Ook ik heb een Rio Juwel 180...


TLS

Well-known member
Lid geworden
13 augustus 2022
Berichten
477
Rio Juwel 180, 4 weken ingedraaid, NO2 0, PH 8,0, KH 7, GH 12,

Ik wil alleszins een schooltje corydoras panda en een koppel cobalt blue dwerggoerami,

Welke scholenvis voor de middenlaag zou erbij passen ?

Welke andere vissen eventueel nog ?

Dank je !
 
Wat voor temp hou je je bak? Schooltje panda's moet zeker wel lukken nu. Weekje later de cobalts.

Wat voor scholenvis vind je zelf leuk en of andere vissen? De keuze is reuze.

Gr. Ed
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Inderdaad de keuze is reuze. Je zou bijvoorbeeld ook nog een algeneter erbij kunnen doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Dank je voor de reacties.

De temperatuur is 24 graden.
Ik bekeek de waterwaarden voor scholenvissen en dikwijls is het water te hard denk ik.

Ik hou van vuurneons, kardinalen maar ook diamantzalm of pseudomogil furcatus bijvoorbeeld.

Welke algeneter blijft klein ?

Dank je voor de tips.
 
Een Ancistrus kan prima bij jouw formaat aquarium. Maar er zijn ook een hoop mooie andere L-nummers op de markt die klein blijven en wat spectaculairder gekleurd zijn.

De pseudomugil furcatus is inderdaad een mooi visje, volgens mij kunnen ze best tegen die Ph van 8, maar ik vind verschillende adviezen op verschillende sites, ook voor de overige waterwaardes.

Kardinaaltetras houden volgens mij van een iets lagere Ph en zachter water. Levendbarende vissen houden ook wel van jouw waterwaardes maar dat moet je maar net iets vinden natuurlijk.

Er schiet me nog eentje te binnen, zwarte tetras/rouwtetras vinden jouw waterwaardes ook wel prima volgens mij.
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Een Ancistrus kan prima bij jouw formaat aquarium. Maar er zijn ook een hoop mooie andere L-nummers op de markt die klein blijven en wat spectaculairder gekleurd zijn.
Dat klopt maar die moeten een stuk warmer gehouden worden (minimum is 27 graden)
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Dat klopt maar die moeten een stuk warmer gehouden worden (minimum is 27 graden)
Is dat zo? Zo leer je elke dag weer wat nieuws. Ik heb die van mij 10+ jaar zo rond de 25 graden gehouden, en wilde eigenlijk binnenkort weer eens een nieuwe halen. Maar eens even wat meer informatie opzoeken voordat ik dat doe.
 
Is dat zo? Zo leer je elke dag weer wat nieuws. Ik heb die van mij 10+ jaar zo rond de 25 graden gehouden, en wilde eigenlijk binnenkort weer eens een nieuwe halen. Maar eens even wat meer informatie opzoeken voordat ik dat doe.
www.planetcatfish.com is de meest betrouwbare website als het gaat om L-nummers
 
Opnieuw bedankt voor alle reacties.
On topic: als tip voor scholenvis met mijn waterwaarden voorlopig:
- zwarte tetra.
 
Zou een schooltje Sherry Barbelen passen of een ander voorstel ?

Kan je de Pseudomogil Furcatus ook in een school houden?

Dank je wel.
 
Ik zou zelf gaan voor niet te veel verschillendr soorten, dat kan rommelig gaan ogen.

Voor in de middenlaag;
Rasbora espei (of de iets minder gekleurde variant de rasbora hengeli). Vooral enorm gaaf in gedrag.
Rasbora kubotai
Rasbora galaxy, maar die zijn niet al te goedkoop en niet in elke inrichting even aanwezig

Of ga de LFS (local fish store) eens in, kijk wat er zwemt en wat je aanspreekt. Noteer de naam/maak er een foto van en doe hier een voorstel of zoek naar informatie. Een vis kan nog zo mooi zijn, maar het gedrag is ook belangrijk. Ook zitten er vaak jonge vissen die soms echt heel groot kunnen worden. Helaas zijn er genoeg zaken die je vis verkopen, zonder dat het echt een goeie optie is voor je bak.

Love voor de panda's, let er wel op dat je bodem niet te scherp is. Of start een fotoalbum, leuk om terug te lezen en feedback te krijgen
 
Ik zou zelf gaan voor niet te veel verschillendr soorten, dat kan rommelig gaan ogen.

