Wat is er nieuw

Onze Juwel, 80cm aan sfeer (Renata75)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Renata75
  • Startdatum Startdatum
R

Renata75

Guest
Afgelopen weekend was het dan eindelijk zover. Na weken van denken, zijn we overstag gegaan. Mijn man werd 50 jaar en dat leek ons een mooie gelegenheid.
We hebben een Juwel Primo 110 aangeschaft. Bij het tuincentrum een paar mooie breekkeien, een aantal plantjes en een stuk hout gehaald en aangezien ik er heel graag corydoras in wil, hebben we gekozen voor een zandbodem. Afgelopen maandag zijn we begonnen met inrichten en hebben hem daarna gevuld. We zijn er nu al helemaal happy mee ondanks dat er nog niets in rond zwemt.
IMG_20190916_175238.jpg

(de kei op het hout was ter verzwaring en is inmiddels verwijderd)

We zijn nog op zoek naar een paar drijfplanten, maar zijn er nog niet helemaal uit welke we er in willen hebben.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wauw mooi ingericht voor een eerste bak! Tip: misschien iets meer zand erin 4cm voor en 8cm achter. En volgens mij heeft u grote Anubias achterin die hoeven niet in het zand maar kun je vastbinden op stenen of takken of ergens tussen proppen. Die mogen met de wortelstok (rizoom) boven de grond. Succes en veel plezier!

Leuk ingericht ja, maar meer zand hoeft er niet in, hoogstens wat naar achter harken maar zo is het ook wel goed eigenlijk.

Wauw mooi ingericht voor een eerste bak! Tip: misschien iets meer zand erin 4cm voor en 8cm achter.
Dat is geen nuttige tip, zand levelt in notime en al helemaal met corydorasjes en dan word d ebodem overal dus 6 cm en heb je meer kans op bodemrot.

==========
ot: ziet er al leuk uit, nu het geduld opbrengen hem op je gemak in te draaien

Dat is geen nuttige tip, zand levelt in notime en al helemaal met corydorasjes en dan word d ebodem overal dus 6 cm en heb je meer kans op bodemrot.

==========
Als iedereen zegt het is zwart dan beweer jij dat het wit is. Aan je reacties te lezen. 6 cm bodem is geen probleem.

😀

Maar mijn ervaring is overigens wel dat het goed gaat met die dikte.
Ja mijn ervaring is dta het niet goed gaat met die dikte, en tevens is mijn ervaring dat corydorasjes je bodem levelen dus achterin hoger maken dan voorin is vrij zinloos, maar ja blijkbaar weet knullemans meer over mij dan ikzelf

Iedereen bedankt voor de complimenten!

Wauw mooi ingericht voor een eerste bak! Tip: misschien iets meer zand erin 4cm voor en 8cm achter. En volgens mij heeft u grote Anubias achterin die hoeven niet in het zand maar kun je vastbinden op stenen of takken of ergens tussen proppen. Die mogen met de wortelstok (rizoom) boven de grond. Succes en veel plezier!
Thanks!

Ik weet niet zo goed welke plant je bedoeld met Anubias. Ik denk dat je doelt op de Echinodorus Argentinensis (volgens het kaartje). Voor zover ik begreep moet die gewoon met zijn wortels in de bodem, maar ik ben natuurlijk een beginner en kan het verkeerd hebben...

Wat betreft het zand. We hebben 3-7 cm aangehouden. Waarschijnlijk lijkt het lager, maar die zwarte rand is al 3 cm hoog. In verband met het risico op bodemrot houden we de 3 cm aan. Mochten we hoger toch mooier vinden, dan kunnen we altijd nog ophogen.

Wat dacht je van Hygroyza aristata als drijfplant.

Dat is de drijfbamboe toch? Dat is inderdaad een heel leuk plantje. We gaan op zoek naar een winkel waar we hem kunnen krijgen. Thanks voor de tip!

Dat is inderdaad moeilijker dan gedacht 😀

de Echinodorus Argentinensis (volgens het kaartje). Voor zover ik begreep moet die gewoon met zijn wortels in de bodem,
Yep, en die lust ook wel wat voeding bij de wortels.
Wat betreft het zand. We hebben 3-7 cm aangehouden. Waarschijnlijk lijkt het lager, maar die zwarte rand is al 3 cm hoog. In verband met het risico op bodemrot houden we de 3 cm aan. Mochten we hoger toch mooier vinden, dan kunnen we altijd nog ophogen.
Niets meer aan doen, perfect zo, het grind op gelijke hoogte met die zwarte rand vind ik persoonlijk ook het mooist.

Iedereen bedankt voor de complimenten!

Thanks!

Ik weet niet zo goed welke plant je bedoeld met Anubias. Ik denk dat je doelt op de Echinodorus Argentinensis (volgens het kaartje). Voor zover ik begreep moet die gewoon met zijn wortels in de bodem, maar ik ben natuurlijk een beginner en kan het verkeerd hebben...

Ja, wat dat plantje betreft heeft u gelijk, niet goed gezien op de foto. Bodem betreft prima, ik kon nergens uit opmaken dat u corydora's ging houden.

We zijn inmiddels zo'n 3 weken verder. Vandaag hebben we voor het eerst de water waardes gemeten
pH; 7,5
KH: 8DH
GH: 9DH
Ammonia: 0
Nitriet: 0
Nitraat: 10
Fosfaat: 0

We hebben het advies van DIrk Bazuin opgevolgd en 2 stuks Hygroyza aristata besteld. Ook hebben we nog wat korrels voeding besteld om in de bodem te doen. .

Zo langzamerhand zijn we ons aan het verdiepen in de vissen die we er in willen hebben. We zijn tot het volgende lijstje gekomen en hebben in dit topic al om advies gevraagd
Paracheirondon Axelrodi / Kardinaaltetra
DANIO MARGINATUS RASBORA GALAXY
Corydoras Eques / Pantsermeerval
Acanthophthalmus Myersi / Reuze Kuhli
colisa lalia neon / dwerggourami

IMG_20191006_140955.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan