik me af, mijn filter inlaat is een pvc buisje, zo eentje waar normaal elektriciteitskabels in zitten. Zou dit iets op het water kunnen doen?
Die zijn compleet ongeschikt om onder water te gebruiken, laten allerlei stofjes los onder water

PVC buizen zijn normaal gezien zeker geschikt voor in aquaria, afvoer en druk pvc dan.
of PVC buizen die voor elektra worden gebruikt anders zijn durf ik je niet te zeggen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan