Oorzaak van dit schadebeeld


Teun van Lent

Well-known member
Lid geworden
1 oktober 2019
Berichten
166
Leeftijd
25
Locatie
Wageningen
Hoi,

weet iemand wat deze (vermoedelijke) vraatschade kan hebben veroorzaakt in m'n aquarium? Het zit in m'n bak alleen op mn Ludwigia repens rubin plantjes.
Ik heb een beetje een onbalans in de bak, te zien aan de alg op de achtergrond.
Verder zit er een voedingscapsule bij elk plantje in de bodem en geef ik wekelijks tijdens het water verversen ook vloeibare voeding.
Er hangt een NICREW LED lamp boven, gedimd en met minder blauw licht om hopelijk de alg te bestrijden.
Qua leven zitten er een aantal tetras, blauwoogjes, citroengarnalen en mini japonica (sinds kort) en had ik last van poelslakken. Daarom zitten er nu ook slaketende slakken in.

Wie herkent zulk soort schade ook aan zijn plant en zou me kunnen vertellen wat het zou kunnen zijn?? M'n planten met langere stengels neigen ook hun onderste blaadjes telkens los te laten, komt dit omdat het licht misschien te gedimd is?
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2020-10-20 at 17.06.42.jpeg
    WhatsApp Image 2020-10-20 at 17.06.42.jpeg
    41.1 KB · Weergaven: 113
Als de onderste blaadje niet goed zijn dan kun je een tekort aan licht hebben. Ik heb al vaker gelezen dat garnalen soms aan blaadjes knabbelen en zover ik weet vaak die met rood erin. Hoe en waarom ze dat doen weet ik niet maar ik denk dat het te voorkomen is met gavarieerd eten.
 
Dat doen je garnalen inderdaad, meer groenvoer geven (geblancheerde spinazie, gekookte broccoli, gekookte bloemkool (mag ook de stronk zijn) gekookte spruitjes, repashy soilent green, dan laten ze je planten met rust
 
Nou, poelslakjes lusten ook wel blaadjes. Ook in mijn bak zitten er nu een aantal die nog niet weten dat het slecht met ze af zal lopen. Onderste blaadjes vallen af door te weinig licht. Wat trouwens ook goed te zien is aan je Ludwigia repens 'Rubin'. Deze zou namelijk veel roder moeten zijn.
 
Ah, dat klinkt goed! Ik heb mijn lichtintensiteit nu wat verhoogd (nog wel houdend op 8 uren) en zal ook mijn garnalen meer gevarieerd eten geven. Ik geef ze nu alleen dagelijks van die prawn pearls van JBL
 

Terug
Bovenaan