Wat is er nieuw

Op zoek naar een buitenfilter voor 190L bak

• Onderwerp starter Onderwerp starter Licentia
  • Startdatum Startdatum
L

Licentia

Guest
Hallo!

Ik ben verdwaald in aquariumwereld. We hebben nu een 60 liter bak met binnenfilter en zijn bezig alles in orde te maken voor onze nieuwe 190/200L bak. Nou vraag ik mij af welke buitenfilters goed zouden zijn. Ik heb de lijst bekeken maar ik kom er alsnog niet uit. Teveel kracht ius ook niet goed neem ik aan? Ik had iets begrepen van 4x aantal Liters per uur dan de inhoud is? dus dat zou dan bijna 800 Liter per uur zijn?
Mijn voorkeur gaat uit naar een eHeim omdat ik er zoveel goeds over hoor. Maar ervaringen zijn hier nu zeer welkom!

Bij voorbaat dank,
Licentia

Ik adviseer je de Fluval FX 6.
Het is wel een overkill voor je aquarium maar dan heb je ook de Rolls Royce onder de filters.
En er is een aftapkraantje op de bodemplaat waardoor je het gemakkelijk het water kan verversen.
Ook het voordeel is dat om de 12 uur de pomp even stopt om eventuele lucht in het filter te laten ontsnappen.

Succes met je keus.

Henk P.

Wat voor bezetting ga je nemen?

bv druk bezette cichlidenbak, normale of drukke gezeldschapsbak, nederlandse plantenbak, hillstream, ..?

Als je veel vis neemt of een hillstreambak dan neem je beter een overbemeten filter. Sowieso is overbemeten niet zo erg, de uitstroom lijkt in het begin misschien wat veel amar wordt snel een heel stuk minder en anders is afknijpen ook niet zo moeilijk. Beter dan te weinig capaciteit in ieder geval.

Welkom op het forum. Je kunt beter een filter hebben wat een beetje te krachtig is dan een filter welke te zwak is, er zitten vaak kraantjes op de filters waarmee je de stroming kunt beheren. Je zou bijvoorbeeld kunnen gaan voor de JBL e900. JBL heeft prima filters naar mijn mening.

Ik adviseer je ook een JBL pomp.
Gebruik zelf de e1501 op 211ltr bruto met veel stenen in mijn bak.
De e901 heb ik ook gebruikt en nu als reserve, beviel prima.

Eheim zweren ook een hoop mensen bij

Als je er een gezelschapsaquarium van wilt maken met een redelijke plantengroei dan zou ik kiezen voor een Eheimpomp. Die hebben zich al decennia op een positieve manier bewezen.
Planten houden absoluut niet van een sterke stroming dus ik zou kiezen voor een Eheim 2011 of een Eheim 2013. De laatste pompt 440 liter per uur en kost nieuw �69,95.

Hobbygroet,
Jos Huti

Op een bak van 190 liter zou ik zeker voor de 2215 gaan hoor.
Ik heb deze ook op mijn meterbak en dab je ook een goede stroming om alle voeding goed te verspreiden.
De 2213 had ik erop maar vond ik niet sterk genoeg.
Op een 60cm bak volstaat een 2213 prima hoor.
Misschien houden planten niet van een sterke stroming maar er is niks mis mee als ze toch een beetje bewegen. Het is net wat je onder sterk verstaat denk ik 😉.

Ik zou ook niet voor de 2213 gaan. Die had ik alleen op een 190l bak, maar daar heb ik er 1 van bijgezet. Is nogal onhandig in mijn kleine kastje, maar het voordeel van twee pompen is dat als er met 1 iets misgaat dat je wel een back-up hebt. Maar als ik nu weer kon kiezen nam ik een zwaardere.

Ik heb met deze eheim pompen wel elke keer geklooi om ze weer goed aan te krijgen en alle lucht er weer uit te krijgen. Als je een pomp kan krijgen die automatisch de lucht er weer uit perst oid zou ik daarvoor gaan.

Ja ik zuig met de mond aan de slang en zo zuig ik de lucht eruit. handig is het niet maar bij de Tetra had ik ruzie met die knop waar dat dacht ik mee kon en daar kreeg ik een zere hand van.
Dan zou ik zeker toch voor de Eheim gaan hoor.

