Op welke GH, KH en PH waarden zit jullie Betta ?


Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Berichten
999
Locatie
Provincie Oost-Vlaanderen
Mijn superfish staat al een tijdje visloos te draaien omdat ik em wil optimaliseren voor een mannelijke kempvis. Na 2 eerdere mislukte pogingen eerder dit jaar wil ik het nu nog eens proberen om vraag van mijn vrouw maar deze keer wil ik wel beter voorbereid zijn.

De afmetingen van de bak zie je in mijn handtekening.
Er zit een aqua 100 filtertje in die draait op stand 1 voor het laagste debiet. In de filter zit een sponsje en turfbolletjes.

In het aquarium staan 9 soorten planten waaronder :

- Anubias Nana
- Braziliaanse klimop als drijfplant
- Bal javamos
- Drifthout met Javamos
- Dwerg Naaldgras
- Dwerg Amazone Zwaardplant
- Mayaca fluviatilis
- Cabomba Piauhyensis (niet zeker van)

Temperatuur staat momenteel op 24�C overdag en s'nachts overgeleverd aan de kamertemperatuur.

De Ph bedraagt nu 6,7 enkel de GH = 16 en de KH=9 moeten nog lager.

Daarom mijn vraag, op welke gh en kh houden jullie succesvol een betta splendens ?
 
Hallo herbstnebel,

Het ligt er een beetje aan in welk deel van het land je zit, je PH is op een mooie waarde, ik zit zelf in Noord Holland en daar Is de de PH iets lager, mijn gh Is normaal 8 en de KH hier altijd laag 3. Een betta Is best een pittige vis die best wel een hoop hebben kan, wat belangrijk Is bij een kleine bak, Is de stabiliteit het belangrijkste samen met het verversen ervan, hier heb ik 60 cm bakken en elke week worden die standaard ververst.
Denk dat er een aantal waardes naar beneden kunnen, volgens mij Is de gh net nog binnen de marge. Je zou ze kunnen verlagen met evt osmosewater maar dit moet je dan wel standaard evt gezamelijk met wat kraanwater verversen. Zou ze iets lager laten zakken, je Kh kan tot 6/7 en je Gh tot 8. Wat ook werkt Is wat amandelblad in huis hebben. Betta's vinden dit heerlijk vanwege het extract wat er vanaf komt, en verlaagt niet heel veel je PH of de andere waarden maar het houd je betta in conditie, beter als menig medicijn. Heb je een voorkeur voor een vinvorm?? Want de halfmoonplakats zijn bv kortvinnig en die zijn minder gevoelig als bv een halfmoon.
 
Ik heb ze op leidingwater met een ph van 7.8 en een kh van 5.
Ik heb de ervaring dat de langvinnige sneller rusten door de vermoeidheid en die zijn dus veel minder actief.
 
De kweker waar ik ze zou halen houdt ze op een kh van 3-6 en ph 6,5-7. Hij heeft verschillende soorten zitten en ik zou ze enkel kiezen op uiterlijk.
Maar misschien is het net zoals bij goudvissen en is de ��n al wat sterker dan de ander.
De soorten die hij heeft zijn Halfmoon L, Dragontail L, Crowntail L en gewoon Crowntail. Welke zouden jullie me aanraden of maakt het niet uit en kan ik echt kiezen welke ik de mooiste vind ?
 
De wildvorm.

Nu ja ik begrijp ook wel waarom kweekvormen Betta�s je wel aanspreken.

Ik zou dan gewoon gaan voor welke je zelf het mooiste vindt.
 
Ik heb ze op leidingwater met een ph van 7.8 en een kh van 5.
Ik heb de ervaring dat de langvinnige sneller rusten door de vermoeidheid en die zijn dus veel minder actief.
 
Denk dat je goed zit met je Kh, wat je kan doen Is de waarden van de kweker aanhouden en proberen die voorelkaar te krijgen.
betreft je soorten; een CT en HM L is voor mij onbekend, misschien geeft dat de grootte aan van de vis, dus een giant misschien? Ik kweek zelf deze 2 vissen voor shows. Een dragontail weet ik ook niet exact wat daarmee bedoeld word, ik heb zelf dragon HM. Maar het leuke Is dat je zelf kan kiezen welke je mooi vind, ik hoop dan ook dat je waarden goed komen. Wildvormen zijn zeker ook leuk zoals Maurice aangeeft, zeker voor mij muilbroeders :)
 
Bij de kweker zitten ze op Kh 6, dus ik zou ook zo rond die waarde willen geraken. Als ik meng met regenwater moet dat zeker lukken. Te laag wil ik die Kh nu ook weer niet om de Ph niet te veel te laten fluctueren.
 
Vandaag water ververst met regenwater en hard leidingwater.

Kh : 5
Gh : 7
Ph : 7.2

Het verwarmingselement staat op 24�C ingesteld maar deze staat enkel aan tussen 15h en 22h. Voor de rest is de bak afhankelijk van de kamertemperatuur maar die bedraagt gemiddeld 20�C tijdens de dag en nacht.

Deze middag gaan we om een betta, foto's volgen nog :)
 
Zou je temperatuur iets boven 20 houden, zo rond 21 graden, dit eigenlijk om fluctuaties tegen te gaan. Teveel fluctuaties Is niet echt best voor betta's, zeker koeler niet, daar kunnen ze iets minder tegen. Weet dat in de landen waar ze vandaan komen meestal de koelste temperaturen rond de 22/21 s'nachts liggen. Ikzelf hou alles op 1 temperatuur, meestal 25/26 graden.
Je waardes zitten top met regenwater.
 
ik heb ook een bèta man. Ik heb begrepen dat ze echt op 26 a 27 graden gehouden moeten worden. 22 is veel te koud
 

Terug
Bovenaan