Wat is er nieuw

op zoek naar gekleurde plant die mijn aquarium wat opfleurt

Knager

Well-known member
Lid geworden
18 april 2013
hey allen.

Iemand wellicht suggesties voor planten die mijn aquarium wat opfleuren?

heb een rio 180 ( 1 meter ) en zit vooral veel groene planten in, ik ben op zoek naar een mooie gekleurde plant ( rood / paars / geel ) 1 voor achtergrond en 1 voor midden/voor grond 🙂

en voorgrond klein plantje ook welkom dus is totaal 3 1 daarvan mag een aparte groene kleur hebben 😛

ik gebruik geen CO2 en ben ook niet van plan dit te gaan gebruiken 😛

laat uw fantasie los bij voorbaat dank 😀

greetz Knager

ow btw misschien niet helemaal onhandig om te vermelden ik heb een aantal appelslakken 🙂

zal morgen proberen een foto te maken want na half jaar is de bak flink veranderd 😛

Wat dacht je van een rode lotus. Een makkelijke plant naar mijn mening, die het ook prima doet zonder co2. Met veel licht blijft ie klein, met matig licht groeit ie naar het oppervlak toe.

Niet helemaal. Een rode lotus kan je zelf scapen. De bladeren die te ver naar het oppervlak gaan haal je eraf, na een tijdje maakt de plant steeds kortere stengels aan waardoor deze compact blijft.

Misschien is Aponogeton ulvaceus wat voor de achtergrond? Heel makkelijk, wordt heel groot en groeit heel hard, maar is toch makkelijk in toom te houden door simpelweg bladeren te verwijderen. Na een aantal maanden gaat deze plant in een soort winterslaap. Gooi dan vooral het knolletje niet weg, want een paar maanden later loopt het weer uit.
De bladkleur, vorm en structuur vormen een mooi contrast met veel andere planten.

Toevallig had ik altijd problemen met de Lotus, maar bij blijven snoeien maakt hij wel kortere stelen aan op den duur.
Kwestie van volhouden dus.

Misschien sommige Crypto-soorten?

Ik heb diverse in mijn bak en de ene is lichtgroen, de ander donkergroen en ik heb een donkerbruine soort.

Deze plantjes kun je heel goed opdelen/stekken.
Is ook beter om te doen voordat je ze plant.

Wel het steenwol goed afspoelen voor je ze plant.

Ik heb er een voedingsbolletje bij gedaan.
Ze doen het prima verder.

Als ik me niet vergis, zijn Crypto-soorten ( Cryptocoryne) vrij gemakkelijke planten en vooral ook sterk.
Diverse soorten en kleuren.
Bij meeste LFS wel verkrijgbaar en anders via een webshop wel.

- Rode lotus zoals Jones en Jessicapilon het omschrijven. Planten uit het genus Nymphaea hebben een natuurlijke neiging om naar het oppervlak te gaan. Daarom dat je de plant moet blijven 'pesten' en dat gezegd wordt: de aanhouder wint.
- Cryptocoryne wendtti brown/bruin is misschien een leuke.
- Ludwigia palustris: een makkelijk stengelplantje dat ook wat roodtinten krijgt bij voldoende verlichting: http://www.aquarium-planten.com/zoeken/ ... ustris/132
- Ludwigia sp.: kleinere blaadjes dan veel andere Ludwigia soorten, verder gewoon een stengelplantje zoals. Hoe makkelijk/moeilijk het plantje is kan ik niet uit ervaring zeggen: http://www.aquarium-planten.com/zoeken/ ... er-red/482

Wat zijn je pH en KH waarden, Knager? Daaruit kan het CO2 niveau in de bak worden berekend. Altijd handige info.

~ Ivo

Umapa zei:
Wat dacht je van een rode lotus. Een makkelijke plant naar mijn mening, die het ook prima doet zonder co2. Met veel licht blijft ie klein, met matig licht groeit ie naar het oppervlak toe.

Haha, leuk dat je dat zegt. Wij hebben een Rio180 en daarvan is bekend dat Juwels vrij veel licht geven. Bij ons 2x 45 watt.
Wij hebben ook een rode Lotus en die groeit als een raket. In de paar maanden dat wij het aquarium nu hebben, moesten we al bladeren verwijderen, die het wateroppervlak raakten.

Het is trouwens wel een aanrader. Eventueel ook de cognacplant. Ik weet alleen de Latijnse naam niet.

Pla zei:
Het is trouwens wel een aanrader. Eventueel ook de cognacplant. Ik weet alleen de Latijnse naam niet.
Ammannia senegalensis, dacht ik. Mooi plantje, leuk idee 🙂

~ Ivo

Barclaya longifolia. Ook een hele mooie rode plant

Gummiebeer zei:
Barclaya longifolia. Ook een hele mooie rode plant
Klopt. Ook hiervoor geldt min of meer het volgende:
Jones zei:
Na een aantal maanden gaat deze plant in een soort winterslaap. Gooi dan vooral het knolletje niet weg, want een paar maanden later loopt het weer uit.
De bladkleur, vorm en structuur vormen een mooi contrast met veel andere planten.
http://www.aquariumhobby.nl/zoetwater/p ... claya.html

~ Ivo

damn wat een hoop leuke reacties 🙂 ik ga zeker 1 van deze planten halen 😀 de lotus is ook op voorgrond te planten ?

de waterwaardes kom ik nog op terug van de week aangezien ik net de bak helemaal heb schoongemaakt en ververst ( heb een algen probleempje sinds korte tijd dus ga dat eerst even oplossen ) zie algen ad...

thanks iig voor de input ivo had hele mooie suggesties 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan