Op zoek hoge kwaliteit verlichting

  • Onderwerp starter vriend van de cory
  • Startdatum

V

vriend van de cory

Guest
Beste mede forumleden,

Ik ben op zoek naar aquariumlichten van hoge kwaliteit, nu heb ik 2ledbalken van alie express , en na 2maand gebruik is het toch wel duidelijk dat ze planten wel laten groeien , maar ze zijn gewoon niet goed genoeg voor moeilijkere planten als rotala macrande of walichii, verder laten ze mijn hc tapijt wel groeien, maar op sommige plaatsen groeit het slecht.

Dus mijn vraag is, welke lichten zou ik dan kunnen kopen voor mijn 100x30x40 bak?
Het liefst had ik TL5 belichting gehad. LED mag ook maar ik weet het niet zo goed met led... Ik wil niet nog een miskoop doen.

Ik heb ook al gedacht aan zelf een kap maken om er boven te hangen, maar heb geen idee hoe ik eraan zou moeten beginnen...

Alvast bedankt voor de hulp!
 
Zelf heb ik een ledbalk van Eheim speciaal voor planten en dat gaat hartstikke goed. Mijn planten groeien de bak uit en volgens mij heb ik hetzelfde tapijtje als jij en dat is mooi en super compact.
 
Als je T5 wilt dan kun je prima de goedkope Philipsbuizen van de bouwmarkt gaan gebruiken.
 
Ik vind nergens prijzen voor de eheim led balk.
En ja maar wat heb ik nodig om die tl buizen op aan te sluiten? Want de t5 geven toch vrij veel warmte af, niet ?
 
Alle moderne bakken hebben volgens mij T5. Ik kan je niet zeggen wat je daarvoor nodig hebt maar volgens mij kun je daar ook complete armaturen voor kopen.
 
Voor T5 alleen een EVSA met het juiste vermogen (afhankelijk van de lengte van de buizen) en (spat)waterdichte armaturen, dat is alles.
Als je wilt kunnen dimmen kan het een duur geintje worden (of je moet zelf handig zijn en een dimmer kunnen bouwen), als je het automatisch wilt laten dimmen is het helemaal prijzig, computers die TL kunnen aansturen zijn prijzig (denk aan Profilux).
 
Voor T5 alleen een EVSA met het juiste vermogen (afhankelijk van de lengte van de buizen) en (spat)waterdichte armaturen, dat is alles.
Als je wilt kunnen dimmen kan het een duur geintje worden (of je moet zelf handig zijn en een dimmer kunnen bouwen), als je het automatisch wilt laten dimmen is het helemaal prijzig, computers die TL kunnen aansturen zijn prijzig (denk aan Profilux).


Voorlopig lijken de armaturen kopen het makkelijkst en het goedkoopst!

http://www.plantedtank.net/forums/showthread.php?t=731121

Mocht je zelf wat willen bouwen is dit denk ik wel 1 van de best geslaagde diy projecten.

Wat een mooi project, alleen vrees ik dat ik zoiets voor mij ietsje te moeilijk is om te maken ;) .
 
Wat een mooi project, alleen vrees ik dat ik zoiets voor mij ietsje te moeilijk is om te maken ;) .
Meeste componenten zijn ook in "solderless" uitvoering te krijgen mocht solderen de moeilijkheid zijn ;)
Maar het is eigenlijk best simpel te maken mocht je een beetje handig zijn
 
JMB leds word ook door meerdere mensen op het forum naar tevredenheid gebruikt... mag ook wel voor die prijs :)
 
Mocht je zelf iets willen maken wat ook nog eens bespaard, dat kun je me benaderen via een PB ..
Oké bedankt ! Goed om te weten :) .

Ik heb nagedacht , en we weten toch allemaal dat als je iets goed wil doen, je het zelf moet doen :) .

Daarom ga ik mijn verlichting zelf maken. Maar een must is wel dat ik een er een een mooie plantenbak met veel rode en oranje planten mee kan belichten .
Dus dan ga ik hoge kwaliteit ledjes nodig hebben.
 
Wat zijn goede ledjes ?

Ik heb hier 12V ,SMD5050 60LED, s/m liggen
 
Zoveel mogelijk natuurlijk

Nee doe maar een goed bod
 
Het valt misschien niet onder bewezen technologie, maar het is wel bewezen en betaalbaar. Een paar van dit soort armatuurtjes boven de bak? Of evt een variant in hoger wattage. In ieder geval de goedkoopste optie.
 
JMB balken met Arduino aansturing....
Ziet er een degelijke lamp uit, maar als ik de juiste belichting wil gaat de prijs meteen oplopen.
Het valt misschien niet onder bewezen technologie, maar het is wel bewezen en betaalbaar. Een paar van dit soort armatuurtjes boven de bak? Of evt een variant in hoger wattage. In ieder geval de goedkoopste optie.
Is inderdaad helemaal niet duur voor en armatuur, als je het bevestigd op een fluorescerende plaat zou het ook wel erg degelijk moeten werken denk ik!
 
Ik ben al dagen aan het zoeken op goedkope opties voor LED

Maar nu hoor ik dat CFL belichting het ook heel erg goed doet, e niet super duur is in vergelijking met de LEDs ?
 
Daar is genoeg van te vinden maar ik noem het nog altijd sfeerverlichting..

Na heel wat zoeken kan ik akkoord gaan met wat je zegt. De meeste goedkope led zijn simpelweg gewoon goed voor makkelijke planten.
Ik denk dat ik de CFL ga proberen, nu ben ik op zoek naar zo een "clip-on" bureau lamp. Maar ik vind niets groter dan 13W.
 

Terug
Bovenaan