Oorzaak hoge fosfaat waardes????

A

AmazoneRoy

Guest
Sinds 6 weken draait mijn nieuwe aquarium nu. Na drie weken indraaien met beplanting heb ik in week 4 4 stuks Corydoras erin gedaan en in week 5 25 stuks halfwas Kardinalen.

Beplanting bestaat uit Enchinodorus Bleheri, Radicans en Tennelus, Vallisneria Gigantea, Braziliaanse waterklimop en Amazone kikkerbeet.

De planten zien er redelijk uit maar groeien bijna niet. Sinds een week voeg ik dagelijks 3 ml. Easy Carbo toe en vanaf de start van het aquarium wekelijks 40 ml. plantenvoeding, Sera Florena.

Wekelijks ververs ik 20% van het water.

Verdere inrichting met kienhout. Op de bodem fijn zand met daaronder een voedingsbodem van HS Humalit 5 Plus.

In het filter Eheim mech pro, Bio mech, Substrat Pro, witte filterwatten en 250 gram turf Granulaat.

De waterwaarde zijn de laatste 3 weken ongeveer gelijk:

PH: 7
KH: 5
GH: 7
NO2: 0
NO3: 0

Bij controle in mijn LFS bleek vorige week de fosfaat waarde PO4 enorm hoog te zijn. Diep donkerblauw en veel hoger dan de kleurkaart op 2 mg/liter aangaf.

Op advies van de LFS heb ik in het filter 250 gram Sera Phosvec Granulaat toegevoegd om fosfaten te binden.

Dit bleek geen effect te hebben. Daarop Sera Phosvec Clear toegevoegd in de normale dosering om de fosfaten in 1 keer te binden.

Nu 4 dagen later bleek het gehalte PO4 wel wat gezakt te zijn maar nog steeds ruim boven de 2 mg/liter op de kleurkaart.

Wat kan hier de oorzaak van zijn??? Na het zoeken op internet kom ik als oorzaken tegen. Te hoge visbezetting maar in een bak van 100 X 40 X 50 lijkt me dat met 4 Corydoras en 25 kandinalen zeker niet het geval.

Rottende planten kan ook bijna niet. Slechte bladeren knip ik af en verwijder ik. Maar wat dan wel?

De reden van het meten van de fosfaten was overigens de grote hoeveelheid draadalgen op hout, planten, achterwand en ruiten.

Hebben jullie een idee wat de oorzaak van dit hoge gehalte aan fosfaten kan zijn en hoe ik dit kan verlagen?

Alvast bedankt voor jullie hulp want ik weet nu echt niet meer waar ik het zoeken moet!
 
Het feit dat je planten het niet goed doen helpt ook niet natuurlijk.. die nemen ook weer fosfaat op namelijk.
Kun je iets meer vertellen over de verlichting die je gebruikt, en de lichtduur?
 
Draadalg is normaal een teken dat je co2 tekort hebt. Je zit nu rond de 15mg co2 maar wellicht heb je de verlichting lang aanstaan.
Dus een prima vraag van Mark hierover. op zich is een wat hoger fosfaat geen probleem want ik volg de EI en zit vaak richting de 4mg/L. Ik zie dat je nitraat ook 0 is en en dat ook belangrijk voor een goede plantengroei, dus ook daar kan een probleem zitten.
 
@Mark: Ik voer Hakiri Tropical micro pellets en dan ca. een kwart van een afgestreken klein theelepeltje. Daarnaast voor de Corydoras 2 st. Hakiri Sinking Wafers per dag.

Qua verlichting gebruik ik de LED verlichting die bij de bak geleverd is nl. Easy Led 44 watt, 6800 Kelvin, CRI 80. Deze gaat met een fader aan om 9 uur 's morgens en fade vanaf 8 uur 's avonds. 11 uur dus in totaal.

@John: Ik ga ervan uit dat de nitraat o is omdat ik nog niet zoveel vissen in de bak heb of kan dit ook een andere oorzaak hebben?

