Wat is er nieuw

Oorzaak lage GH waarde

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Etienne98
  • Startdatum Startdatum
E

Etienne98

Guest
Hallo iedereen,

Dit zijn de waarden van mijn aquarium waar sinds deze week crystal red garnalen in zitten:
PH - 7
KH - 2 DH
GH - 3 DH

Het aquarium bevat een PH verlagende bodem. De GH is te laag voor crystal red garnalen. Weet iemand de oorzaak van de lage GH waarde?
 
Wat zijn de waardes van het kraanwater?
 
Kraanwater heeft een GH waarde van 7.
Heb nog een ander aquarium met vissen (zonder PH verlagende bodem), waarvan de PH tussen de 7,5-8,0 is.
 
Je ververst niet met osmose neem ik aan?
 
Je ververst niet met osmose neem ik aan?
Nee

Daar ben ik wel over aan t nadenken
In t andere topic heb ik daar nog paar vragen over gesteld 🙂
 
Nu valt me wel net in dat ik tijdens het indraaien van het aquarium easylife carbo en easylife profito in het aquarium heb gedaan. Ik heb hiervan een halve hoeveelheid gebruikt. Nu al twee weken niet meer in het aquarium gedaan, dus weet niet of dit een oorzaak kan zijn.

Daarnaast heb ik dinsdag bacteriën in mijn aquarium gedaan van het merk:
Shrimps Forever ProBacter filterbacteriën

 
Easy Life carbo en profito doen niets met gh.
 
Ververs je met kraanwater, zo ja, hoeveel en hoe vaak?
 
Toch gek dat je GH zo gigantisch omlaag getrokken word... zover ik weet trekt een PH bodem alleen de PH en KH naar beneden.
 
Ververs je met kraanwater, zo ja, hoeveel en hoe vaak?

Ik ververs met kraanwater. Elke week zo'n 10-20%
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zitten er misschien materialen in mijn aquarium die deze waarde kunnen beïnvloeden, zoals het hout of de grote hoeveelheid stenen?

IMG_4466.JPG
 
Als je kalk houdende stenen zou hebben zou het eerder hoger dan lager worden.
 
Het zal aan mij liggen, maar ik vind deze waardes helemaal niet zo gek hoor.

In al mijn bakken met een ph verlagende bodem heb ik
een ph waarde tussen 6 en 7
een gh waarde tussen 4 en 5
een kh waarde tussen 0,5 en 2

Ik gebruik enkel leidingwater
 
En wat is je GH van het leidingwater?
 
Het zal aan mij liggen, maar ik vind deze waardes helemaal niet zo gek hoor.

In al mijn bakken met een ph verlagende bodem heb ik
een ph waarde tussen 6 en 7
een gh waarde tussen 4 en 5
een kh waarde tussen 0,5 en 2

Ik gebruik enkel leidingwater

maar crystal red garnalen hebben toch minimaal 4-5 GH nodig om goed te kunnen vervellen?
als je dan een GH van 3 hebt is dat wat laag.
 
maar crystal red garnalen hebben toch minimaal 4-5 GH nodig om goed te kunnen vervellen?
als je dan een GH van 3 hebt is dat wat laag.

Dat klopt daarom kun je GH+ toevoegen aan het water.

Alleen dat het raar is dat de Gh zo laag is, is in mijn ogen niet gek met een ph verlagende bodem
 
Alleen dat het raar is dat de Gh zo laag is, is in mijn ogen niet gek met een ph verlagende bodem

Precies wat ik ook aangaf in een ander topic (eigenlijk een beetje dubbel zo allemaal) wist ook niet beter dan dat normaal was maar ging twijfelen door reacties van andere leden 😉
 
Hallo iedereen,

Dit zijn de waarden van mijn aquarium waar sinds deze week crystal red garnalen in zitten:
PH - 7
KH - 2 DH
GH - 3 DH

Het aquarium bevat een PH verlagende bodem. De GH is te laag voor crystal red garnalen. Weet iemand de oorzaak van de lage GH waarde?
Het is normaal dat de GH in het begin ook naar beneden gaat, komt door de cation exchange capacity (CEC) van de klei en organisch materiaal in je bodem. Dat is ook één van de redenen dat je in het begin best regelmatig water ververst met kraanwater, dan stabiliseert het wat.
Gewoon regelmatig water verversen, desnoods met toevoeging van calcium en magnesium, en dan blijft die na een tijd wel op de gekozen waarde.
 
Dat klopt daarom kun je GH+ toevoegen aan het water.

Alleen dat het raar is dat de Gh zo laag is, is in mijn ogen niet gek met een ph verlagende bodem

Maar dan moet je dus met osmosewater gaan werken?
 