Voor in de middenlaag;
Rasbora espei (of de iets minder gekleurde variant de rasbora hengeli). Vooral enorm gaaf in gedrag.
Rasbora kubotai
Rasbora galaxy, maar die zijn niet al te goedkoop en niet in elke inrichting even aanwezig

Of ga de LFS (local fish store) eens in, kijk wat er zwemt en wat je aanspreekt. Noteer de naam/maak er een foto van en doe hier een voorstel of zoek naar informatie. Een vis kan nog zo mooi zijn, maar het gedrag is ook belangrijk. Ook zitten er vaak jonge vissen die soms echt heel groot kunnen worden. Helaas zijn er genoeg zaken die je vis verkopen, zonder dat het echt een goeie optie is voor je bak.

Love voor de panda's, let er wel op dat je bodem niet te scherp is. Of start een fotoalbum, leuk om terug te lezen en feedback te krijgen

De Kobalt Blue Dwerggoerami koppel staat al vast.
Het schooltje Corydoras (Panda) ook. Daar ga ik morgen om. De bak draait een maand en de waterwaarden zijn goed.
Voor het schooltje zal ik waarschijnlijk voor de Rasbora Espei gaan. Ik denk dat dat het beste is aangezien het water redelijk hard is.
Heb de Rasbora Kubotait opgezocht want ik kende het visje niet. Weet niet op ik die in mijn LFS al gezien heb. Zal morgen eens checken.
Als de Corydoras het goed stellen in de bak zal ik dan de week erna ofwel de Dwerggoerami's ofwel het schooltje toevoegen.
Hopelijk loopt de opstart verder goed. Heb een beetje bruinalg nu maar ca va.
Dank je voor alle hulp hier !
 
Rasbora Espei (Kegelvlekbarbeel) komt uit Blackwater, wat zacht en zuur is. Ik weet niet of deze wel goed bestand zijn tegen hard, base water zoals dat van je bak. Doe er wat onderzoek naar eer je tot aanschaf over gaat!
 
Rasbora Espei (Kegelvlekbarbeel) komt uit Blackwater, wat zacht en zuur is. Ik weet niet of deze wel goed bestand zijn tegen hard, base water zoals dat van je bak. Doe er wat onderzoek naar eer je tot aanschaf over gaat!

Dank je voor je reactie. Net daarom zou ik voor deze soort kiezen: pH tot 8 en GH tot 12 staat er online… andere scholenvissen vragen lagere waarden. Ik vraag het morgen eens in de LFS. Alhoewel, nu ik hier al veel heb gelezen durf ik hen niet blindelings te vertrouwen… Heb je anders een ander voorstel voor een scholenvis voor de middenlaag? Dank je alvast !
 
Ik kom voor de soort GH onder 2, ph 5.3 - 7 tegen... ik zal eens rondneuzen voor hard basewater scholenvissen, maar volgens mij is de selectie heel gering.
 
Ik kom voor de soort GH onder 2, ph 5.3 - 7 tegen... ik zal eens rondneuzen voor hard basewater scholenvissen, maar volgens mij is de selectie heel gering.

Ik vond dit op Aquainfo.nl, heb al mijn opzoekwerk en combinatiemogelijkheden via die site gegaan. Is die niet betrouwbaar ?
 
Men spreekt uit ervaring op die website, dus als zij dat zeggen is er een goede kans dat het zal kloppen. Maar dat zal dan betekenen dat de beestjes er tegen kunnen, want dat is zeker niet het soort water waar ze in thuis zijn, van nature.

Vaak zijn waterhardheid en zuurtegraad helemaal niet zo belangrijk. Als je ze maar rustig laat wennen komt het meestal wel goed, zolang de temperaturen maar goed zijn. Maar je kan altijd je best doen het natuurlijke leefwater zo goed mogelijk te benaderen, dan kunnen eventuele mankementen van de vissen in ieder geval niet daar aan liggen.

Wat ik kan vinden dat van nature het dichtst bij jouw waterwaarden komt is de diamanttetra. Is dat wat? (Ik heb niet gekeken naar de rest van je vissenbestand voor deze suggestie, dus lees je goed in)

De diamanttetra lijkt op zichzelf niet zo mooi, maar ze hebben deze naam met rede: ze schitteren namelijk prachtig in het licht.
 
Men spreekt uit ervaring op die website, dus als zij dat zeggen is er een goede kans dat het zal kloppen. Maar dat zal dan betekenen dat de beestjes er tegen kunnen, want dat is zeker niet het soort water waar ze in thuis zijn, van nature.
Vaak zijn waterhardheid en zuurtegraad helemaal niet zo belangrijk. Als je ze maar rustig laat wennen komt het meestal wel goed, zolang de temperaturen maar goed zijn. Maar je kan altijd je best doen het natuurlijke leefwater zo goed mogelijk te benaderen, dan kunnen eventuele mankementen van de vissen in ieder geval niet daar aan liggen.