Alvast bedankt allemaal voor het meedenken!
 
Nitriet wordt omgezet in nitraat dus je kan best al nitraat in je bak hebben en ook in het leidingwater zit in de regel wel wat nitraat hoor.

Ik zou de verlichting anders ook eens wat terugschroeven want dan heb je minder vraag naar voeding.
 
hoe is dit gemeten die po4 en heb je al eens je kraanwater nagemeten
let wel de sera po4 testen kunnen soms een verkeerd beeld geven

zou eerst de beginwaarden van het kraanwater eens bekijken

groet

jaap
 
@Jaap: De po4 is inderdaad gemeten met een Sera po4 test. Het kraanwater heb ik nog niet getest op po4 dus dat zal ik ook eens laten doen.

@John: Ik had er nog niet bij verteld dat de lichtsterkte op 90% staat en dat dus 11 uur lang. Hoever zou ik de verlichting terug kunnen schroeven zonder dat dit nadelig voor de planten is?

Bedankt!

Roy
 
Ik heb met Sera de ervaring die die behoorlijk hoog scoort dus.
Ik denk dat je rond de 8 uur kan gaan zitten met tl licht. Nu weet ik niet hoeveel meer of minder je led opbrengst is.
 
AmazoneRoy zei:
@Jaap: De po4 is inderdaad gemeten met een Sera po4 test. Het kraanwater heb ik nog niet getest op po4 dus dat zal ik ook eens laten doen.

@John: Ik had er nog niet bij verteld dat de lichtsterkte op 90% staat en dat dus 11 uur lang. Hoever zou ik de verlichting terug kunnen schroeven zonder dat dit nadelig voor de planten is?

Bedankt!

Roy
daar was ik al bang voor de po4 test van sera wijkt zoals geschreven soms behoorlijk af
zelf mee gemaakt test altijd twee keer nu was het flesje test vloeistof na de eerste test op dus een nieuwe aangebroken
1 test prima in orde (oude nog goede testvloeistof)
2 test donkerblauw de nieuwe fles
voor de zekerheid nog eens getest zelfde resultaat
kraan water getest ook donkerblauw
ander merk gehaald getest prima in orde (jblpo4 test)
dus voor mij geen sera po 4 test meer

groet
jaap
 
Als ik de TS was dan zou ik ook eens een ander merk test halen voor de po4. Ik ben ook tevreden over de JBL testen.
 
jessicapilon zei:
Als ik de TS was dan zou ik ook eens een ander merk test halen voor de po4. Ik ben ook tevreden over de JBL testen.
+1 :thumbs:
wat het testen van kraanwater betreft is mijn inzien toch wel een must je hebt nu immers geen beginwaarden van wat je in de bak doet en kan dan ook niet bijsturen

groet

jaap
 
Mijn fosfaat probleem is gelukkig opgelost. Op advies van jullie heb ik mijn kraanwater laten testen en daarin zaten erg veel fosfaten en kleurde de test diep donkerblauw.

In het aquariumwater zat nu 0,5 mg/liter fosfaten dankzij het Phosvec granulaat en de Phosvec clear.

De oorzaak is dus het kraanwater en niet allerlei oorzaken in het aquarium. Gelukkig, dat lucht op.

Dank voor jullie adviezen en meedenken!

Groeten,

Roy
 
Dat is erg veel po4 dus. Ik zit hier in het leidingwater op nog geen 0,5mg dacht ik uit mn hoofd.
 
roy zou eens het waterbedrijf contacten of dit normaal is zoveel fosfaten in drinkwater
als ik de gegevens zo bekijk zit er 0,03 po4 in je kraanwater
nu is het wel zo dat vitens puur grondwater gebruikt om drinkwater te maken
mischien dat de oorzaak is
bron http://www.vitens.nl/overvitens/water/w ... ooster.PDF

groet

jaap
 
Terug
Bovenaan