Nou van de gh verlaging was mij niets bekend en dat zal dan wel voor een vrij korte periode zijn want de gh in mijn bakjes blijft netjes op peil.
 
Het zal aan mij liggen, maar ik vind deze waardes helemaal niet zo gek hoor.

In al mijn bakken met een ph verlagende bodem heb ik
een ph waarde tussen 6 en 7
een gh waarde tussen 4 en 5
een kh waarde tussen 0,5 en 2

Ik gebruik enkel leidingwater

Dus wekelijks ververs jij met een gh van 10-12 en dan zakt dat weer weg begrijp ik? Ik werk met alleen osmose dat ik aanvul tot een gh van 7 en in het bakje zit het ook rond de 6-7. Raar dat de gh hier dan niet verder wegzakt.
 
Dus wekelijks ververs jij met een gh van 10-12 en dan zakt dat weer weg begrijp ik? Ik werk met alleen osmose dat ik aanvul tot een gh van 7 en in het bakje zit het ook rond de 6-7. Raar dat de gh hier dan niet verder wegzakt.

Yep, ik gebruik mijn osmose filter niet meer.
Ik ververs enkel nog met leidingwater.
Heb verschillende bakjes nu met een ph verlagende bodem en allen hebben die lage Gh waarde.
 
Dus wekelijks ververs jij met een gh van 10-12 en dan zakt dat weer weg begrijp ik? Ik werk met alleen osmose dat ik aanvul tot een gh van 7 en in het bakje zit het ook rond de 6-7. Raar dat de gh hier dan niet verder wegzakt.
Water verversen zonder carbonaten/bicarbonaten (osmose) en met (kraanwater) heeft een verschillende invloed op je aquasoil.
De gebakken klei en het organisch materiaal hebben heel veel plaatsen met een negatieve lading, die dus positieve (kationen) deeltjes aantrekken. De capaciteit van de bodem om die kationen aan te trekken heet de 'cation exchange capacity'. De meeste plaatsen zullen bezet worden door calcium, magnesium, kalium en waterstofionen (H+). De hoeveelheid waterstofionen gaat bepalen op welke pH je bodem blijft hangen, en mits die hoeveelheid waterstofionen afhangt van het soort materiaal dat in de bodem word gebruikt is er dus een verschil in pH tussen al de aquasoil's. Mits organisch materiaal een veel hogere CEC heeft, gaat een bodem met meer van dit materiaal een lagere pH geven.
Er zijn een paar zaken, zoals de pH, die invloed hebben op welk van deze kationen word opgenomen/vervangen, maar dan dwalen we te ver af.
Je bodem ziet er dan ongeveer zo uit:
ckmJyJiKJYnzJ7GYXG4d3_xYY8CE7LWR.jpeg


Als je met kraanwater ververst gaan b.v. de carbonaten reageren met de H+ in je bodem, waardoor er een vrije plaats word gecreëerd omdat de H+ weg valt. Op die vrije plaats gaat er zich een kation hechten, en de kans is groot dat het calcium of magnesium word. Dus als je met kraanwater ververst verlies je op deze manier zowel een deel van je KH en GH. Het grote nadeel hiervan is dat je hierdoor telkens H+ verliest waardoor de pH dus stilaan zal stijgen. En door die stijgen gaan er ook van alle andere voedingsstoffen verwisseld worden.
Als je met osmose en GH+ ververst ga je dat verlies van H+ niet/miniem hebben en word er dus geen plaats vrijgemaakt voor b.v. calcium, waardoor je GH stabiel blijft.
Hopelijk is het wat duidelijk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Best ingewikkeld maar een stuk duidelijker en dat verklaard ook dat ik het niet zo merk omdat ik met osmose werk. Thanks voor de uitleg:thumbs:
 
Dus als ik het goed begrijp dan blijft de pH verlagende werking langer actief met osmose water?
 
Dus als ik het goed begrijp dan blijft de pH verlagende werking langer actief met osmose water?
inderdaad.
Maar ik vind het in het begin wel nuttig om met kraanwater te verversen voor in de eerste plaats de pH van de bodem wat te doen stijgen omdat die anders wel eens te laag kan zijn voor een goed milieu voor je planten/bacteriën, en voor de balans van Ca, Mg, kalium,... op orde te brengen. Of je kan desnoods wat calciumcarbonaat onderaan op het glas strooien voordat de bodem erin gaat.
 
Dat het met osmose langer werkt is ook wel logisch want er behoeven dan minder stoffen door de bodem uit gehaald te worden en daardoor werkt hij langer. Dat is mede de reden dat ik met osmose werk😉
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan