Ook aan de Co2?


Ik zou de diffuser recht tegenover je uitlaat plaatsen
zodat de bellen naar beneden worden geforceerd ipv ze recht omhoog gaan
Cornelis geeft aan wat ik hierboven ook bedoelde. Ik zie nu dat ik in mijn vorige post een fout maakte: Er moet staan, " Ik zou de diffuser onder de UITstroom van het filter zetten." De rest van de tekst maakte dit trouwens wel duidelijk.
 
Eerder deze week mijn set besteld. Daar ik eind 2019 via een mooie regeling van mijn werk kon stoppen met werken, kreeg ik een leuk bedrag aan Bol.com cadeaubonnen. Dat was natuurlijk een leuke bijkomstigheid en die heb ik maar omgezet in een Dennerle Co2 systeem 300 Quantum special edition. Deze heeft een magneet ventiel en een hervulbare fles. Ook een diffuser er bij gekocht zoals aanbevolen door Akwarium (thanks).
Ik heb mijn set binnen en het was even rustig rommelen om alles netjes in het kastje te zetten en aan te sluiten. Ik had wel iets meer slang kunnen gebruiken... Maar hij loopt en ik heb hem nu ingesteld op ca. 20 bellen per minuut, zoals in de beschrijving staat aangegeven. Die diffuser geeft inderdaad mooie fijne belletjes.

Ik heb bijgaand een totaalplaatje gevoegd, zoals het er nu in zit. Geef maar commentaar. Ik kan er alleen maar van leren.
 

Bijlagen

  • IMG-20200117-WA0002.jpg
    IMG-20200117-WA0002.jpg
    123.3 KB · Weergaven: 81
  • 20200117_155912.jpg
    20200117_155912.jpg
    34.3 KB · Weergaven: 92
Foto kan bedriegen, maar mijn lijkt het dat daar héél veel CO2 uit komt.
Hou dat maar een tijdje goed in de gaten.
 
Foto kan bedriegen, maar mijn lijkt het dat daar héél veel CO2 uit komt.
Hou dat maar een tijdje goed in de gaten.

Het zijn hele fijne belletjes Tommie1. Hij staat op ca. 22 bellen per minuut.
Mijn indicator is nog steeds blauw maar ik weet niet na hoeveel tijd die gaat verkleuren. Hij werkt pas ongeveer 3 uur.
 
De dropchecker reageert sowieso traag, dus misschien zie je morgen al iets verkleuren.
En beter een beetje te traag dan dat je vissen allemaal naar lucht happen.
 
De dropchecker is nog steeds blauw., maar misschien ben ik te ongeduldig. Zou het een optie zijn om de diffuser op het filter onder de uitstroom te bevestigen? Dan worden de belletjes gelijk door het water gestuurd. Misschien helpt dat.
Of kan ik het beter laten zitten waar hij nu zit?

Ik wil niet gelijk de CO2 hoog gaan opschroeven en de vissen in ademnood laten komen. Ik heb Tommie1's thread gelezen en zag dat hij daar ook last van heeft gehad.
 
Goed idee. Hoe langer de belletjes door het water gaan hoe minder verlies.

ook belangrijk is dat je niet te veel beweging van water hebt aan de oppervlakte, dan gaat je co2 er te snel uit.

geduld, komt goed!
 
Na een uur of 4 zou de dropchecker moeten zijn verkleurd maar je hebt een flinke bak dus net 22 bellen is niet zoveel. Ik zou hem inderdaad onder de uitstroom doen zodat het op die manier goed door de bak gaat.
Ik had zelf altijd op 125 liter zo n 70 bellen nodig en op 190 liter rond de 125 maar goed veel hangt af van je kraanwater en van wat je wil bereiken.
 
De dropchecker is nog steeds blauw., maar misschien ben ik te ongeduldig. Zou het een optie zijn om de diffuser op het filter onder de uitstroom te bevestigen? Dan worden de belletjes gelijk door het water gestuurd. Misschien helpt dat.
Of kan ik het beter laten zitten waar hij nu zit?

Ik wil niet gelijk de CO2 hoog gaan opschroeven en de vissen in ademnood laten komen. Ik heb Tommie1's thread gelezen en zag dat hij daar ook last van heeft gehad.

Een advies wat ik al vaker gaf. Een diffuser onder de uitstroom van het filter zetten is altijd een goed idee. Je wilt altijd een zo lang mogelijke contacttijd water/CO2.
 
Het zijn hele fijne belletjes Tommie1.

Dit zijn zeer goede diffusers die inderdaad zeer fijne nevel produceren. :thumbs:

Zoals gezegd kan je hem beter in de stroming hangen.
Persoonlijk zou ik hem ook iets dieper (dichter tegen de bodem) bevestigen om de contacttijd nog te verlengen.

Ik heb geen ervaring met dit model dropchecker dus durf niet zeggen hoe lang het duurt voor je verkleuring ziet.
Welke vloeistof gebruik je? 20ppm of 30ppm?
Aangezien je start in een bak met vissen moet je eigenlijk zeer laag starten en ruim de tijd nemen om de toevoeging voorzichtig op te bouwen.
In deze fase goed sowieso extra aandachtig het gedrag van je vissen observeren tot je een beter zicht hebt op de werking (reactiesnelheid en inschatting kleurverschil) van je dropchecker en op het co2 verloop in deze specifieke bak.
 
Ik blijf toch nog een beetje tobben...
Ik zou inderdaad te tips willen opvolgen om de diffuser netjes in de uitstroom van het filter te zetten. Dat betekent, dat ik dan deze ofwel een de kunststof behuizing van het filter moet bevestigen of aan de achterwand.
In beide gevallen, kan dat niet met de zuignap, want die laat onmiddellijk weer los. Nu zou ik misschien de diffuser met een klemmetje en een schroefje aan de achterwand kunnen bevestigen, maar dat gaat vast oxideren en dat lijkt me nu ook weer niet bevorderlijk voor het water.
Wat voor tips hebben jullie nog hiervoor?

Nog even wat antwoorden op eerdere opmerkingen:
@ Willem666: Ik gebruik de standaard testvloeistof van Dennerle, die ik bij de tester heb gekregen.
@ Jessicapilon: Ik zit nu op zo'n 45 bpm. Wil het vandaag verder opschroeven richtig de 55 of zo.
@ Tommie1: Ik heb jou ervaring met Co2 dosering gelezen, en heb er van geleerd. Ik ga heel voorzichtig de dosering verhogen.
@ Benvo: Ik neem je advies wel ter harte, maar moet uitvogelen, hoe ik dat het beste kan doen.

Ik hoor graag!
 
Kan de diffuser niet tegen de achterwand naast het filter en dan de uitstroom wat naar de belletjes richten?
 
Kan de diffuser niet tegen de achterwand naast het filter en dan de uitstroom wat naar de belletjes richten?
Ja, dat zou kunnen, maar ik zoek een manier omdat op een goede wijze te doen. Zie het eerste deel van mijn vorige post.
 
Ja, dat zou kunnen, maar ik zoek een manier omdat op een goede wijze te doen. Zie het eerste deel van mijn vorige post.

Dat kan veel eenvoudiger dan je waarschijnlijk dacht. De diffuser zelf zette ik nooit vast. Wel de CO2 slang! En dat kan je doen met onderstaande kabelclips. Kies voor de 3 mm. versie! Zo'n spijkertje druk vast in je achterwand. Wanneer je de CO2 slang op een aantal plekken vastzet aan de achterwand kan je hem ook zo laag mogelijk zetten. Waarmee de water/co2 contacttijd ook weer wat verlengt wordt.
Kabelclip_3mm_-_100st_Zwart_1.jpg
 
  • Geweldig
Waarderingen: Pla
Dat kan veel eenvoudiger dan je waarschijnlijk dacht. De diffuser zelf zette ik nooit vast. Wel de CO2 slang! En dat kan je doen met onderstaande kabelclips. Kies voor de 3 mm. versie! Zo'n spijkertje druk vast in je achterwand. Wanneer je de CO2 slang op een aantal plekken vastzet aan de achterwand kan je hem ook zo laag mogelijk zetten. Waarmee de water/co2 contacttijd ook weer wat verlengt wordt.
Bekijk bijlage 287826

Briljant! Helemaal niet aan gedacht! Dank je wel...
 
Ik heb Benvo's tips gelijk maar in de praktijk gebracht. Je ziet nu dat de kleine belletjes naar het midden van het aquarium worden gestuurd. Ik zit nu op 50 bellen per minuut en laat het nu een tijdje zo staan om te zien wat voor een effect het heeft p[ de lange termijn tester.
Ook nog een tweetal plantjes toegevoegd. Nu maar zien hoe het zich gaat ontwikkelen.

