Wat is er nieuw

Oorzaak dode vuurgarnaal

• Onderwerp starter Onderwerp starter Franquarium
  • Startdatum Startdatum
F

Franquarium

Guest
Hoi Allemaal,

Gister trof ik een overleden vuurgarnaal aan in mijn bak. Een aantal garnaaltjes zijn verschaald, maar deze lijkt me dood. Ik zie namelijk een aantal oude schaaltjes liggen en de dode garnaal had nog wat kleur en inhoud in de schaal.

De waterwaardes zijn prima. Ik heb ze nu een week. Ze zijn actief bezig in de bak en er lijkt niks aan de hand. Nu meen ik me te herinneren dat een garnaal tijdens een verschaling soms problemen krijgt. Klopt dit?

Ik ben nog onervaren, dus hoor graag wat jullie ervaringen zijn 🙂

een garnaal kan idd vervelingsproblemen hebben,

ook hoor je nog wel regelmatig dat er een paar uitvallen bij een nieuwe groep.

misschien gewoon toeval dus.

wel even goed in de gaten houden want zodra er meer dooie vallen kan het andere redenene hebben.

(slakkengif op planten bijvoorbeeld)

Hoi, je hoort idd wel eens dat garnalen niet door hun verschaling heen komen.

Hoe lang heb je je aquarium al?
Heb je een foto?
Heb je onlangs nog planten toegevoegd?
Of voeiding, etc?

Ik zou het even goed in de gaten houden.
Met een nieuwe groep heb je in het begin wel eens wat uitval. 1 of 2 op de 10.

Zoals al is gezegd kan dat de oorzaak zijn of gewoon uitval omdat het een nieuwe groep is. Zelf hou ik altijd rekening met zo n 10% uitval.

Ik heb het aquarium nu 2 maanden staan. De plantjes staan er vanaf het begin in. De enige nieuwe dingen die ik gedaan heb zijn voeren met komkommer, pasta en courgette. Verder heb ik vrij weinig gedaan.

Ik heb een foto, maar die is schijnbaar te groot om te uploaden. Ik weet niet zo snel hoe ik dat anders kan doen.

Inmiddels is het kijkje ook weg. Kan die opgegeten zijn door zijn soortgenoten en mijn otocinclus?

Ik blijf het in de gaten houden, de rest oogt normaal en gezond. Dus hopelijk is het dan de maximale uitval.

het lijkje bedoel je? dan ja, die worden bij mij iig vrij snel opgegeten door de andere garnalen.

Die dodo garnalen zijn bij mij binnen een kwartier weg.
Het kan zeker komen Door de verschaling, dat heb ik hier ook wel. Wat ik merk dat helpt is om er een Catappa blad bij te doen. Bij mij is er dan minder uitval door vervelling 😉

Dode garnalen haal ik direct weg zodra ik ze zie liggen. Sommige ziekten zijn namelijk overdraagbaar als ze worden gegeten. Bijvoorbeeld de Porseleinziekte.
Je weet soms niet wat de garnaal heeft en zeker niet bij een nieuwe groep.

Klopt helemaal.
Ik had op een gegevende moment massale sterfte toen ik 2 groepen van bijde meer dan 100 stuks bij elkaar deed, het was niet te doen om al die dode uit te vissen. Overdag gingen er vaak wel 5 dood per dag!
Uiteindelijk bleek het zuurstoftekort te zijn. Ik was nog op tijd om m'n andere vissen te redden gelukkig.

Vandaar dat ik een oxidator gebruik voor de zuurstof. Vooral met het warme weer.

Ik gebruik niks qua extra oxidator of dergelijke. Bij mij is het altijd prima gegaan met garnalen. Ik heb er wel altijd catappa bladeren in zitten en een goed beplant aquarium zodat er ten alle tijden voedsel te vinden is. Was het een oud garnaaltje of een jonkie? Meeste garnalen worden max 2 jaar. Misschien komt het dus door ouderdom in combinatie met problemen met vervellen. Zolang er niet snel achter elkaar garnalen doodgaan zou ik me niet teveel zorgen maken 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan