Op zoek naar biotoop


J

JeffreyM

Guest
Beste mensen,

Mijn Juwel Rio 180 wil ik omtoveren naar een specifiek biotoop. Maar hoe kan je dan het best gaan zoeken?
Ik weet tot nu bijvoorbeeld ongeveer wat ik wil qua vissoorten: koppeltje/harem Apistogramma, minimaal 1 klein blijvende l-nummer, scholen visje en wellicht een groepje Corydorassen. Maar nu, hoe kan ik makkelijk biotopen vinden/uitsluiten met deze wensen?

Ik heb al wel een Zuid-Amerikaanse bak van 1,5 meter, maar die vind ik eigenlijk al te algemeen qua visbestand, vandaar dat ik nu wat specifieker wil gaan.

En dan nog een vraagje, ik zie wil eens bakken voorbij komen waarbij het lijkt alsof er filterzand als bodem is gebruikt met daarnaast een grovere grind. Hoe is dit te creëren? Ik gebruik al filterzand van Wildkamp, maar dit oogt net wat te 'schoon'. Een beetje zoals onderstaand voorbeeld:

malawi-aquarium-bodem.jpg


Alvast bedankt voor jullie reacties!
 
Beste mensen,

Mijn Juwel Rio 180 wil ik omtoveren naar een specifiek biotoop. Maar hoe kan je dan het best gaan zoeken?
Ik weet tot nu bijvoorbeeld ongeveer wat ik wil qua vissoorten: koppeltje/harem Apistogramma, minimaal 1 klein blijvende l-nummer, scholen visje en wellicht een groepje Corydorassen. Maar nu, hoe kan ik makkelijk biotopen vinden/uitsluiten met deze wensen?

Ik heb al wel een Zuid-Amerikaanse bak van 1,5 meter, maar die vind ik eigenlijk al te algemeen qua visbestand, vandaar dat ik nu wat specifieker wil gaan.

En dan nog een vraagje, ik zie wil eens bakken voorbij komen waarbij het lijkt alsof er filterzand als bodem is gebruikt met daarnaast een grovere grind. Hoe is dit te creëren? Ik gebruik al filterzand van Wildkamp, maar dit oogt net wat te 'schoon'. Een beetje zoals onderstaand voorbeeld:

Bekijk bijlage 11850

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Heel makkelijk: Zoek de vis die je sowieso wilt hebben.

Bijvoorbeeld: Apistogramma panduro.
Die komt voor in de rio Tahuayos en Tamshiyacu in Peru.
Als je verschillende reisverslagen leest zie je dan dat A. panduro in dezelfde wateren wordt gevangen als Copella sp., Nannostomus marginatus en Crenuchus spilurus. Dan kun je daar een bestand van maken.
Dit voorbeeld heb ik gebruikt omdat ik al lang research doe naar een biotoop met A. panduro.

Of als je minder precies wilt zijn, kun je bijvoorbeeld een bestand maken van vissen die wel in de Tahuayo voorkomen maar niet bij elkaar, of een bestand met vissen uit Peru.
 
Valt niet mee om een mooi visbestand te zoeken dat uit dezelfde rivier komt. Ik heb het iets algemener gehouden en zit nu te denken aan het volgende bestand:

Apistogramma macmasteri/viejita/hongsloi
Otocinclus vittatus
L201 Hypancistrus Contradens
Axelrodia riesei/Paracheirodon axelrodi

Over de laatste twijfel ik nog het meest, ik vind het zo'n standaard scholenvisje.

Wat denken jullie van dit bestand?
 
Ziet er goed uit. Heb altijd bewondering voor dat soort biotoopbakken, is alleen niet echt mijn gebied.
Even om duidelijk te zijn: De L201, ''hypancistrus sp.'' is niet hetzelfde als de Hypancistrus contradens. Contradens heeft grotere stippen en wordt ook 2cm groter.
(en om dan maar even volledig te zijn, hypancistrus inspektor wordt 16cm en was voorheen L102 ;) )
 
Geen idee waarom ik Contradens heb getypt, maar ik bedoelde de Inspector. Hoewel ik wel in de veronderstelling was dat deze 12cm zou worden.
Welke vis betreft dit dan https://www.planetcatfish.com/common/species.php?species_id=2178 ? Dat is namelijk degene die ik zoek voor in de bak.

Trouwens ook maar even op de substraat vraag terugkomen mocht iemand het weten, hoe laat je het filterzand er wat natuurlijker uit zien?
 
Paracheirodon simulans wellicht, als deze in het biotoop wat je probeert na te bootsen voorkomt?
 