Alle meedenkers nogmaals bedankt voor de input en de tips! :):thumbs:
 
De dropchecker heeft enkele uren nodig om te kleuren dus tegen de avond zou je al de kleur goed moeten kunnen zien.
 
alle co2 die aan het wateroppervlak raakt is verloren.
dus zo diep mogelijk zetten onder uitstroom zodat de co2 belletje zolang mogelijke contacttijd hebben met het water.
 
Met de nieuwe opstelling loopt het prima. De test vloeistof is nu donker groen en de vissen happen niet naar lucht. Dus ik neem aan, dat het nu goed zal gaan.
Ik zit nu op +/- 50 bpm.

Nog een kleine (domme?) vraag. Ik neem aan dat jullie de Co2 toevoer even stoppen tijdens een water wissel, of laten jullie het gewoon door lopen? Of gaan jullie daar anders mee om.
 
Kan hoor, maar als het water uit de spray-bar op het oppervlak terecht komt is het CO2 gas voor een deel weg.
 
Ik ben geen ervaringsdeskundige!
Ben mij nog aan het inlezen.
Maar als ik enigszins kan helpen?

Aantal bellen Co² per minuut:
(Aantal Liter water x Carbonaat Hardheid) / 50 = Aantal bellen per minuut
of anders geschreven
(l x dh)/50=BPM
 
Ik ben geen ervaringsdeskundige!
Ben mij nog aan het inlezen.
Maar als ik enigszins kan helpen?

Aantal bellen Co² per minuut:
(Aantal Liter water x Carbonaat Hardheid) / 50 = Aantal bellen per minuut
of anders geschreven
(l x dh)/50=BPM

Dat zijn vaak richtlijnen om voorzichtig te beginnen. In mijn geval zou dat zijn 300x6=1800:50. Ik zit op 120 dus flink hoger.
 
Het hangt er ook vanaf op welke ph waarde je hetr wil krijgen want bij een ph van 7 heb je minder nodig dan bij een ph van bv 6.6. Dus ja het is zo nooit maar te zeggen wat het gewenste aantal bellen is.
 
Ik ben geen ervaringsdeskundige!
Ben mij nog aan het inlezen.
Maar als ik enigszins kan helpen?

Aantal bellen Co² per minuut:
(Aantal Liter water x Carbonaat Hardheid) / 50 = Aantal bellen per minuut
of anders geschreven
(l x dh)/50=BPM

Ik hou wel van vuistregels, maar met CO2 zijn er nog te veel andere factoren die mee spelen.

Veel beweging aan het oppervlak is veel verlies, en dus heb je meer nodig.
Als je veel planten hebt en veel licht, dan is het verbruik veel hoger, en dus meer CO2 nodig.
Anderzijds, als je veel rottend materiaal hebt, en veel vissen die ademen, dan krijg je weer een pak CO2 vanzelf in je bak.

Ik vind dat de enige goed manier is om een dropchecker of ph sensor te gebruiken, en daar op af te gaan. Als de kleur fout evolueert moet je bijsturen...
 
Wat is de reden ben om de co2 stop te zetten? Of doe je dat omdat je nu met een reactor werkt?
 
Voor dat ik de Co2 set had, zette ik altijd de verwarming en de filter stop. Blijkbaar kan ik dat dus zo blijven doen. Dit weekend moet ik weer wat gaan verversen namelijk. Meestal wissel ik ongeveer 25-30%.
Ik zal hem dan nu maar aan laten. Kan ik altijd nog eens aanpassen...
 
De verwarming zet ik ook uit want anders komt die half boven het water uit en bij het aanslaan kun je dan wachten op de problemen.
 
Wat is de reden ben om de co2 stop te zetten? Of doe je dat omdat je nu met een reactor werkt?

Wanneer je water level zakt klettert het water uit mijn spraybar, die normaal dus vlak onder wateroppervlak zit. Dat dient op dat moment geen enkele functie. Bovendien is het lastig werken, bij al mijn waterversingen maak ik ook schoon waar nodig.
 
Ja dat is zo en hier klettert het ook gedurende dat uur Ben maar ja ik laat het doorgaan zodat ik niet het risico loop om de filter weer aan te zetten.
 

Terug
Bovenaan