Wat ik kan vinden dat van nature het dichtst bij jouw waterwaarden komt is de diamanttetra. Is dat wat? (Ik heb niet gekeken naar de rest van je vissenbestand voor deze suggestie, dus lees je goed in)

De diamanttetra lijkt op zichzelf niet zo mooi, maar ze hebben deze naam met rede: ze schitteren namelijk prachtig in het licht.

Bedankt. Dat is duidelijk. Ik heb natuurlijk graag mooie vissen maar ben voor van alles te vinden wil vooral dat ze het goed doen en dat het gedrag interessant is. Ik zou er een schooltje corydoras panda en een koppel dwerggoerami bij doen… ik zal de diamanttetra opzoeken.
 
De Kobalt Blue Dwerggoerami koppel staat al vast.
Houd er rekening mee dat de kans groot is dat je er maar kort van zult genieten. Ze staan erom bekend dat ze niet sterk zijn, en dat kan ik uit persoonlijke ervaring bevestigen. Wij hadden ergens begin dit jaar twee koppels aangeschaft en we hebben er nu twee over. Nog steeds weet ik niet wat het probleem was. Eerst waren ze lekker fit en vrolijk. Na een tijdje zag je scheurtjes in de staart en begonnen ze langzaam lusteloos te worden en te vermageren. Ze gingen zich verstoppen en uiteindelijk stierven ze. Het was niet de beruchte goerami ziekte. Dat ziet er anders uit.
Ook wij vonden het prachtige vissen en wilden ze heel graag hebben. Maar zelfs de LFS geeft toe dat ze niet lang mee gaan.
 
Houd er rekening mee dat de kans groot is dat je er maar kort van zult genieten. Ze staan erom bekend dat ze niet sterk zijn, en dat kan ik uit persoonlijke ervaring bevestigen. Wij hadden ergens begin dit jaar twee koppels aangeschaft en we hebben er nu twee over. Nog steeds weet ik niet wat het probleem was. Eerst waren ze lekker fit en vrolijk. Na een tijdje zag je scheurtjes in de staart en begonnen ze langzaam lusteloos te worden en te vermageren. Ze gingen zich verstoppen en uiteindelijk stierven ze. Het was niet de beruchte goerami ziekte. Dat ziet er anders uit.
Ook wij vonden het prachtige vissen en wilden ze heel graag hebben. Maar zelfs de LFS geeft toe dat ze niet lang mee gaan.

Dank je voor je reactie. Ik heb een ander bakje met levendbarenden, daar is het altijd feest :) wou eens iets anders en daarom nu een wat grotere bak bijgekocht. Heb me al suf gelezen over welke vissen en combinaties. Zal eens zien wat ze in de LFS zeggen. Heb voorlopig nooit de indruk gehad dat ze me dingen wouden aansmeren...
 
Oh, ik lees net dat @Daacuso een visbestandje aanbied met twee blauwe goeramis. Mogelijk is dat wat voor jou?
 
Gisteren naar de LFS geweest en mijn vissenbestand voorgesteld (verrassing hehe) ze zag er geen problemen in. Wel voorgesteld om meteen de 3 soorten te introduceren in de bak en dan de 2 scholen geleidelijk uit te breiden. Mijn 2 platy´s die de bak 5 weken hebben helpen indraaien kunnen weer naar de kleine bak en hier huizen nu: 2 dwerggoerami, 7 diamantzalmen en 7 Cory panda. De goerami en de diamantzalmen waren meteen in vorm. De cory´s heb ik gisteren niet meer gezien. Vandaag komen ze al beter piepen. Benieuwd naar het voeren straks. Water gecontroleerd:
NO2 0
PH 8
KH 7
GH 11
Cu 0
NO3 0,5
Fe 0,25
PO4 0,1
NH4NH3 0

ik denk voor de vissen oké maar wat zeggen die waarden voor mijn planten? Ik zie geen enorme groei. Ben wel zuinig geweest met licht. Nu opgebouwd tot 8u, er zit standaard 2x 17W Led in van de Juwel Rio180. En ik geef wekelijks vloeibare plantenvoeding.

Dank je !
 
Nu ben ik nie zo thuis in waarden, maar je nitraat moet volgens mij 10x zo hoog zijn. 0,5 is niks en voor zover ik weet hebben planten dit nodig om te groeien. Verhouding van 1:10 met fosfaat lees ik hier veel.

Leuke vissen, heb je ook foto's?
 
Nu ben ik nie zo thuis in waarden, maar je nitraat moet volgens mij 10x zo hoog zijn. 0,5 is niks en voor zover ik weet hebben planten dit nodig om te groeien. Verhouding van 1:10 met fosfaat lees ik hier veel.

Leuke vissen, heb je ook foto's?

Bedankt voor je reactie ! Aangezien het aquarium nog in opstart is, zou ik nog even afwachten voor ik echt dingen ga veranderen/doen? Ik doe de metingen binnen een weekje nog eens opnieuw. Denk niet dat het nu (al) aangewezen is om nitraat te gaan verhogen? Gaat misschien vanzelf door dat er nu wat meer vissen inzitten?
 
Bedankt voor je reactie ! Aangezien het aquarium nog in opstart is, zou ik nog even afwachten voor ik echt dingen ga veranderen/doen? Ik doe de metingen binnen een weekje nog eens opnieuw. Denk niet dat het nu (al) aangewezen is om nitraat te gaan verhogen? Gaat misschien vanzelf door dat er nu wat meer vissen inzitten?
Het fosfaat moet sowieso omhoog. Dat komt er niet zomaar in.
 
Kan met plantenvoeding, maar je kan het ook los doseren. Het is geen exacte wetenschap, dus even uitproberen.
 
Kan met plantenvoeding, maar je kan het ook los doseren. Het is geen exacte wetenschap, dus even uitproberen.

Ben eens gaan neuzen op aquariumbemesting.nl. Daar schrik ik wel even van. Ik gebruikte voor mijn kleine bak gewoon wekelijks de fles die de LFS me gaf. Er werd nooit over aparte onderdelen gesproken…?
 
Ben eens gaan neuzen op aquariumbemesting.nl. Daar schrik ik wel even van. Ik gebruikte voor mijn kleine bak gewoon wekelijks de fles die de LFS me gaf. Er werd nooit over aparte onderdelen gesproken…?

Tja, complete voeding verdienen ze meer op, en is makkelijker voor de piepeltjes. Losse voedingsstoffen is voor de ingewijde aquariaan
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Ik heb juist fosfaat min of meer vanzelf. Nitraat moet ik bij doseren. Fosfaat doe ik alleen na een waterwissel. Ik heb dus drie flessen.
Ijzer mix voor de micro.
Nitraat voor voor de normale macro
Nitraat/fosfaat voor na een waterwissel. Klinkt ingewikkeld, maar is goed te doen.
Kraanwater heeft bij mij verwaarloosbaar voeding, dus het verse water geef ik gewoon een vaste dosis. Voor de rest baseer ik het op de meting. Maar eigenlijk is het altijd ongeveer even veel .
 
Oh ja, ik zou wel bij doseren overwegen. Straks als je meer vissen hebt krijg je vanzelf meer nitraat en fosfaat. Maar nu heb je ook al planten.
Wel opletten dat de planten eerst goed geworteld zijn. Pas als ze lekker groeien hebben ze wezenlijk voeding nodig.
Maar dat merk je met de metingen. Je ziet vanzelf hoeveel er overblijft na een week.
 
Ondertussen zit ik hier met mijn eerste probleem. 1 van die goerami’s ademt snel en hangt aan het wateroppervlak. Hij kwam niet eten.

Heb pH gemeten is 8,0
Heb no2 gemeten is 0
Maar nh4/nh3 is nu 0,5 … zou dat daaraan kunnen liggen ?
Moet ik nog andere metingen doen ?
Heb een waterwisseling gedaan van 20% want ik had dat nog niet gedaan aangezien dit aquarium nog maar 5 weken draait.
Het filter laat ik met rust ?
Wat kan ik doen voor die vis ? Hopelijk blijft het bij die ene …
Dank je voor de hulp.
 
Ondertussen zit ik hier met mijn eerste probleem. 1 van die goerami’s ademt snel en hangt aan het wateroppervlak. Hij kwam niet eten.

Heb pH gemeten is 8,0
Heb no2 gemeten is 0
Maar nh4/nh3 is nu 0,5 … zou dat daaraan kunnen liggen ?
Moet ik nog andere metingen doen ?
Heb een waterwisseling gedaan van 20% want ik had dat nog niet gedaan aangezien dit aquarium nog maar 5 weken draait.
Het filter laat ik met rust ?
Wat kan ik doen voor die vis ? Hopelijk blijft het bij die ene …
Dank je voor de hulp.
Ja dat kan aan de Nh3/4 liggen. Zaak dat je een flinke waterwissel doet, 50% of meer. En dan morgen weer meten en zonodig weer waterwissel.

Is je bak erg warm? Zorg nu voor voldoende oppervlakte beweging om gas uitwisseling te optimaliseren om het zuurstofgehalte zo hoog mogelijk te krijgen. Warm water kan minder zuurstof bevatten dan koeler water. Dat kan ook een reden zijn om snel ademend aan het wateroppervlak te hangen.

Hoe gedragen de andere vissen zich? Ademen die rustig? Waterwissel is voor nu sowieso een goede. Vanavond nog.
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS

Terug
Bovenaan