Poeh, dat valt niet mee. Ik ben nu bijvoorbeeld aan het kijken naar de Apistogramma macmasteri, maar bij fishbase kom ik dan volgens mij al best breed uit op Colombia. Of ben ik nu veel te moeilijk/specifiek aan het denken?
 
Ff als voorbeeld:

Apistogramma macmasteri,

Known from the upper Meta River drainage (Guaytiquía and Metica rivers), Orinoco River basin (Ref. 36377). Type locality: Stream at the foot of Cordillera, Finca La Ponderosa, on road to Restrepo, Villavicencio, Meta, Colombia, 4°15'N, 73°35'W (Ref. 12965). Also Ref. 12251.

dan ff zoeken op bijvoorbeeld orinoco river basin:

De "keuze" is reuze http://www.fishbase.org/trophiceco/FishEcoList.php?ve_code=53

Paracheirodon axelrodi check!
Otocinclus vittatus check!
Hypancistrus Contradens check!

Check ff of ze kwa waterwaardes bij elkaar passen (heb ik nu niet gedaan), ph, temp, etc. Of ze mekaar in t wild ook tegenkomen kan ik ook niet zeggen, rivieren zijn vaak groot en orinoco gebied heeft veel kleine stroompjes met verschillende leefomgevingen.

@Mascha&Ivo zijn bazen op dit gebied, biotopen enzo. Kijken of ze reageren en dikke aanrader is hun foto albums eens bekijken.
 
Zoals gezegd, ik heb verslagen zitten zoeken uit guiana. Malmanoury creek uiteindelijk gekozen en dan veel verslagen uitgepluisd.

Eens je weet welke biotoop vind ik het zelf makkelijker een bestand samen te stellen.
 
Bij Orinoco is de keuze inderdaad groot, ben tot nu toe ook uiteindelijk daar terecht gekomen omdat elke vissoort die ik in gedachte daar wel zwemt.

Ik ga eens even de fotoalbums van Mascha&Ivo bekijken.
 
Bakje draait nu 4 dagen. Stenen moet ik nog halen en dingen zoals bladeren worden nog toegevoegd, maar het leek me handiger om met dit laatste nog even te wachten.

FB_IMG_1493027616871.jpg


Ik ben toch op een ander bestand uitgekomen:

- Apistogramma baenschi/nijsseni
- Nannostomus marginatus (voor de bovenlaag)
- Andere scholenvis (voor de middenlaag)
- opruimers (Corydoras, otocinclus etc.)

Wat zouden jullie aanraden wat betreft de middenlaag en opruimers?
 
Bakje draait nu 4 dagen. Stenen moet ik nog halen en dingen zoals bladeren worden nog toegevoegd, maar het leek me handiger om met dit laatste nog even te wachten.

Bekijk bijlage 12546

Ik ben toch op een ander bestand uitgekomen:

- Apistogramma baenschi/nijsseni
- Nannostomus marginatus (voor de bovenlaag)
- Andere scholenvis (voor de middenlaag)
- opruimers (Corydoras, otocinclus etc.)

Wat zouden jullie aanraden wat betreft de middenlaag en opruimers?

Paracheirodon simulans zou er heel mooi inpassen
 
Ik denk dat het inderdaad de Simulans gaat worden. De groenige kleur van z'n lichaam komt denk ik wel mooi uit in onder dit licht.

Een opruimer kiezen blijft wel lastig. Otocinclus zit de Apistogramma minder in de weg (denk ik), maar woelt de bodem niet om. Corydoras woelt de bodem om, maar zit de Apistogramma meer in de weg. Lastig...
 
ik ben zelf ook een aquarium aan het opstarten waarbij ik het zand heb vermengd met kwartsgrind van 16-26 mm, dat is wel wat grover dan op die foto, maar het idee is denk ik hetzelfde:


IMG_20170507_224637.jpg


het licht is uit, en het is geen al te beste foto maar het is zichtbaar

wat ik heb gedaan is: een deel zand gemengd met grind in emmers. daarna eerst de rest van het zand in de bak gedaan en daarna de inhoud van de emmers als top laag er overheen gekieperd. (ik vind zelf een ongelijke bodem erg mooi als je het netter wil doen moet je het voorzichtiger toevoegen.)
 
Het is alweer even geleden dat ik wat gepost heb in dit topic, maar inmiddels is de bak al een paar stappen verder.

Er zit ook al aardig wat vis in:
Sowieso één Apistogramma Panduro vrouwtje en nog één andere Apistogramma waarvan het me nog niet helemaal duidelijk is of het wel een Panduro is,
16 Paracheirodon Simulans,
11 Nannostomus Marginatus,
8 Otocinclus Affinis.

Hier een foto van gister, na een waterwissel:
DSC_2912.jpg
 

Terug
Bovenaan