Op welke manier stroming regelen?


Van Egmond

Well-known member
Lid geworden
6 mei 2020
Berichten
686
Hallo allen,

Ik heb al wat zitten zoeken op het forum maar nog geen antwoord op mijn vraag kunnen vinden. Ik ben op zoek naar de juiste manier van stroming creëren in mijn aquarium. Aangezien ik een visbestand heb dat een voorkeur heeft voor weinig stroming. Het gaat om een lido 120 met een jbl 901 filter. Voor de rest is alles lowtech.
Op het moment kan ik uit 3 opties kiezen:
Standaard uitlaat: los pijpje wat om de scape heenblaast alleen in het midden geen stroming naar mijn idee maar niet heel erg voor mijn visbestand, ander voordeel is dat je geen techniek meer ziet.
Spraybar: heeft nu vrij grote gaten vanwege visbestand onderaan gaat vuil ophopen, was ik altijd heel positief over maar de planten groeien goed houden daardoor wel aardig wat stroming tegen
Eendenbek: nog niet geprobeerd vanwege de diepte van mijn bak en naar mijn idee vooral bovenin wegblaast.

Hebben jullie nog ideeën hierover?
 

Bijlagen

  • 20220927_154137.jpg
    20220927_154137.jpg
    196 KB · Weergaven: 61
  • 20220927_153327.jpg
    20220927_153327.jpg
    428.7 KB · Weergaven: 62
Ik zou de spraybar wat meer naar beneden richten en desnoods er zelf een maken met kleinere gaatjes wat meer stroming geeft. Ik vond de uitstroom ook zwak met de standaard buis.
 
Zelf ben ik van mening dat om een goede stroming en waterverdeling te behouden een spraybar onontbeerlijk is. Die stroming leg ik dan altijd over de kortste kant, van achter naar voor dus, om zo min mogelijk kracht te verliezen. Dit bereik ik door een spraybar over de volle (achter-)breedte vlak onder het wateroppervlak te plaatsen met de gaatjes licht naar onder gericht. Om die manier behoudt je een lichte rimpeling op het wateroppervlak. De stroming zal via de voorruit naar onder gedrukt worden en keert over de bodem terug, normaal een moeilijke plaats voor je waterdistributie, naar achter om daar weer boven te komen. Waar ze meteen weer een nieuwe duw krijgt. Zo ontstaat er een spiraalvormige waterbeweging richting je filter aanzuiging en worden alle hoeken en gaten van je aquarium bereikt. Dit maakt extra stromingspompen veelal overbodig.

Zo'n spraybar is simpel zelf te maken. Op het Handige Tips Topic staat di beschreven. (Zie mijn handtekening.
 

Terug
Bovenaan