De Eheim Classic is de goedkoopste serie.
De JBL Cristalprofi serie is iets duurder.
De Eheim experience serie is nog iets duurder.

De Eheim Classic en JBL Cristalprofi serie vergeleken:
(i) de aanzuig en uitstroom van de JBL hebben meer mogelijkheden. De Eheim aanzuig is een eenvoudige buis, die je op lengte zult moeten maken (zagen) als hij te lang is. Eens gezaagd kun je niet meer terug. De JBL heeft een telescoopbuis, oftewel is veel makkelijker (en nota bene omkeerbaar!) op lengte te stellen. De uitstroom is van de JBL draaibaar, terwijl de Eheim rechtdoor gaat en alleen rechtdoor.
(ii) JBL heeft zwarte buizen, dat stoort minder dan de groen-met-witte-opdruk van Eheim. Wat je mooier vindt is een kwestie van smaak.
(iii) JBL levert diverser filtermateriaal mee: bij JBL meerdere maten sponzen en een keramisch materiaal, bij Eheim slechts ��n maat spons. Het spreekt voor zich dat afwisseling qua filtermateriaal positief uitwerkt.
(iv) JBL geeft 4 jaar garantie, tegenover 3 bij Eheim.

De Eheim experience kost weliswaar nog meer, maar kan alleen op punt iii mee met de JBL. De voordelen van JBL bij de punten i, ii en iv blijven.

Maar als je Eheim meer vertrouwt moet je voor een Eheim kiezen.

Ik gebruik bij al mijn pompen dubbele kranen. Daardoor gaat het aan en afkoppelen erg gemakkelijk en heb ik ook nauwelijks lucht in de pompen.
Je ziet tegenwoordig vaak pompen met een flinke capaciteit op kleinere aquaria. Het is natuurlijk maar net wat je zelf wilt. John vindt dat een Eheim 2213 prima kan op een 60 cm bakje, ik vind dat veel teveel van het goede, net als een Eheim 2215 op een 190 liter aquarium.

Hobbygroet,
Jos Hut

Jos Hut zei:
John vindt dat een Eheim 2213 prima kan op een 60 cm bakje, ik vind dat veel teveel van het goede, net als een Eheim 2215 op een 190 liter aquarium.
Ben blij dat ik een 2213 koos voor mijn 60 cm.. lekker grote pot (3 liter) en dus veel filteroppervlak.. de doorstroming loopt redelijk snel af na in gebruik name, gebruik zelf ook de soort filtermedium en de hoeveelheid daarvan om te 'knijpen'.
Liever moeten knijpen dan telkens de boel moeten uitspoelen omdat de doorstroming te traag is.

Jos Hut zei:
Als je er een gezelschapsaquarium van wilt maken met een redelijke plantengroei dan zou ik kiezen voor een Eheimpomp. Die hebben zich al decennia op een positieve manier bewezen.
Planten houden absoluut niet van een sterke stroming dus ik zou kiezen voor een Eheim 2011 of een Eheim 2013. De laatste pompt 440 liter per uur en kost nieuw �69,95.

Hobbygroet,
Jos Huti

400 L per uur voor 190 L bak? Is erg weinig, ook voor een plantenbak. Zou dan liever gaan voor de JBL e701 , en JBL is ook een prima merk, gebruiken wij al jaren.

Zo zie je maar hoe de meningen verschillen. Zelf heb ik vijf beplante aquaria van 200 tot 325 liter waar een Eheim 2013 voor de filtering zorgt. De vissen die erin zitten zijn geen grote vervuilers , de aquaria zijn algvrij en doen het goed.

Hobbygroet,
Jos Hut

Ik zal er nog een schepje bovenop doen gelet op de reactie van Jos.
Ik heb op de 190 liter bak zowel een 2213 als een 2215 draaien. De 2215 met spraybar aan de zijruit en de 2213 alleen met uitstroompijpje.
Ik volg de EI dus de voeding wordt nu goed verspreid maar echt veel bewegen de planten nu ook weer niet.

Ik vind het knap dat de 325 literbak van Jos met een 2213 schoon blijft.
heb je dan ook voldoende stroming aan de andere kant van de bak Jos??

Jos Hut zei:
Zo zie je maar hoe de meningen verschillen. Zelf heb ik vijf beplante aquaria van 200 tot 325 liter waar een Eheim 2013 voor de filtering zorgt. De vissen die erin zitten zijn geen grote vervuilers , de aquaria zijn algvrij en doen het goed.

Hobbygroet,
Jos Hut

Voedingsstoffen voor planten zullen toch ook rondgepompt moeten worden?

Om mijn situatie te verduidelijken die ik er ook een klein schepje boven op.....

De plantengroei in deze aquaria is geen enkel probleem: regelmatig haal ik er planten uit en geef die weg. Ik ververs ongeveer eens in de twee weken de helft van het water in deze aquaria omdat er wel veel voedsel voor de vissen in gaat. Afhevelen doe ik bijna nooit in deze aquaria. Ik let niet op de hoeveelheid stroming in het aquarium maar wel hoe de vissen zich gedragen en hoe de planten erbij staan. Als ik denk dat dat laatste wat beter kan voeg ik water toe met daarin sporenelementen en ijzermest( bolikel van akzo) . In de praktijk is dat eens in de twee tot drie maanden.

De planten in deze aquaria vragen niet veel licht, er brandt overdag ook per bak vaak niet meer dan 1 TL-buis in de 325 literpakken vaak twee stuks. Ik vervang de te lampen pas als ze stuk gaan.
De Eheimpompen maak ik allemaal op dezelfde dag schoon aan het begin van een schoolvakantie. Als vulling zit daar onderin een filterspons in en daar bovenop aquariumwatten. Vijf keer per jaar schoonmaken dus.

Op deze manier onderhoud ik al flink wat jaren mijn beplante aquaria bij mij op zolder.

Bij het topic over mijn kweekzolder zal ik eens een filmpje hierover plaatsen.

Hobbygroet,
Jos Hut

We zijn nog best wel newbies hierin haha
ik dacht gewoon dat eheim een erg goed merk was maar zie ze veel op marktplaats.
Ik zie wel een JBL E700 of een E901?
er zijn zoveel types daar kom ik dus niet goed uit.. ik heb duidelijk nog een hoop te lezen. Het zal denk ik een gezelschapsbak zijn wat wij willen. Ik had begrepen dat de planten wel moesten bewegen? dat je daardoor weet dat de stroming voldoende is?

Ja het is altijd goed als de planten iets bewegen hoor. En Eheim is ook een heel erg goed merk die ook door heel veel mensen worden gebruikt.
Je kan met een gerust hart een Eheim aanschaffen hoor maar ik zou minimaal dan de 2215 nemen die ik ook op de 190 liter bak heb zitten.
Die zn cap is dacht ik rond de 660 liter en dat is ongeveer 3x de inhoud, maar daar hou je misschien 1,5x van over.

Is ook afhankelijk van de opvoerhoogte. Hoe verder de pomp het water omhoog moet pompen hoe minder capaciteit per uur er daadwerkelijk overblijft. Bij een goede pomp houd je voldoende capaciteit over. Kijk bij de aanschaf daarnaar en let ook op het stroomverbruik. Dat verschilt soms behoorlijk en de pomp heb je wel 24 uur per dag aan, 365 dagen per jaar.

Hobbygroet,
Jos Hut

jessicapilon zei:
Ja het is altijd goed als de planten iets bewegen hoor. En Eheim is ook een heel erg goed merk die ook door heel veel mensen worden gebruikt.
Je kan met een gerust hart een Eheim aanschaffen hoor maar ik zou minimaal dan de 2215 nemen die ik ook op de 190 liter bak heb zitten.
Die zn cap is dacht ik rond de 660 liter en dat is ongeveer 3x de inhoud, maar daar hou je misschien 1,5x van over.

Ik ga in alle opzichten met John mee. Heb de capaciteit op mijn bak gewoon nodig, heb ook echt wel een oerwoud..

Licentia zei:
We zijn nog best wel newbies hierin haha
ik dacht gewoon dat eheim een erg goed merk was maar zie ze veel op marktplaats.
Ik zie wel een JBL E700 of een E901?
er zijn zoveel types daar kom ik dus niet goed uit.. ik heb duidelijk nog een hoop te lezen. Het zal denk ik een gezelschapsbak zijn wat wij willen. Ik had begrepen dat de planten wel moesten bewegen? dat je daardoor weet dat de stroming voldoende is?

Een e701 is voldoende voor je bak. Is een geruisloos filter en gebruikt ook niet zoveel stroom.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan