Ook nieuw hier; Peter


P

peterpan_1966

Guest
Hallo aquaristen,

Ik heet Peter en ben 52 winters jong. In 1994 ben ik begonnen met een Juwel Delta en deze heb ik tot 2002 gehad. Ik ben begonnen met neon tetra's, bijlzalmpjes etc. Daarna overgegaan naar Cichlides, ben helemaal verliefd geworden op die mooie rakkers. Wij zijn in 2002 verhuisd en helaas had ik geen plek meer voor de Delta.

Zoals gezegd na de verhuizing geen aquarium meer maar wel een vijver. Gelijk maar met de koi-karpers begonnen en dat is op zich goed gegaan. Alleen zijn het zulke vervuilers dat het filter steeds groter en groter werd en dat was op een gegeven moment wel genoeg. Voor de koi's een goed onderkomen gevonden en overgestapt naar een goudvisvijver. Ik moet zeggen dat het ook niet verkeerd was en beter te onderhouden.

Sinds 2015 weer verhuisd en geen mogelijkheid voor een vijver. Maar vissen blijven trekken en besloten om een relatief klein aquarium te kopen zodat dit mooi uitkomt in de woonkamer.

Het is een witte Eheim Vivaline 150 geworden. Ik wil er wat dwergcichlides in houden en ben van plan om hem "donker" in te richten. Dit is niet meer dan zwart klein korrelig grind, antraciete achterwand en kienhout. Uiteraard wat planten en dat is het. De Vivaline moet wel nog binnen komen, verwacht ergens aankomend weekend.

Voor de rest ben ik internet aan het afstruinen voor o.a. het dimmen/nabootsen van zonsopgang/-ondergang.


Dat was het voor nu even.

Gr,
Peter
 
Welkom Peter.
 
Welkom, dacht dat cichlides zand als bodem nodig hebben omdat ze daarmee hun kieuwen spoelen
 
Bedankt voor het welkom heten.

Welkom, dacht dat cichlides zand als bodem nodig hebben omdat ze daarmee hun kieuwen spoelen

Volgens de aquarium-winkel zou het geen probleem mogen zijn om grind tot 1mm te nemen, maar ik ga hier nog wel achteraan.
 
Bedankt voor het welkom heten.



Volgens de aquarium-winkel zou het geen probleem mogen zijn om grind tot 1mm te nemen, maar ik ga hier nog wel achteraan.

Ja ik wil niet lullig overkomen maar 95% van de aquariumwinkels in NL hebben de ballen verstand van de vele soorten die ze verkopen, dus zou je beter even op dit forum advies kunnen vragen.
 
zand > t/m 2 mm
grint < vanaf 2 mm
 
Welkom Peter! Ben erg benieuwd naar de Vivaline, zit er zelf nu namelijk ook naar te kijken. Heb de bak helaas nergens in het echt mogen beschouwen. Laat maar weten wat de bevindingen zijn!
 
Hallo Peter. Welkom hier op het forum.

Veel plezier met de opstart van je nieuwe bak. Het is altijd leuk om dit te mogen doen.

Ik denk toch ook dat het beter is van met zand te werken i.p.v. met grind. Zand is altijd fijner van korreldikte dan grind. Koirac vermeldde het hierboven ook al ergens
 
Welkom Peter! Ben erg benieuwd naar de Vivaline, zit er zelf nu namelijk ook naar te kijken. Heb de bak helaas nergens in het echt mogen beschouwen. Laat maar weten wat de bevindingen zijn!

Als de tijd meezit ga ik vrijdag de Eheim halen, ik zal een nieuw topic aanmaken, wordt dus vervolgd.

Hallo Peter. Welkom hier op het forum.

Veel plezier met de opstart van je nieuwe bak. Het is altijd leuk om dit te mogen doen.

Ik denk toch ook dat het beter is van met zand te werken i.p.v. met grind. Zand is altijd fijner van korreldikte dan grind. Koirac vermeldde het hierboven ook al ergens

Ik ga voor de Hornbach 0.4-0.8, ik lees er goede berichten over.

Gr,
Peter
 
Welkom Peter.
 
Hoi Peter,

Mooie bak is dat die Eheim!! Heb je al een idee welke "rest" vissen?
 
Hoi Peter,

Mooie bak is dat die Eheim!! Heb je al een idee welke "rest" vissen?

Ik heb hem nog niet in het echt gezien, maar de maten komen voor de ruimte die ik nog vrij kan maken perfect uit.

Verder nog geen definitief idee, maar wel wat in mijn hoofd.
 
Welkom op het forum.
 
Nog steeds aan het verzamelen, hoop dat ik hem volgende week draaiende heb. Dan komen ook de foto's.
 
Welkom
 
Tijd geleden dat ik online ben geweest door van alles en nog wat. Maar ik heb er weer zin in.
 
Kan gebeuren Peter en soms moet je prioriteiten stellen ;)
 
Jazeker en er is niets mis mee alleen soms wil je het toch anders doen maar dan krijg je het volgende te horen...:stop:
 
Nogmaals bedankt allemaal. Goh, wat kan een mens het druk hebben. Aquarium niet geheel naar zin, met de tuin bezig wat niet wil vlotten, maar komt allemaal goed, stap stap voor stap en we blijven :D
 
Ik zal inderdaad even een nieuwe foto in mijn album zetten :thumbs:
 

Terug
Bovenaan