Wat is er nieuw

Op hoeveel ppm CO2 stuur je de CO2 toevoeging?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Dirk Bazuin
  • Startdatum Startdatum
Ik stuur op gemiddeld 30 ppm met controller aan de hand van Kh/PH tabel. Controle middels continu CO2 test en sporadisch meet ik dit met JBL CO2 test, net zoals ik O2 meet.

Ik stuur zelf op 20 ppm. Heb daarvoor ook de 20 mg/L indicator oplossing voor in de dropchecker. Dit is een 3 dKH oplossing ipv 4 dKH oplossing.

Dit omdat ik geen EI toepas. Ik ben van mening dat het ook met minder kan. Zolang er maar niets tekort komt.

Ik stuur op gemiddeld 30 ppm met controller aan de hand van Kh/PH tabel. Controle middels continu CO2 test en sporadisch meet ik dit met JBL CO2 test, net zoals ik O2 meet.
Wat is dan je ph en kh?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou persoonlijk ook iets onder de 30 gaan zitten, gewoon voor het geval dat. Dus 20 of 25 max zou ik doen. Mede afhankelijk van het totaal bestand waar je rekening mee moet houden.

Ik zit ook zo rond de 25mg.Eigenlijk meet ik nooit en heb de indicator op behoorlijk lichtgroen staan.

Ik meet ook met een Hanna Checker en niet met druppels. En ik had deze opmerking wel verwacht...

Vraag ik mij alleen nog af wat deze meter doet met magnesiumcarbonaat?
Omdat deze calciumcarbonaat meet.

Vraag ik mij alleen nog af wat deze meter doet met magnesiumcarbonaat?
Omdat deze calciumcarbonaat meet.
Het zal in ieder geval niet slechter zijn dan de druppels. Daar heb ik niet veel vertrouwen in betreft KH meting. Daar is het 4 of 5 of als je 10 ml water neemt op 0,5 KH.
Hanna Checker levert reproduceerbare metingen, de druppels niet.

Niet dat dat in de praktijk veel uitmaakt, maar als ik nu meet en over een uur weer moet de waarde gelijk zijn. Met de druppels is dat bijna nooit het geval.

Als ik osmose water klaar maak met remineral zout en ik meet dan de KH waarde, valt deze altijd lager uit dan theoretisch zou moeten zijn als ik de hoeveelheid zout afweeg op weegschaal. Met de Hanna Checker heb ik hier geen last van.

Maar we gaan off topic hiermee.

Hanna Checker levert reproduceerbare metingen, de druppels niet..

Het liefst zou ik de Hanna HI83303 Multiparameter-fotometer voor aquaria en vijvers aan willen schaffen, dan gaan gelijk de druppeltesten de deur uit.

Het liefst zou ik de Hanna HI83303 Multiparameter-fotometer voor aquaria en vijvers aan willen schaffen, dan gaan gelijk de druppeltesten de deur uit.

Je kunt ook een Perkin Elmer lambda 35 kopen.
Wel eerst ijklijnen in zetten, maar dan kun je ook alles meten.

Kh is hier 4.5
Ph 6.7

Kom dan op 27 lijkt me wel voldoende.

Je kunt ook een Perkin Elmer lambda 35 kopen.
Wel eerst ijklijnen in zetten, maar dan kun je ook alles meten.
Eerst wachten op 13de maand....

Ik probeer de 30ppm te bereiken en zit nu volgens de tabel op 27.5 ppm.
Dus nog steeds aan het finetunen

Ik meet ook met een Hanna Checker en niet met druppels. En ik had deze opmerking wel verwacht...
Mooi ding zo'n Hanna Checker.

Hier varieert de KH een beetje (doordat de helft van mijn nieuwe water uit kraanwater bestaat). Hierdoor ligt mijn CO2 tussen de 20 en 40.

Momenteel: PH 6.85 (+/- 0.05), KH 5 (+/- 0.5)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan